SME

Krásne dodávky z bratislavskej Tatry po cestách nikdy nejazdili

Ako vznikali na Slovensku v časoch Československa prvé úžitkové autá.

Nízkoplošinový valník Tatra 603 NP.Nízkoplošinový valník Tatra 603 NP. (Zdroj: Archív Slovenského múzea dizajnu SCD)

Dnes sa pýšime vynikajúcimi výsledkami našich automobilových dizajnérov pracujúcich v zahraničí. Možno sa o tom nehovorí tak veľa, ako by sa malo, ale automobilový dizajn sa naozaj stal našou národnou špecialitou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa však povie, že Slovensko je automobilovou veľmocou, máme skôr na mysli niekoľko výrobných hál rozmiestnených po Slovensku bez jediného dizajnéra, ktorý by vo výskumno-vývojovom oddelení riešil tvar výrobku.

Sme vďační za množstvo rozličných pracovných pozícií, ale naši autodizajnéri nachádzajú svoje uplatnenie v zahraničí. Česť výnimkám. V každom prípade sme sa ocitli vo zvláštnej situácii, že doma zmontujeme to, čo vonku navrhneme.

SkryťVypnúť reklamu

Aké to však bolo, keď na Slovensku v časoch Československa vznikalo pracovisko vývoja motorových vozidiel?

Honba na Kačenu

Základ vývoja motorových vozidiel v Bratislave vznikol už v roku 1957 v areáli národného podniku Československé opravovne so sídlom na Mlynských nivách. Konštruktéri a dielenskí pracovníci najskôr pracovali pod názvom Stredisko pre výhľad a rozvoj dopravy a neskôr Mechanizačný a regeneračný podnik.

Práve tento kolektív začal v roku 1961 v novovytvorenom závode Tatra Bratislava s veľkým nadšením pracovať na novej úlohe – navrhnúť úžitkový automobil s plánovanou nosnosťou 1,5 tony.

Na Slovensku boli v 60. rokoch minulého storočia tri závody v riadiacej kompetencii Tatry Kopřivnice, n. p. Závod Tatra Bratislava patril do kopřivnickej výrobno-hospodárskej jednotky, ktorá tu plánovala vývoj a výrobu úžitkových vozidiel. Tie mali vychádzať z konštrukčných prvkov v tom čase vyrábaného osobného automobilu Tatra 603.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým problémom, ktorý ovplyvňoval tvar karosérie, bola nutnosť využiť pri stavbe nových verzií nadmerné zásoby už vyrobených

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C3H75 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Víkend

Súvisiace témy: Príbeh výrobku
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Trnavskí vinári však zmenili biznis s vínom
  2. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  2. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  3. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  4. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  5. Bez nich by elektrina netiekla.
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 10 785
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 378
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 077
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 066
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 4 055
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 354
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 2 181
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 081
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tadeáš Ďurica: Progresívne Slovensko: stratené, alebo pokrytecké?
  2. Pavol Burda: Insitný maliar - futuristický ekonóm
  3. Ján Šeďo: Niekedy je pár správnych slov nad celými "litániami"...
  4. Ernest Klotton: Kamenistá konsolidácia Kamenického
  5. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  6. Ondřej Havelka: Drsná iniciace nezřídka končící i smrtí. Gabon, bwiti a unikátní synkretismus
  7. Tomáš Čajda: Poďakovanie poslancom Nového Mesta
  8. Nicholas Wintzler: Prispievajúcej fontáne
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 062
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 562
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 425
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 049
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 8 391
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 5 499
  7. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka 5 342
  8. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje 4 791
  1. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  2. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
  3. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  4. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  5. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  7. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  8. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
SkryťZatvoriť reklamu