SME

Elektriny máme dostatok, elektromobilov málo

Okolité krajiny nie sú na tom lepšie ako Slovensko, ale náš potenciál elektriny na mobilitu využívame minimálne.

Americká Tesla zatiaľ predstavuje vrchol vo svete elektromobilov. Svet zaujala dojazdom vyše 400 kilometrov na jedno nabitie a jazdnými vlastnosťami športových áut.Americká Tesla zatiaľ predstavuje vrchol vo svete elektromobilov. Svet zaujala dojazdom vyše 400 kilometrov na jedno nabitie a jazdnými vlastnosťami športových áut. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Slovensko bolo aj v minulom roku dovozcom elektriny, hoci je z hľadiska energetiky sebestačné. Zrejme cenovo efektívnejší dovoz elektrickej energie spôsobil, že v roku 2014 sme doviezli takmer štyri percentá z celkovej ročnej spotreby 28 355 GWh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa prognóz máme na to, aby sme okolo roku 2019 vyvážali elektrickú energiu, a tak by sa Slovensko zmenilo z dovozcu na vývozcu elektrickej energie.

V žiadnom prípade nám elektrická energia pre rozvoj elektro mobility nechýba, pretože ročná spotreba jedného elektromobilu je v porovnaní s celkovou produkciou zanedbateľná.

SkryťVypnúť reklamu

Ak berieme do úvahy, že elektromobil pri absolvovaní 25 000 km ročne spotrebuje iba 0,004 GWh, tak len stotina našej ročnej produkcie elektrickej energie utiahne 71 250 elektromobilov.

Keby sme nabíjali elektromobily len zo solárnych a malých vodných elektrární, môže ich byť desaťnásobne viac. Teda z čisto ekologického pohľadu máme aj dostatok elektrickej energie vyrobenej bezuhlíkovými procesmi, teda takými, ktoré nezaťažujú ovzdušie produkciou CO2.

Odhadom vyrábame na Slovensku až 75 percent bezuhlíkovej elektrickej energie. K obnoviteľným zdrojom energie ako sú slnko a malé vodné elektrárne (bez biomasy), musíme pripočítať veľké vodné a atómové elektrárne.

Mimochodom v roku 2014 stúpol podiel elektriny vyrobenej na Slovensku z obnoviteľných zdrojov z 11,6 a 12,9 percenta. Masívnejšie rozšírenie elektromobilov má však úplne iné prekážky.

SkryťVypnúť reklamu

Miestna rozvodná sieť by zvládla päťtisíc

Slovensko patrí spomedzi krajín V4 a bývalého socialistického bloku na čelo v zavádzaní elektromobility do praxe.

Krajiny okolo nás majú len pár izolovaných ostrovov s verejnými nabíjačkami a najmä nemajú prejazdovo pokrytú celú krajinu. Rozvoj elektromobilov a nabíjacej siete býva skôr marketingová záležitosť miestneho distribútora elektrickej energie a to je príklad Varšavy.

Slovensku pri zabezpečení elektrického prejazdu krajiny nahráva malá rozloha. Napriek tomu, že aj klasickú domovú zásuvku možno považovať za nabíjačku elektromobilu, verejnosť alternatívny druh dopravy odmieta.

Jednak je za tým krátky dojazd a teda malá kapacita batérií v porovnaní s ich veľkosťou, svoje však hrá aj nákupná cena elektromobilu a uhol pohľadu na tento spôsob dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Verejnosť chce v elektromobile vidieť náhradu klasického auta a teda čaká od elektromobilu dojazd okolo 500 kilometrov. A to aj napriek tomu, že väčšina najazdí denne sotva 50 kilometrov.

Úprimne však treba priznať, že rozšíreniu elektromobilov stojí v ceste rozvoj nabíjacej siete a s tým spojené prvotné investičné náklady. Pochopiteľne, doriešený nie je ani plošný systém zúčtovania a nabíjacie štandardy v podobe zásuviek.

Potenciálnych užívateľov tiež zaujíma cena technológií a návratnosť pri ďalšom predaji. Možnosti pre rozvoj alternatívneho spôsobu jazdenia sú ešte značne obmedzené, ale napredujú väčšími krokmi ako verejná mienka. Podľa aktuálnych prepočtov nie je nutné meniť miestnu distribučnú sieť, kým ju nezaťažíme približne 5.000 elektromobilmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nissan Leaf je u nás zatiaľ najpopulárnejší elektromobil.
Foto-autor

Auto bude fungovať ako záložný zdroj

Vzdialená budúcnosť počíta s inteligentnou lokálnou sieťou, ktorá dokáže dobre narábať s elektrickou energiou. Možno o pár rokov budú pri vodných elektrárňach veľké kontajnery s batériami na uskladnenie prebytočnej elektriny.

V domácej inteligentnej sieti bude ako prechodná úschovňa prebytočnej energie, vyrobenej počas dňa zo slnka, slúžiť aj elektromobil.

Budúcnosť je v rozumnom narábaní s vyrobenou elektrickou energiou a jej využitím vo vhodnom čase. Moderný rodinný dom z roku 2014 postavený pre päťčlennú rodinu, s plynovým kúrením a štandardnou výbavou elektrospotrebičmi, má priemernú dennú spotrebu okolo 6 kWh.

Takúto domácnosť by mohla 12 dní z mesiaca napájať Tesla S85+. Inteligentné domy a mestá zapojené do lokálnych, presne riadených sietí sú zaujímavá a vzdialená budúcnosť. Prvý krok predstavujú projekty „elektrifikácie“ ľahkej úžitkovej dopravy v podnikaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektromobily prinesú so sebou rozvoj miestnej infraštruktúry, pretože budú komunikovať so sieťou elektrickej energie a používateľom. Napríklad Tesla je neustále pripojená k internetu. FOTO – Tomáš Kelement

Začali s dodávkovými elektromobilmi

Jeden z projektov efektívnej a ekologickej dopravy tovaru nesie názov Greenway a vznikol na Slovensku. Jeho súčasťou je flotila dodávkových áut prerobených na elektromobil.

Tie patria operátorovi a užívateľ s nimi jazdí na mesačný paušál. V poplatku za elektrickú dodávku sú poistky, pneumatiky, spotrebovaná elektrická energia, rýchla výmena batérií v staniciach Greenway, alebo ak sieť Greenway nestačí, užívateľ dostane nabíjaciu stanicu do svojej firmy.

Výmena batérií na staniciach trvá sedem minút a nájomca dodávky si môže vybrať z dvoch paušálov podľa ročného najazdenia kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo veľkých mestách postupne prichádza do módy zdieľanie elektromobilov a ich prenájom len na konkrétnu jazdu.

Registrovaný užívateľ si vyzdvihne auto na jemu najbližšom stanovišti a vráti ho na špecializovanom parkovisku blízko cieľa. Takto môže jeden elektromobil Electric Smart ForTwo poslúžiť viacerým osobám v priebehu dňa a užívateľ má auto len vtedy, keď ho potrebuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 217
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 127
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 819
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 288
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 699
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 178
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 093
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 534
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  2. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  4. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  5. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  6. Ernest Klotton: Demokracia je len nástroj, ktorý možno podľa potreby ohýbať
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  8. Irena Šimuneková: Goralská perla pod Belianskymi Tatrami – Ždiar
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 627
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 895
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 751
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 888
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 448
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 357
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 244
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 6 943
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
reklama
SkryťZatvoriť reklamu