SME
reklama

Test: Porovnali sme Škody Octavie na zemný plyn a naftu, z Košíc do Bratislavy

Verzia G-TEC na zemný plyn je o tretinu úspornejšia ako výkonovo porovnateľný naftový motor TDI. Zemný plyn v dynamike nezaostáva.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Škoda Octavia s motorom TDI sa rokmi stala kultovým služobným automobilom. Ak v minulosti šéf schválil referentské vozidlo s motorom TDI, automaticky to bola na tie časy silná verzia 1,9 TDI alebo neskôr 2,0 TDI.

Pod tlakom predpisov a ekológie prišli do ponuky menšie motory 1,6 TDI s nižším výkonom a päťstupňovou prevodovkou. Tie však majú novú konkurenciu na poli služobného auta.

Časy sa zmenili a firmy chcú výrazne šetriť aj na referentských vozidlách.

Prepĺňané benzínové motory a najmä bi-fuel verzie na CNG majú ponúknuť ekologickú alternatívu. Napokon v koncerne Volkswagen rozšírený systém vozidiel na zemný plyn ponúka aj Škoda v modeloch Octavia G-TEC.

Verzia 1,4 G-TEC vytvára konkurenciu čistejšej a stále cenovo prijateľnej prevádzky oproti klasickému naftovému motoru a v neposlednom rade aj benzínovému.

Ak motor spaľuje stlačený zemný plyn (CNG), dokáže stiahnuť emisie CO2 na 97g/km, čo v konečnom dôsledku prilepší značke v celkovom priemere.

Zaujal prvý test

Škoda Octavia
1,4 TSI G-TEC

Spotreba v teste:
4,1 kg/100 km

Cena verzie od:
18.240 eur

NÁŠ NÁZOR: Konečne prišlo auto pre milovníkov benzínových motorov a so spotrebou lepšou ako má TDI. Kto má na dosah čerpaciu stanicu CNG a chce Octaviu, nemusí váhať. Odporúčanie výsostne závisí od regiónu. V prípade dostupnej čerpacej stanice nám táto Octavia dáva zmysel.

K aktuálnemu testu na trase z Košíc do Bratislavy nás inšpirovali dva fakty. Zámer automobilky ponúknuť Octaviu G-TEC ako firemné vozidlo a náš prvý test liftbacku na zemný plyn.

Pri prvom kontakte s Octaviou G-TEC sme na zemnom plyne dosiahli v podstate sľubovanú spotrebu okolo 3,5 až 3,7 kilogramu na 100 kilometrov.

Podľa prepočtov prvý test vykázal celkom slušnú úsporu nákladov na prevádzku. Pochopiteľne, lacná prevádzka favorizuje auto iba v prípade, že máte v okolí čerpaciu stanicu na CNG.

Možností, kde na Slovensku načerpať zemný plyn, je v porovnaní s Nemeckom alebo Švajčiarskom veľmi málo. Užívateľa najmenej obmedzujú stanice SPP. Sú dostupné non-stop a možno na nich platiť kartou.

Záleží na lokalite

Pre náš test sme zvolili frekventovaný severný ťah medzi Košicami a Bratislavou. Severnú aj južnú trasu možno vďaka staniciam na CNG (Žilina, Zvolen, Nitra) pokryť čisto plynovým dojazdom.

Ak firma uvažuje o Škode Octavii G-TEC pre jej sľubované výhody, mala by zvážiť najčastejšie trasy, ktorými sa jej autá pohybujú.

Potom už záleží na tom, či je Octavia G-TEC naozaj o tretinu úspornejšia oproti naftovému motoru ako píše Škoda.

Okrem konečnej spotreby sme chceli zistiť, ako narastá spotreba plynu s dynamickou jazdou. Totiž pokiaľ sa jazdí za "firemné", málokto šetrí.

Na druhej strane nás zaujímalo, či užívateľ nepríde oproti motoru TDI o dynamiku.

Ráno má dve podoby

Po rannom štarte o 5:30 ráno pri teplote sotva nad nulou prišiel na rad prvý benefit G-TEC. Motor je tichší, rýchlejšie sa ohreje a tá prvá "ranná" spotreba v studenom meste nepresahuje 5,8 kg/100 km.

Naopak diesel "vstáva" ťažšie, dlhšie sa zahrieva a neochotne postupujem mestom vpred. Vidieť to aj na spotrebe, ktorá začne pod šesť litrov klesať až na výjazde z mesta.

