SME

Volvo prezradilo, ako budú vozidlá jazdiť v premávke samy

Do roku 2017 by mala v okolí Göteborgu jazdiť stovka vozidiel bez zásahu šoféra. Na ich chod bude dohliadať armáda senzorov a služieb.

(Zdroj: Volvo)

Volvo predstavilo celistvé systémové riešenie, ktoré zapojí autonómne jazdiace vozidlá do reálnej premávky.

Kľúčom k tomuto kroku je komplexná sieť senzorov, cloudové systémy na určovanie polohy a inteligentné technológie pre brzdenie a riadenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Budú dostatočne odolné voči chybám?

Systém Autopilot Volvo navrhli tak, aby bol spoľahlivý a umožnil vozidlu prebrať kontrolu nad každým aspektom šoférovania v autonómnom režime. Jeho technológia má údajne zahŕňať systémy odolné voči chybovosti.

Musí však obstáť v rôznych dopravných situáciách a pri možných technických poruchách.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavitelia Volva si nemyslia, že brzdový systém môže zlyhať. Autonómne jazdiace vozidlo však potrebuje ďalší nezávislý systém zabrzdenia, lebo v prípade výpadku nebude vodič pripravený brzdiť.

Zvládne aj komplikované situácie

V prípade výnimočných poveternostných podmienok, technickej poruchy alebo pri dosiahnutí cieľa cesty, systém upozorní vodiča, aby opäť prevzal kontrolu nad autom.

Ak vodič z akéhokoľvek dôvodu neprevezme riadenie vozidla včas, automobil sám príde na miesto, kde môže zastaviť.

Automobilka Volvo vyvíja riešenie na presné určovanie polohy a úplný 360-stupňový pohľad na okolie vozidla. Tento cieľ dosahuje kombináciou niekoľkých radarov, kamier a laserových senzorov.

Záložná sieť počítačov informácie spracuje a vygeneruje mapu pohybujúcich sa a stojacich objektov v okolí v reálnom čase.

SkryťVypnúť reklamu

Digitálna 3D mapa vo vysokom rozlíšení (neustále aktualizovaná údajmi v reálnom čase) spolu s informáciami o okolí a GPS zodpovedajú za presné určenie polohy.

Senzory všade, kam sa obzriete

Kamery na čelnom skle a radar s frekvenciou 76 GHz rozpoznávajú dopravné značky a zakrivenie vozovky. Dokážu tiež na ceste spozorovať objekty alebo iných účastníkov premávky.

Štyri snímače za predným a zadným nárazníkom (jeden v každom rohu) identifikujú predmety v každom smere.

Pokrývajú pravú aj ľavú stranu a vysielajú signál, ktorý sa odráža od značiek, stĺpov a stien tunela. Vďaka tomu monitorujú celé okolie auta.

Predmety v tesnej blízkosti vozidla snímajú štyri kamery. Dve umiestnili pod vonkajšie spätné zrkadlá, jednu do zadného nárazníka a jednu nechali v mriežke chladiča.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem rozpoznávania predmetov majú za úlohu sledovať značenie jazdných pruhov na ceste.

Kamery s vysokým svetelným rozsahom zvládnu aj rýchle zmeny v svetelných podmienkach, ako napríklad pri vjazde do tunela.

Laser a optika umožňujú vidieť dostatočne ďaleko

Laserový snímací systém v prednej časti rozlišuje vozidlá v dosahu 150 metrov a pokrýva 140 stupňové zorné pole.

Za vrchom čelného skla tri kamery v jednej pokrývajú zorné pole v rozsahu 140 stupňov, 45 stupňov a úzke zorné pole 34 stupňov s dlhým dosahom.

Posledná spomenutá kamera zlepšuje vnímanie hĺbky a rozpoznávanie predmetov v diaľke.

Dobrý rozhľad smerom dozadu zabezpečia dva radary s dlhým dosahom v zadnom nárazníku vozidla. Táto technológia pomáha pri prechádzaní do iného jazdného pruhu, pretože dokáže už z veľkej diaľky zaznamenať rýchlo sa približujúce autá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopravní dispečeri prispejú k fungovaniu

Po obvode auta je rozmiestnených dvanásť ultrazvukových senzorov, ktoré identifikujú objekty v blízkosti vozidla a podporujú autonómnu jazdu pri nízkej rýchlosti.

Digitálna 3D mapa s vysokým rozlíšením automobilu poskytuje informácie o okolí (napr. nadmorskú výšku, zakrivenie cesty, počet jazdných pruhov, geometriu tunelov, zvodidlá, značky, výjazdy atď.).

Výkonné GPS je jednou z neoddeliteľných súčastí systému riadenia polohy, ktoré vylepšuje kombinácia pokročilého GPS, trojstupňového akcelerometra a trojstupňového gyroskopu.

Automobil získava informácie o svojej polohe v okolitom prostredí, porovnaním 360 stupňového obrazu vytvoreného niekoľkými senzormi so zobrazením na mape.

Posledným článkom je Cloudová služba prepojená s kontrolným centrom dopravných orgánov. Vďaka tomu má vozidlo vždy k dispozícii najaktuálnejšie dopravné informácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Operátori kontrolného centra tiež môžu inštruovať vodičov, aby systém autonómneho riadenia vypli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 479
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 177
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 652
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 184
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 874
  6. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 645
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 322
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 119
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Ďanovský: Vertical Martinky
  2. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  3. Milan Buno: Návod, ako byť šťastná, spokojná a stále usmiata...pošlite to ďalej | 7 knižných tipov
  4. Filip Tikl: 💔PI*U MAL ZA 80 EUR. MŇA ZRADIL NAVŽDY.
  5. František Kukura: Slovenské Wannsee. Možno ho už máme.
  6. Tomáš Mikloško: Ako surfovať životom a chopiť sa príležitostí
  7. Martin Fronk: Zabudnutý cintorín, kde sa história zložila k spánku
  8. Ján Valchár: O horúcej gay zoznamke a Muskovom oku
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 40 468
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 003
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 828
  4. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 270
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 163
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 781
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 547
  8. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 131
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťZatvoriť reklamu