SME

Test: Porovnali sme Škody Octavie na zemný plyn a naftu, z Košíc do Bratislavy

Verzia G-TEC na zemný plyn je o tretinu úspornejšia ako výkonovo porovnateľný naftový motor TDI. Zemný plyn v dynamike nezaostáva.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Škoda Octavia s motorom TDI sa rokmi stala kultovým služobným automobilom. Ak v minulosti šéf schválil referentské vozidlo s motorom TDI, automaticky to bola na tie časy silná verzia 1,9 TDI alebo neskôr 2,0 TDI.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pod tlakom predpisov a ekológie prišli do ponuky menšie motory 1,6 TDI s nižším výkonom a päťstupňovou prevodovkou. Tie však majú novú konkurenciu na poli služobného auta.

Časy sa zmenili a firmy chcú výrazne šetriť aj na referentských vozidlách.

Prepĺňané benzínové motory a najmä bi-fuel verzie na CNG majú ponúknuť ekologickú alternatívu. Napokon v koncerne Volkswagen rozšírený systém vozidiel na zemný plyn ponúka aj Škoda v modeloch Octavia G-TEC.

SkryťVypnúť reklamu

Verzia 1,4 G-TEC vytvára konkurenciu čistejšej a stále cenovo prijateľnej prevádzky oproti klasickému naftovému motoru a v neposlednom rade aj benzínovému.

Ak motor spaľuje stlačený zemný plyn (CNG), dokáže stiahnuť emisie CO2 na 97g/km, čo v konečnom dôsledku prilepší značke v celkovom priemere.

Zaujal prvý test

Škoda Octavia

1,4 TSI G-TEC

Spotreba v teste:
4,1 kg/100 km

Cena verzie od:
18.240 eur

NÁŠ NÁZOR: Konečne prišlo auto pre milovníkov benzínových motorov a so spotrebou lepšou ako má TDI. Kto má na dosah čerpaciu stanicu CNG a chce Octaviu, nemusí váhať. Odporúčanie výsostne závisí od regiónu. V prípade dostupnej čerpacej stanice nám táto Octavia dáva zmysel.

K aktuálnemu testu na trase z Košíc do Bratislavy nás inšpirovali dva fakty. Zámer automobilky ponúknuť Octaviu G-TEC ako firemné vozidlo a náš prvý test liftbacku na zemný plyn.

SkryťVypnúť reklamu

Pri prvom kontakte s Octaviou G-TEC sme na zemnom plyne dosiahli v podstate sľubovanú spotrebu okolo 3,5 až 3,7 kilogramu na 100 kilometrov.

Podľa prepočtov prvý test vykázal celkom slušnú úsporu nákladov na prevádzku. Pochopiteľne, lacná prevádzka favorizuje auto iba v prípade, že máte v okolí čerpaciu stanicu na CNG.

Možností, kde na Slovensku načerpať zemný plyn, je v porovnaní s Nemeckom alebo Švajčiarskom veľmi málo. Užívateľa najmenej obmedzujú stanice SPP. Sú dostupné non-stop a možno na nich platiť kartou.

Záleží na lokalite

Pre náš test sme zvolili frekventovaný severný ťah medzi Košicami a Bratislavou. Severnú aj južnú trasu možno vďaka staniciam na CNG (Žilina, Zvolen, Nitra) pokryť čisto plynovým dojazdom.

Ak firma uvažuje o Škode Octavii G-TEC pre jej sľubované výhody, mala by zvážiť najčastejšie trasy, ktorými sa jej autá pohybujú.

SkryťVypnúť reklamu

Potom už záleží na tom, či je Octavia G-TEC naozaj o tretinu úspornejšia oproti naftovému motoru ako píše Škoda.

Okrem konečnej spotreby sme chceli zistiť, ako narastá spotreba plynu s dynamickou jazdou. Totiž pokiaľ sa jazdí za "firemné", málokto šetrí.

Na druhej strane nás zaujímalo, či užívateľ nepríde oproti motoru TDI o dynamiku.

Ráno má dve podoby

Po rannom štarte o 5:30 ráno pri teplote sotva nad nulou prišiel na rad prvý benefit G-TEC. Motor je tichší, rýchlejšie sa ohreje a tá prvá "ranná" spotreba v studenom meste nepresahuje 5,8 kg/100 km.

Naopak diesel "vstáva" ťažšie, dlhšie sa zahrieva a neochotne postupujem mestom vpred. Vidieť to aj na spotrebe, ktorá začne pod šesť litrov klesať až na výjazde z mesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odhliadnuc od už známych vecí, ktoré sme nemuseli objavovať, G-TEC nám príde ako pohodlnejšie a lepšie auto na ranný príjazd do práce k rozdeleniu úloh.

