SME

Prvá jazda: Ford Mondeo vyniká jazdou v rýchlych zákrutách

Model amerického výrobcu prináša do Európy bezpečnostné pásy so zabudovaným airbagom. Nás potešil najmä komfort a celková kultúra jazdy Mondea.

Predná maska pôsobí agresívne a kontrastne voči oblým líniám karosérie.Predná maska pôsobí agresívne a kontrastne voči oblým líniám karosérie. (Zdroj: Ford)

Na to, čo v USA jazdí pod menom Fusion už niekoľko rokov, sme si v Európe museli nejaký čas počkať. Prvé vozidlá štvrtej generácie Mondea sa na Slovensko dostanú koncom roka.

K dispozícii budú v troch karosárskych verziách. Liftback a päťdverové kombi doplní hybridný sedan.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

My sme prvé kilometre za volantom liftbacku absolvovali počas dynamickej prezentácie tohto pre Európu nového auta.

Pri pohľade zvonku je pre nás jednoznačne dominantným prvkom pre Ford typická predná maska. Tá pôsobí agresívne a kontrastne voči oblým líniám karosérie. Boky oživujú dva lemy, z ktorých vrchný prepája predné svetlá so zadnými.

SkryťVypnúť reklamu

Jediným rušivým elementom vonkajšieho dizajnu v prípade nami skúšaného liftbacku je stierač zadného okna. Dizajnéri ho nemali kam schovať, a tak vyzerá ako nasilu domontovaný.

Naživo je to viditeľnejšie ako na fotkách. Jeho praktický význam je však v prípade veľkého zadného skla neodškriepiteľný.

V interiéri nás potešili najmä sedadláVo vnútri nás pozitívne prekvapili predné sedadlá. Dobré bočné vedenie a komfortné sedenie sme ocenili hlavne počas dlhšej jazdy.

Akýmsi hybridom, medzi klasickými analógovými budíkmi a ich dnes modernými digitálnymi napodobneninami, je desaťpalcový digitálny panel.

Všetky doplnkové informácie vrátane ručičiek tachometra a otáčkomera sú zobrazené digitálne, zatiaľ čo “ciferníky“ ostali analógové.

Multimediálny systém SYNC 2 možno ovládať pomocou osempalcového dotykového displeja, ale aj pomocou hlasových príkazov.

SkryťVypnúť reklamu

Na jednoduché a ergonomické ovládanie rádia a klimatizácie slúžia tlačidlá pod dotykovým displejom. Zatiaľ čo funkčne im nemôžeme nič vyčítať, dizajnovo nás celá časť stredového panelu pod displejom neoslnila.

Stredová konzola je jednoduchá a ľahko ovládateľná. Svojím vzhľadom nás neoslnila.

Nafukovacie pásy sú novým bezpečnostným prvkomEurópsku premiéru zažívajú v Mondeu zadné nafukovacie bezpečnostné pásy. Kombinujú v sebe výhody klasického bezpečnostného pásu a airbagu.

Na základe údajov zo senzorov sa v prípade závažného nárazu airbag zabudovaný v páse naplní plynom a zníži riziko zranenia hlavy, krku a hrudníka.

Pásy so zabudovaným airbagom sú k dispozícii pre členov posádky sediacich vzadu na stranách.

Ford popracoval na odhlučnení kabínyFord sa v prípade Mondea zameral na zníženie hluku v kabíne, preto použil dodatočné zvukové izolácie, nové tesnenia dverí a okien, o 0,4 mm hrubšie zadné sklá a znížil počet otvorov karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Opatrenia sa v praxi ukázali účinné, odhlučnenie kabíny hodnotíme pozitívne vrátane aerodynamického hluku, ktorý je nízky aj pri diaľničných rýchlostiach.

O pohon liftbacku sa staral momentálne najvýkonnejší diesel montovaný do Mondea, kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Sprevodovanie bolo v tomto prípade nastavené jednoznačne v prospech diaľničných rýchlostí. Dlhé prevody znamenajú nižšiu hlučnosť a spotrebu vo vysokých rýchlostiach.

Motor reaguje na plyn veľmi dobre, treba si však zvyknúť na nutnosť poriadne stupiť na plyn, ktorý má dve rôzne polohy.

V prvej polovici je utlmený možno úspornejší, aj keď silu motora stále cítiť. V druhej polohe je však ostrejší, akoby ste využívali kick-down. Je na šoférovi, ktorú možnosť zvolí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tiahlych zákrutách sa Mondeo cíti ako doma.

Sedia mu rýchle zákrutyPodvozok Mondea sme vyskúšali na rôznych typoch ciest. Na začiatku sme prešli úzkymi cestami s výrazným stúpaním a ostrými zákrutami.

Veľkosť auta a jeho hmotnosť bolo v pomalých zákrutách cítiť. Tu by určite pomohol pohon všetkých kolies, ale ani pri využívaní čisto prednej nápravy na prenos krútiaceho momentu na cestu sa vozidlo nesprávalo v zákrutách zle.

K nedotáčavému charakteru sme ho museli dotlačiť prepálením nájazdovej rýchlosti. Miernym vyrovnaním volantu sme dali priestor pre pneumatiky, nech sa zahryznú do asfaltu.

Auto následne poslušne zatočilo do zákruty. Tento manéver sprevádzalo mierne zavlnenie zadnej časti.

Stačí mierne ubrať z tempa a Mondeo ostane síce stále rýchle, ale jednoducho ovládateľné. S autom sme sa rýchlo zžili a jeho presné riadenie pomáhalo pri jazde na úzkych cestách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeho domovom sú však rýchle tiahle zákruty, v ktorých vyniká komfortom, rýchlosťou a celkovou kultúrou jazdy.