Odhliadnuc od už známych vecí, ktoré sme nemuseli objavovať, G-TEC nám príde ako pohodlnejšie a lepšie auto na ranný príjazd do práce k rozdeleniu úloh.

Zemný plyn má výhodu, ak firemné autá parkujú u zamestnancov a tí s nimi dochádzajú do práce. Akurát pri rannom tankovaní CNG si nekúpite kávu, trvá dlhšie ako čerpanie nafty a o kultúrnom prostredí nemožno hovoriť.

Výhodou čerpania CNG je, že miniete obsluhu, ktorá povinne každému ponúka akciové sladkosti a nahovára na sladký nápoj taktiež v akcii.

Plynu tlačenie na plyn neprekáža

Účelom testu nebolo za každú cenu šetrne jazdiť, preto sme si odskočili na horský priechod Branisko. Keď chodíme na východ, tunel je päť ráz z desiatich zatvorený, tak sme ho obišli.

Na zlom asfalte krásnych zákrut zadok Octavie G-TEC poslušne sedel ako prikutý. Je to zrejme zásluha vyrovnaného zaťaženia, pretože vzadu sú okrem benzínovej nádrže dve na zemný plyn.

Predok je oproti dieselu citeľne ľahší avšak nie tak tuhý. Trakcia pri výjazde z ostrej zákruty bola lepšia v Octavii TDI. Benzínové turbo 1,4 TSI však zaujme charakteristikou a využiteľnejším spektrom otáčok.

Napokon pri šesťstupňovej prevodovke je dynamika Octavie G-TEC (81 kW) lepšia ako modelu 1,6 TDI (77 kW).

Okrem pocitovo lepšej jazdy je CNG úspornejšie ako diesel a pri nákupe drahšie iba o 350 eur v porovnateľnej výbave.

Poteší tiež, že zvýšené tempo na ceste sa neprejaví na spotrebe plynu tak, ako sme zvyknutí u čisto benzínového pohonu. CNG vychádza úspornejšie oproti dieselu aj po diaľničnej služobnej jazde naprieč Slovenskom.

Treba brať do úvahy obmedzenia

K výbornej spotrebe G-TEC verzie nezabudneme poznamenať, že kufor verzie je o niečo plytší, čerpanie plynu trvá dlhšie a nie je tak komfortné ako pri nafte. Hoci si od CNG nezamažete ruky ako od naftovej pištole, samotné čerpanie je trochu náročnejšie.

Motor 1,4 TSI potrebuje výmenu oleja každých 15.000 km, nádrže vyžadujú rutinnú kontrolu každé 4 roky. Sústava plynového pohonu a hrdlo nádrže vyžadujú revíziu po dvoch rokoch.

Prevádzkovateľ staníc SPP vyžaduje členskú kartu na čerpanie a niektoré stanice mimo SPP bývajú cez víkendy zatvorené.

Škoda o spotrebe nezavádza

Automobilka sľubuje tretinovú úsporu na cene za pohonné hmoty oproti naftovej verzii TDI. Test a dočerpávanie plynu potvrdili, že je to celkom reálne.

Automobilka uvádza náklady CNG na kilometer jazdy na úrovni 0,04 eur. Nám to vyšlo 0,047, čiže 5 centov. Naproti tomu diesel ukázal náklady na naftu 0,067 eur/km.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Verzia

1,4 TSI G-TEC

1,6 TDI (77 kW)

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

18.240

17.890

Motor

(benzín/CNG; štvorvalec; 1395(cm3);

naftový štvorvalec;

1598 (cm3)

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4800-6000

77(105)/3000-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1500-3500

250/1500-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6

manuálna / 5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,9 / 11,57

10,8 /11,84

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 3. st.

4,83

5,07

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 4. st.

6,27

6,81

Náklady na km jazdy (eur)

0,047

0,067

Náklady na jazdu KE - BA ( cez Žilinu)

22,09 €

32,83 €

Spotreba - výrobca/test

3,5 (kg/100 km)/ 4,1 (kg/100 km)

4,2 (5,2) (l/100 km)

Objem palivovej nádrže (l)

50 (N95) + 97 CNG (15 kg)

50

Objem batož. priestoru (km)

460

568

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1390

1300


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 845
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 208
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 093
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 141
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 386
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 237
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 884
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 484
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 321
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 062
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 571
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 641
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 876
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 813
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu