Kým sme namerané údaje a poznatky z testu pretavili do reportáže, zmizol sneh a aj akciová verzia 1,5 EcoBoost Titanium X z cenníka modernizovaného modelu Focus.
Nový motor s objemom zníženým z 1,6 na 1,5 litra však kraľuje ponuke naďalej. Rovnako ešte stále si mnohí dávajú otázku, či dať prednosť tomuto modernizovanému motoru s výkonom 110 kW alebo kúpiť litrový EcoBoost (92 kW).
Po teste vieme, že motoru 1,5 EcoBoost zníženie objemu neublížilo, a že je v skutočnosti rýchlejší než naznačujú pocity. Tiež sme ocenili nový a prehľadnejší interiér s menším množstvom tlačidiel.
Na používateľa lepšie pôsobí nový dotykový displej. Jednoducho Ford zareagoval na kritiku a v polčase tretej generácie vylepšil informačno technologické pole na palube. Najmä vizuálne stvárnenie a jednoduchosť ovládania napredovali.
Ticho maskuje dynamiku
Prvou prednosťou benzínového motora 1,5 EcoBoost je tichá jazda, ktorú zdedil po verzii 1,6 EcoBoost. Motor ostáva utlmený aj vo vyšších otáčkach a dokonca zanecháva pocit veľmi vláčneho zrýchlenia.
Dokonca si poviete, že litrový EcoBoost (125k) je živší ako táto drahšia a výkonnejšia verzia. Údaje z telemetrie o zrýchlení zo 70 na 100 km/h v našej archívnej tabuľke však celkom vynikajú.
Ford Focus 1,5 EcoBoost je dokonca o niečo rýchlejší ako rovnako výkonný dvojlitrový diesel (150 k, 340 Nm) v konkurenčnom kompaktnom aute.
Podľa našich meraní Focus „pružnosťou“ motora dorovnáva šesťvalcové motory v ťažších autách strednej triedy. Spotreba počas testu veľmi kolísala a citeľne reagovala na prácu turbodúchadla.
V nízkych otáčkach a bez pričinenia turbodúchadla dokáže spotreba zliezť na 5,5 litra. V diaľničnom tempe pri 130 km/h a 2750 otáčkach už rastie plniaci tlak turba a spotreba stúpa na 7,5 litra.
Motor mal len 3000 kilometrov a zimné plášte. To mohlo spôsobiť, že nebol na diaľnici tak úsporný ako predchodca. Vlastne spotreba v prípade tohto testu bol jediný parameter, v ktorom novinka nekráča v šľapajách 1,6 EcoBoost.
Ford Focus 1,5 EcoBoost v teste potvrdil, že najlepšie autá na kúpu sú tie, ktoré prejdu modernizáciou, teda dnes populárnym faceliftom v polčase svojej existencie.
Ford dokonca k vylepšeniu praktických detailov pridal novú masku v štýle Aston Martin, aby tí, čo si nekúpili tretiu generáciu hneď na začiatku, neprišli skrátka a majú akože nový model.
Z praktického hľadiska života motoristu je podstatnejšia záruka rozšírená na päť rokov alebo 120.000 kilometrov. Test Fordu Focus tiež upozornil na zlé vlastnosti zimných pneumatík v teple.
Hoci bol na kopcoch sneh, v údolí stúpla teplota na 13 stupňov a brzdá dráha sa vďaka zimným plášťom výrazne predĺžila. Zimné pneumatiky v teple negatívne ovplyvnili zrýchlenie z pokoja na 100 kilometrovú rýchlosť a zrejme aj spotrebu paliva v diaľničnom tempe.
Vo výbere motora pre Ford Focus máme tiež jasno. Na základe skúseností by sme jednoznačne siahli po benzínových motoroch a napriek tomu, že pocitovo sa to tak nezdá, nový 1,5 EcoBoost je výrazne dynmickejší ako 1,0 EcoBoost.
Priplatiť sa oplatí však len vtedy, ak potrebujete naozaj veľa jazdiť a občasne si chcete jazdu aj vyslovenie užívať. Vtedy stojí drahší motor za hriech. Inak radšej ušetrite prostriedky a kúpte slabšie benzínové turbo.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Ford Focus |
Verzia | 1.5 EcoBoost (110k) Titanium X |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 12.590/18.980/20.880 |
Motor | (benzínový štvorvalec; prepĺňanie turbodúchadlom Continental s nízkou zotrvačnosťou; 1499 (cm3);motor s kompresným pomerom 10:1 využíva nezávislé časovanie vačkových hriadeľov; rozvod poháňa remeň v olejovom kúpeli; hlava aj blok motora sú z hliníkovej zliatiny; |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 110(150)/6000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 240/1600-4000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna/ 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,9 / 9,57 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 45,15 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 3,59 na 3. stupni |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,89 na 4. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1950 na 6. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2750 na 6. stupni |
Skutočná rýchlosť pri 50/90/130 (km/h) | 45/84/124 |
Stav tachometra (km) | 3082 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,5/6,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Typ a rozmer pneumatík | GoodYear UG 8 215/50/ R17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1380/520 |
Objem batožinového priestoru (l) | 316 – 363 (bez rezervy) - 1062 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2648/4328/1823/1484 |
Motor | výborné odhlučnenie; lahodný nástup do otáčok; spotreba veľmi citlivá na plniaci tlak turbodúchadla; na relatívne surovom motore sme dosahovali veľký rozptyl spotreby od 5,6 do 7,9 l/100 km; pri kultivovanom prejave motora sa pocitovo nezdá, že dosahuje takú dynamiku ako ukazuje telemetria |
Prevodovka | dobre navrhnuté dlhšie prevody aj do mesta; klasická kulisa Ford so stredne dlhými dráhami páky; do mesta a pre komfort však stojí za úvahu automat |
Podvozok | podvozok dosahuje dnes bežné parametre a očakávaný komfort; už nie je tak šoférsky orientovaný ako u predchádzajúcej generácie, ktorá bola v triede výnimočná |
Interiér | kokpit je prehľadnejší ako pred modernizáciou, zrozumiteľnejšie ovládanie, auto pôsobí útulnejšie |
Posed vodiča a výhľad | pri veľmi šikmom čelnom skle dobrý výhľad, príjemný posed šoféra, dobrá poloha volantu |
Ovládanie palubného systému/navigácie | ovládač klimatizácie má tvarovo neodlíšené tlačidlá, sú pomerne nízko a ťažšie sa v nich orientuje najmä pri kontrastných svetelných podmienkach; oceňujeme vypínanie displeja priamo na stredovej konzole; dotykový displej má stredne rýchlu odozvu; prehľadné ovládanie palubného systému na volante; tempomat sa nám teraz ovládal horšie; celkovo v ovládaní krok vpred |
Jazyk auta/navigácie | CZ/ENG |
Grafika displejov a zobrazovanie | displeje prehľadnejšie než predtým a grafika zrozumiteľnejšia, primeraná dnešku |
Predné svetlá technika a účinok | halogénové svetlá H7 majú priemerný účinok, celkom pekné denné LED svetlá |
Odomykanie/vstup do auta | Ford kombinuje štartovanie vozidla tlačidlom s klasickým diaľkovým ovládačom centrálneho uzamykania |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | nastupovanie dozadu je na kompaktnú triedu na slušnej úrovni; vpredu má prístrojovka pomerne vypuklú časť v mieste otvorenia dverí, čo môže prekážať kolenám |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | v testovanej verzii titaniumX si môže vodič aj spolujazdec nastavovať sedadlá výškovo, na oboch predných sedadlách nastaviteľná bedrová opierka |
Sklápanie operadiel v druhom rade | zadné operadlá možno sklápať len z kabíny, pri opätovnom vyklopení treba jednou rukou odtiahnuť bezpečnostný pás pred privretím do zámku sedadla |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | testovaná verzia nemala kovové oká, len jednu gumičku a vytvarované plastové háčiky na tašky, ak potrebujete vybrať alebo vrátiť plato, pripravte sa na horšiu manipuláciu; |
Rezervné koleso - prístup | dojazdové rezervné koleso s dorým prístupom |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | praktické bezuzáverové hrdlo nádrže; nízke a široké prahy; predná kapota bez plynovej vzpery, dobre prístupné hrdlo ostrekovača ; intuitívne otváranie kapoty; otázne je, či lankový mechanizmus odistenia kapoty nemôže v zime zamrznúť |
Vnútorné rozmery batožinového priestoru (metodika auto.sme.sk)
nakladacia hrana von (mm) | 715 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 105,5 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1030/1140 |
výška kufra po roletu (mm) | 475 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 790/755/910 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 800/1590 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1420 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1470 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1020 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 510 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1310 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1420 |
výška krajné sedadlá (mm) | 925 |
výška stredné sedadlo (mm) | 910 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 440/470 |