V jazdných vlastnostiach nezaostáva ani verzia kombi, na ktorej sme sa krátko zviezli, ale s ľahším benzínovým motorom 1,5 l EcoBoost.

Mondeo je presne takým autom, aké sme čakali. Je príjemné, komfortné, ideálne na dlhé cesty a rýchle presuny.

Hoci športový charakter od tohto auta neočakávame, svojou dynamikou a správaním nás rozhodne nesklamal.

Batožinový priestor liftbacku nás už na prvý pohľad prekvapil svojou veľkosťou.

Z testovacieho zápisníkaznačka

Ford

model

Mondeo

motorizácia

2,0 TDCi

objem (cm 3)/ počet valcov

1 997/4

výkon (kW (k))

/pri otáčkach

132(180)/3 500

krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach

400/2 000-2 500

dojmy z motora

silný diesel si bez problémov s Mondeom poradí, o čom svedčí papierové zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 8,3 s; motor nezaostáva ani v pružnosti a poskytuje pohodlnú rezervu pri predbiehaní

SkryťVypnúť reklamu
reklama

reakcia na plyn/štart stop

plynový pedál akoby mal dve polohy, v prvej polovici je lenivejší a úspornejší, v druhej je podstatne ostrejší – je na šoférovi, ktorú z možností v danej situácii využije/má štart stop

pohotovostná hmotnosť

1 577

prevodovka/ počet stupňov

manuál/6

kvalita radenia

kulisa páky prevodovky vyniká presnosťou radenia; prevodovka diesela má dlhšie prevody, ktoré vyhovujú prioritne diaľničnému tempu

typ pohonu

pohon predných kolies

rozmer a typ pneumatík

Michelin Primacy 3 235/45 R18

riadenie a vedenie stopy

veľmi dobre ovládateľné auto prejavovalo snahu zatočiť do zákruty vo väčšine situácií; v pomalých zákrutách cítiť hmotnosť vozidla a s Mondeom treba pri pokuse o športovejšiu jazdu trochu bojovať; keď sme auto našou snahou dohnali k nedotáčavému správaniu, tak po korigovaní vzniknutej situácie v druhej časti zákruty rýchlo zmenilo charakter a prejavilo ochotu zatočiť – pri tejto situácii mierne zavlnilo zadnou časťou; po rezignácii na športovú jazdu je vozidlo ľahko ovládateľné, ale zároveň nás pohľad na tachometer presviedčal o našom svižnom tempe; lepšie vlastnosti v pomalých zákrutách očakávame od verzie s pohonom všetkých kolies, ktorá zatiaľ nie je k dispozícii; oveľa viac Mondeu svedčia tiahle zákruty, kde ukazuje svoju rýchlosť a komfort zároveň

SkryťVypnúť reklamu
reklama

odhlučnenie podvozka

podvozok väčšinou dobre tlmí nerovnosti

komfort podvozka

komfort patrí medzi silné stránky Mondea

asistenčné systémy

aktívny parkovací asistent s technológiou kolmého parkovania;

systém varovania pre opustenie jazdného pruhu;

Torque Vectoring Control – systém smerovania krútiaceho momentu;

Pre-Collision Assist s funkciou rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection;

Traffic Sign Recognition – systém rozpoznávania dopravných značiek

výhľad od vodiča

všeobecne dobrý výhľad, niekomu však môže prekážať hrubší A stĺpik

posed za volantom

sedadlá ponúkajú dobré bočné vedenie a dobrý komfort aj na dlhých cestách

ovládacie prvky a navigácia

pre Európu nové Mondeo prináša dotykový displej a zjednodušené ovládače na palubnej doske; tie z hľadiska ergonómie a funkčnosti hodnotíme pozitívne

SkryťVypnúť reklamu
reklama

grafika displejov

dobrá grafika

nastupovanie dopredu a dozadu

vpredu je vonkajší prah vyšší, ako sme pri pohľade na zavreté dvere očakávali, aj tak je však nastupovanie pohodlné; vzadu mierne komplikuje situáciu vysoký vnútorný prah - prekáža pri vystupovaní

úžitková hodnota a bat. priestor

štyri oká; dva háčiky; v kombi verzii sa dá plato skryť pod dno kufra; otvor v strednom sedadle umožňuje prevoz dlhých predmetov

zameranie vozidla

vhodné ako služobné vozidlo používané na dlhé trasy a diaľnice; na prvý pohľad objemný kufor nediskvalifikuje ani sedan z pozície kandidáta na rodinné auto – na to však Ford ponúka iné vozidlá

celkový dojem

výborné správanie auta v rýchlych zákrutách, komfortný podvozok a celková kultúra jazdy robí z Mondea príjemné auto na dlhé cesty a rýchle presuny

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  3. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  3. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  5. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  6. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  7. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  8. Nové Planeo v Košiciach
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 10 043
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 787
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 150
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 708
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 646
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 401
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 223
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 123
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dušan Piršel: Len moderný a slušný národ vygeneruje modernú politickú elitu
  2. Štefan Šturdzík: Ficova chiméra.
  3. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 108. /
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli
  5. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Z každého rožka troška...
  6. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Hluboké biblické kořeny
  7. František Kukura: Niektorí by už mali odísť. Nielen preto, že sú zlí. Ale preto, že už povedali, čo mali.
  8. Michael Achberger: Zadok do plaviek za 30 dní? Tento plán z vás spraví bohyňu pláže!
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 945
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 253
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 439
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 6 327
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 567
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 761
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 201
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 4 136
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťZatvoriť reklamu