SME
reklama

Volvo prezradilo, ako budú vozidlá jazdiť v premávke samy

Do roku 2017 by mala v okolí Göteborgu jazdiť stovka vozidiel bez zásahu šoféra. Na ich chod bude dohliadať armáda senzorov a služieb.

(Zdroj: Volvo)

Volvo predstavilo celistvé systémové riešenie, ktoré zapojí autonómne jazdiace vozidlá do reálnej premávky.

Kľúčom k tomuto kroku je komplexná sieť senzorov, cloudové systémy na určovanie polohy a inteligentné technológie pre brzdenie a riadenie.

Budú dostatočne odolné voči chybám?

Systém Autopilot Volvo navrhli tak, aby bol spoľahlivý a umožnil vozidlu prebrať kontrolu nad každým aspektom šoférovania v autonómnom režime. Jeho technológia má údajne zahŕňať systémy odolné voči chybovosti.

Musí však obstáť v rôznych dopravných situáciách a pri možných technických poruchách.

Predstavitelia Volva si nemyslia, že brzdový systém môže zlyhať. Autonómne jazdiace vozidlo však potrebuje ďalší nezávislý systém zabrzdenia, lebo v prípade výpadku nebude vodič pripravený brzdiť.

Zvládne aj komplikované situácie

V prípade výnimočných poveternostných podmienok, technickej poruchy alebo pri dosiahnutí cieľa cesty, systém upozorní vodiča, aby opäť prevzal kontrolu nad autom.

Ak vodič z akéhokoľvek dôvodu neprevezme riadenie vozidla včas, automobil sám príde na miesto, kde môže zastaviť.

Automobilka Volvo vyvíja riešenie na presné určovanie polohy a úplný 360-stupňový pohľad na okolie vozidla. Tento cieľ dosahuje kombináciou niekoľkých radarov, kamier a laserových senzorov.

Záložná sieť počítačov informácie spracuje a vygeneruje mapu pohybujúcich sa a stojacich objektov v okolí v reálnom čase.

Digitálna 3D mapa vo vysokom rozlíšení (neustále aktualizovaná údajmi v reálnom čase) spolu s informáciami o okolí a GPS zodpovedajú za presné určenie polohy.

Senzory všade, kam sa obzriete

Kamery na čelnom skle a radar s frekvenciou 76 GHz rozpoznávajú dopravné značky a zakrivenie vozovky. Dokážu tiež na ceste spozorovať objekty alebo iných účastníkov premávky.

Štyri snímače za predným a zadným nárazníkom (jeden v každom rohu) identifikujú predmety v každom smere.

Pokrývajú pravú aj ľavú stranu a vysielajú signál, ktorý sa odráža od značiek, stĺpov a stien tunela. Vďaka tomu monitorujú celé okolie auta.

Predmety v tesnej blízkosti vozidla snímajú štyri kamery. Dve umiestnili pod vonkajšie spätné zrkadlá, jednu do zadného nárazníka a jednu nechali v mriežke chladiča.

Okrem rozpoznávania predmetov majú za úlohu sledovať značenie jazdných pruhov na ceste.

Kamery s vysokým svetelným rozsahom zvládnu aj rýchle zmeny v svetelných podmienkach, ako napríklad pri vjazde do tunela.

Laser a optika umožňujú vidieť dostatočne ďaleko

Laserový snímací systém v prednej časti rozlišuje vozidlá v dosahu 150 metrov a pokrýva 140 stupňové zorné pole.

Za vrchom čelného skla tri kamery v jednej pokrývajú zorné pole v rozsahu 140 stupňov, 45 stupňov a úzke zorné pole 34 stupňov s dlhým dosahom.

Posledná spomenutá kamera zlepšuje vnímanie hĺbky a rozpoznávanie predmetov v diaľke.

Dobrý rozhľad smerom dozadu zabezpečia dva radary s dlhým dosahom v zadnom nárazníku vozidla. Táto technológia pomáha pri prechádzaní do iného jazdného pruhu, pretože dokáže už z veľkej diaľky zaznamenať rýchlo sa približujúce autá.

Dopravní dispečeri prispejú k fungovaniu

Po obvode auta je rozmiestnených dvanásť ultrazvukových senzorov, ktoré identifikujú objekty v blízkosti vozidla a podporujú autonómnu jazdu pri nízkej rýchlosti.

Digitálna 3D mapa s vysokým rozlíšením automobilu poskytuje informácie o okolí (napr. nadmorskú výšku, zakrivenie cesty, počet jazdných pruhov, geometriu tunelov, zvodidlá, značky, výjazdy atď.).

Výkonné GPS je jednou z neoddeliteľných súčastí systému riadenia polohy, ktoré vylepšuje kombinácia pokročilého GPS, trojstupňového akcelerometra a trojstupňového gyroskopu.

Automobil získava informácie o svojej polohe v okolitom prostredí, porovnaním 360 stupňového obrazu vytvoreného niekoľkými senzormi so zobrazením na mape.

Posledným článkom je Cloudová služba prepojená s kontrolným centrom dopravných orgánov. Vďaka tomu má vozidlo vždy k dispozícii najaktuálnejšie dopravné informácie.

Operátori kontrolného centra tiež môžu inštruovať vodičov, aby systém autonómneho riadenia vypli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu