SME

Vybrali sme sa do Číny na festival úspornosti

Festival úspornej jazdy a najnovších technológií na znižovanie spotreby zavítal tam, kde patrí asi najviac. Redaktor Jakub Rejlek čaká v Číne na slávnostné otvorenie výstavy.

V týchto dňoch sme vyrazili do Číny, kde sa práve rieši budúca mobilita na tradičnej akcii Michelin Challenge Bibendum.

Toto je tradičná akcia, ktorá nemá s pneumatikami nič spoločné. Ešte pred prvými dojmami z najnovších výdobytkov techniky načrieme do minulosti festivalu úspornosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešia budúcnosť od minulého storočiaMichelin založil pred 16 rokmi tradíciu v podobe akcie Challenge Bibendum. Respektíve pripravil výzvu pre všetkých výrobcov automobilov a tomuto priemyslu pridružených firiem, aby sa zišli na jednom mieste a začali riešiť budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Ukázali, ako si predstavujú budúcnosť, ako zlepšiť ekológiu automobilov a zároveň zlepšiť životné prostredie. Michelin Challenge Bibendum každý rok mení lokalitu a aj tému, ktorá sa na tomto veľkom mítingu rieši. Všetko sa začalo v sídle spoločnosti Michelin v roku 1998.

Je iné o smogu počuť a iné ho cítiťHovoríte si, že to musí byť nuda. Ekológia, riešenie mobility a iných nepodstatných problémov? Tiež som si to myslel, kým som nevystúpil z lietadla v čínskom meste Chengdu, hlavnom meste provincie Sečuan s počtom obyvateľov 15 miliónov.

Smog nás tu sprevádzal a znepríjemňoval život niekoľko dní a trochu nám zmenil pohľad na svet. Vidíme sotva sto metrov pred seba, ťažko sa nám dýcha a energia z nás ubúda rýchlosťou svetla.

Ekologickí aktivisti patria do ČínyKonečne som našiel miesto, kde by sa „ekoterorizmus“ európskeho parlamentu uživil. Tu by mali sedieť a kázať svoje múdrosti, nariaďovať príkazy a zákazy.

SkryťVypnúť reklamu

Keď vidím situáciu tu v Číne, nechápem, prečo my v Európe riešime ekológiu ako najatí. Ak vám pripadá Praha zapchatá, tak v Chengdu vás vyvedú z omylu behom pár sekúnd.

Preplnené štvorprúdové mestské cesty sú naplnené zmesou starých a nových áut, skútrov a bicyklov. Semafory sú tu iba ako doplnok, naopak klaksón je úplnou samozrejmosťou.

Je úžasné sledovať ten cvrkot, ten organizmus v tvare dopravy, ktorá dokáže plynúť bez akejkoľvek nehody alebo kolapsu.

A predsa tu doprava fungujeKolóny sa tvoria, lebo je tu veľa automobilov, motocyklistov a cyklistov, ale všetci sa rešpektujú. Je zaujímavé, že až na pár výnimiek ako metro pod zemou, tu nestretnete žiadnu hromadnú dopravu.

Ani autobusy, ani električky, nič také. Všetci uprednostňujú osobnú prepravu, čo je podľa mňa základný problém, ktorý treba v Číne riešiť.

SkryťVypnúť reklamu

Som zvedavý, čo nás počas troch dní čaká. Chengdu je tretím najväčším producentom automobilov v Číne a v roku 2014 vzrástla výroba áut o 40 percent.

Tohtoročný Michelin Challenge Bibendum má podtext "Green paper" a zúčastňuje sa ho viac ako 150 firiem naviazaných na automobilový priemysel z takmer stovky krajín a takmer tisícka novinárov z celého sveta.

Najviac sa teším na testovacie jazdy, kde môžem vyskúšať technológie a stroje, ktoré sa v bežnej premávke objavia až za niekoľko rokov.

Uvidíme najnovšie pneumatikyMichelin tu prezentuje dve novinky. Prvou je najväčšia pneumatika na svete Michelin AxioBib IF900/65R46 určená pre traktory s neuveriteľnými rozmermi, takmer meter na šírku a 2,32 metra na výšku.

Druhá novinka sa volá Selfseal, je to technológia umožňujúca automatickú opravu pneumatiky po jej prepichnutí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Michelin vo svojom prieskume zistil, že v Európe dochádza k defektu pneumatiky raz za 75 tisíc kilometrov. Tento fakt prinútil inžinierov z Michelinu zaoberať sa technológiou samoopravenia pneumatiky po defekte.

V nasledujúcich dňoch prinesieme to najnovšie zo sveta efektívnejšej a ekologickej mobility. Samozrejme bude to pohľad do budúcnosti.

História Michelin Challenge Bibendum:1998 - 2000: Clermont - Ferrand (Francúzsko)

Prvé tri ročníky sa uskutočnili priamo v centrále Michelinu a na prvom oslavoval panáčik Michelinu sto rokov. Hlavnou témou boli eko automobily v bežnej premávke.

2001: Fontana (USA)

Ďalší ročník bol už medzinárodný a konal sa v Kalifornii. Novinári z 21 krajín mohli otestovať 50 rôznych konceptov a všetko sa to točilo okolo vodíka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2002: Heidelberg (Nemecko)

Koncepty počas akcie navštívili európsky parlament a následne sa presunuli na parížsky autosalón.

2003: Sonoma (USA)

Druhá návšteva Ameriky priviedla najväčšie špičky automobilového priemyslu k okrúhlemu stolu, kde sa dohodli na spolupráci v oblasti ekológie.

2004: Šanghaj - 2005: Kyoto

Prvá ázijská zastávka akcie Michelin Challenge Bibendum priviedla odborníkov a expertov na ázijský kontinent a do rýchlo sa rozvíjajúcej Číny.

2006: Paríž

Akcia sa vrátila domov a zúčastnilo sa jej viac ako 500 novinárov a 600 hostí z celého sveta. Témou bola prehliadka najnovších technológií v automobilovom priemysle, vrátane najčistejších konceptov a štúdií budúcich automobilov.

2007: Čína

Počas štvordňovej akcie videlo 3500 hostí viac ako 100 rôznych áut, mestských vozidiel a motorizovaných bicyklov, ktoré by mali odľahčiť preplnenú mestskú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2010: Rio

Po krátkej prestávke sa desiaty ročník Challenge Bibendum pozrel do Južnej Ameriky, kde v Riu prezentoval koncepty autobusov, úžitkových vozidiel, automobilov, ale tiež veľké množstvo jednostopých vozidiel.

Akciu navštívil brazílsky prezident a výrazný nárast zaznamenali semináre a workshopy expertov zúčastnených firiem.

2011: Berlín

Zatiaľ najrozsiahlejší ročník Challenge Bibendum od jeho založenia v roku 1998. Viac než 300 rôznych automobilov jasne ukázalo zameranie na testovanie nových technológií a možností v automobilovom priemysle. Akcie sa zúčastnilo okolo 6000 návštevníkov z celého sveta a počet spoločností zapojených do Challenge &bibendum prekročil číslo 150.

Autor: Jakub Rejlek

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 175
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 162
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 231
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 852
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 133
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 816
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 502
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 268
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  2. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  3. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  4. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  5. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  6. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  7. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  8. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 807
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 748
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 395
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 9 958
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 9 271
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 676
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 821
  8. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 528
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťZatvoriť reklamu