Zemný plyn má výhodu, ak firemné autá parkujú u zamestnancov a tí s nimi dochádzajú do práce. Akurát pri rannom tankovaní CNG si nekúpite kávu, trvá dlhšie ako čerpanie nafty a o kultúrnom prostredí nemožno hovoriť.

Výhodou čerpania CNG je, že miniete obsluhu, ktorá povinne každému ponúka akciové sladkosti a nahovára na sladký nápoj taktiež v akcii.

Plynu tlačenie na plyn neprekáža

Účelom testu nebolo za každú cenu šetrne jazdiť, preto sme si odskočili na horský priechod Branisko. Keď chodíme na východ, tunel je päť ráz z desiatich zatvorený, tak sme ho obišli.

Na zlom asfalte krásnych zákrut zadok Octavie G-TEC poslušne sedel ako prikutý. Je to zrejme zásluha vyrovnaného zaťaženia, pretože vzadu sú okrem benzínovej nádrže dve na zemný plyn.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predok je oproti dieselu citeľne ľahší avšak nie tak tuhý. Trakcia pri výjazde z ostrej zákruty bola lepšia v Octavii TDI. Benzínové turbo 1,4 TSI však zaujme charakteristikou a využiteľnejším spektrom otáčok.

Napokon pri šesťstupňovej prevodovke je dynamika Octavie G-TEC (81 kW) lepšia ako modelu 1,6 TDI (77 kW).

Okrem pocitovo lepšej jazdy je CNG úspornejšie ako diesel a pri nákupe drahšie iba o 350 eur v porovnateľnej výbave.

Poteší tiež, že zvýšené tempo na ceste sa neprejaví na spotrebe plynu tak, ako sme zvyknutí u čisto benzínového pohonu. CNG vychádza úspornejšie oproti dieselu aj po diaľničnej služobnej jazde naprieč Slovenskom.

Treba brať do úvahy obmedzenia

K výbornej spotrebe G-TEC verzie nezabudneme poznamenať, že kufor verzie je o niečo plytší, čerpanie plynu trvá dlhšie a nie je tak komfortné ako pri nafte. Hoci si od CNG nezamažete ruky ako od naftovej pištole, samotné čerpanie je trochu náročnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor 1,4 TSI potrebuje výmenu oleja každých 15.000 km, nádrže vyžadujú rutinnú kontrolu každé 4 roky. Sústava plynového pohonu a hrdlo nádrže vyžadujú revíziu po dvoch rokoch.

Prevádzkovateľ staníc SPP vyžaduje členskú kartu na čerpanie a niektoré stanice mimo SPP bývajú cez víkendy zatvorené.

Škoda o spotrebe nezavádza

Automobilka sľubuje tretinovú úsporu na cene za pohonné hmoty oproti naftovej verzii TDI. Test a dočerpávanie plynu potvrdili, že je to celkom reálne.

Automobilka uvádza náklady CNG na kilometer jazdy na úrovni 0,04 eur. Nám to vyšlo 0,047, čiže 5 centov. Naproti tomu diesel ukázal náklady na naftu 0,067 eur/km.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Verzia

1,4 TSI G-TEC

1,6 TDI (77 kW)

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

18.240

17.890

Motor

(benzín/CNG; štvorvalec; 1395(cm3);

naftový štvorvalec;

1598 (cm3)

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4800-6000

77(105)/3000-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200/1500-3500

250/1500-2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6

manuálna / 5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,9 / 11,57

10,8 /11,84

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 3. st.

4,83

5,07

Pružnosť 70 – 100 km/h (s) na 4. st.

6,27

6,81

Náklady na km jazdy (eur)

0,047

0,067

Náklady na jazdu KE - BA ( cez Žilinu)

22,09 €

32,83 €

Spotreba - výrobca/test

3,5 (kg/100 km)/ 4,1 (kg/100 km)

4,2 (5,2) (l/100 km)

Objem palivovej nádrže (l)

50 (N95) + 97 CNG (15 kg)

50

Objem batož. priestoru (km)

460

568

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1390

1300


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  2. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  4. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  5. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 8 865
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 328
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 5 146
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 337
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 300
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 138
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 576
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 515
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Richard Sulík nebude na kandidátke
  2. Ján Lopušek: Predikcia pre Malého Sulíka
  3. Irena Šimuneková: Slovenský raj - roklina Suchá Belá
  4. Rastislav Puchala: To je prezident, ako sa patrí
  5. Dušan Piršel: 100 eur od babky daných bez lásky, má menšiu hodnotu ako kompót s objatím
  6. Marek Mačuha: Mníchov 2
  7. Ivan Peschl: ZEVO a recyklácia nie sú súperi, ale partneri proti skládkam.
  8. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 82 106
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 351
  3. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 701
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 939
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 240
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 252
  7. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 6 128
  8. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 5 693
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťZatvoriť reklamu