Volvo predstavilo celistvé systémové riešenie, ktoré zapojí autonómne jazdiace vozidlá do reálnej premávky.
Kľúčom k tomuto kroku je komplexná sieť senzorov, cloudové systémy na určovanie polohy a inteligentné technológie pre brzdenie a riadenie.
Budú dostatočne odolné voči chybám?
Systém Autopilot Volvo navrhli tak, aby bol spoľahlivý a umožnil vozidlu prebrať kontrolu nad každým aspektom šoférovania v autonómnom režime. Jeho technológia má údajne zahŕňať systémy odolné voči chybovosti.
Musí však obstáť v rôznych dopravných situáciách a pri možných technických poruchách.
Predstavitelia Volva si nemyslia, že brzdový systém môže zlyhať. Autonómne jazdiace vozidlo však potrebuje ďalší nezávislý systém zabrzdenia, lebo v prípade výpadku nebude vodič pripravený brzdiť.
Zvládne aj komplikované situácie
V prípade výnimočných poveternostných podmienok, technickej poruchy alebo pri dosiahnutí cieľa cesty, systém upozorní vodiča, aby opäť prevzal kontrolu nad autom.
Ak vodič z akéhokoľvek dôvodu neprevezme riadenie vozidla včas, automobil sám príde na miesto, kde môže zastaviť.
Automobilka Volvo vyvíja riešenie na presné určovanie polohy a úplný 360-stupňový pohľad na okolie vozidla. Tento cieľ dosahuje kombináciou niekoľkých radarov, kamier a laserových senzorov.
Záložná sieť počítačov informácie spracuje a vygeneruje mapu pohybujúcich sa a stojacich objektov v okolí v reálnom čase.
Digitálna 3D mapa vo vysokom rozlíšení (neustále aktualizovaná údajmi v reálnom čase) spolu s informáciami o okolí a GPS zodpovedajú za presné určenie polohy.
Senzory všade, kam sa obzriete
Kamery na čelnom skle a radar s frekvenciou 76 GHz rozpoznávajú dopravné značky a zakrivenie vozovky. Dokážu tiež na ceste spozorovať objekty alebo iných účastníkov premávky.
Štyri snímače za predným a zadným nárazníkom (jeden v každom rohu) identifikujú predmety v každom smere.
Pokrývajú pravú aj ľavú stranu a vysielajú signál, ktorý sa odráža od značiek, stĺpov a stien tunela. Vďaka tomu monitorujú celé okolie auta.
Predmety v tesnej blízkosti vozidla snímajú štyri kamery. Dve umiestnili pod vonkajšie spätné zrkadlá, jednu do zadného nárazníka a jednu nechali v mriežke chladiča.
Okrem rozpoznávania predmetov majú za úlohu sledovať značenie jazdných pruhov na ceste.
Kamery s vysokým svetelným rozsahom zvládnu aj rýchle zmeny v svetelných podmienkach, ako napríklad pri vjazde do tunela.
Laser a optika umožňujú vidieť dostatočne ďaleko
Laserový snímací systém v prednej časti rozlišuje vozidlá v dosahu 150 metrov a pokrýva 140 stupňové zorné pole.
Za vrchom čelného skla tri kamery v jednej pokrývajú zorné pole v rozsahu 140 stupňov, 45 stupňov a úzke zorné pole 34 stupňov s dlhým dosahom.
Posledná spomenutá kamera zlepšuje vnímanie hĺbky a rozpoznávanie predmetov v diaľke.
Dobrý rozhľad smerom dozadu zabezpečia dva radary s dlhým dosahom v zadnom nárazníku vozidla. Táto technológia pomáha pri prechádzaní do iného jazdného pruhu, pretože dokáže už z veľkej diaľky zaznamenať rýchlo sa približujúce autá.
Dopravní dispečeri prispejú k fungovaniu
Po obvode auta je rozmiestnených dvanásť ultrazvukových senzorov, ktoré identifikujú objekty v blízkosti vozidla a podporujú autonómnu jazdu pri nízkej rýchlosti.
Digitálna 3D mapa s vysokým rozlíšením automobilu poskytuje informácie o okolí (napr. nadmorskú výšku, zakrivenie cesty, počet jazdných pruhov, geometriu tunelov, zvodidlá, značky, výjazdy atď.).
Výkonné GPS je jednou z neoddeliteľných súčastí systému riadenia polohy, ktoré vylepšuje kombinácia pokročilého GPS, trojstupňového akcelerometra a trojstupňového gyroskopu.
Automobil získava informácie o svojej polohe v okolitom prostredí, porovnaním 360 stupňového obrazu vytvoreného niekoľkými senzormi so zobrazením na mape.
Posledným článkom je Cloudová služba prepojená s kontrolným centrom dopravných orgánov. Vďaka tomu má vozidlo vždy k dispozícii najaktuálnejšie dopravné informácie.
Operátori kontrolného centra tiež môžu inštruovať vodičov, aby systém autonómneho riadenia vypli.