SME

Pred dvomi rokmi bola Tatra na mizine, teraz expanduje do zahraničia

Českej automobilke Tatra sa darí ako už dlho nie. Ešte pred dvoma rokmi bol tento tradičný výrobca ťažkých vozidiel pre dlhy v dražbe.

(Zdroj: tatratrucks.com)

Českej automobilke Tatra sa darí ako už dlho nie. Ešte pred dvoma rokmi bol tento tradičný výrobca ťažkých vozidiel pre dlhy v dražbe, vyrábalo sa málo a robotníci chodili do práce len občas.

Po odchode zahraničných vlastníkov na čele s americkým manažérom Ronaldom Adamsom, ktorí továreň priviedli na mizinu, Tatru kúpila dvojica českých podnikateľov René Matera a Jaroslav Strnad, konštatuje na svojej internetovej stránke denník E15.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tatra si siahla na dno

Za minulý rok, prvý pod novým vedením, Tatra dodala klientom 850 automobilov, tento rok im chce vyrobiť ešte viac. Tržby spoločnosti vlani presiahli 3,7 miliardy korún (136,41 milióna eur) a jej zisk sa priblížil k 500 miliónom Kč pred zdanením. Tatre sa podarilo vrátiť na stratené kľúčové trhy, napríklad do Indie, aj etablovať sa na nových, ako je napríklad Saudská Arábia.

SkryťVypnúť reklamu

Keď do továrne prišiel pred dvoma rokmi nový manažérsky tím, situácia nemohla byť horšia. Tatra takmer nevyrábala. Dodávatelia dielov jej neverili, pretože im v minulosti neplatila.

Odberatelia ju zase považovali buď za odpísanú, alebo za napojenú na korupciu - to druhé bol najmä prípad Indie. Jeden z akcionárov bývalej Tatry, britský Ind Ravinder Rishi, totiž v Indii čelil vážnym obvineniam z korupcie pri získavaní armádnych zákaziek.

Konkurovať veľkým výrobcom nechce

Po príchode do firmy si vedenie urobilo analýzu, v ktorej došlo k jednoznačnému záveru: Tatra nemôže konkurovať veľkým výrobcom, ako je Mercedes, Scania alebo MAN. Tieto firmy stavili na vysoko efektívnu, veľkosériovú produkciu. Ťažia z masovej výroby niekoľkých modelov.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo potrebné nájsť to, čo tieto firmy nevedia, alebo nevedia tak dobre. Špeciály - teda pre každého na mieru iné auto. "A to je práve naša parketa. Čím zložitejšie auto, tým lepšie pre nás, pretože ubúda konkurencia, ktorá ich vie vyrobiť," prezrádza firemné know-how krízový manažér Petr Karásek.

Indická armáda využíva až 7000 českých vozidiel

Na niektoré trhy sa Tatre vrátiť podarilo. Jedným z najťažších prípadov bola India. Presvedčiť štátny podnik, že nová Tatra nemá s predchádzajúcimi majiteľmi nič spoločné, trvalo dva roky.

V hre je veľa. Indická armáda je totiž na tatrovkách historicky postavená, v jej výzbroji ich jazdí sedem až osemtisíc.

Ďalším veľkým odberateľom je Saudská Arábia, ktorá sa takisto rozhodla vybudovať svoju armádu na podvozkoch z Kopřivnice. Tatra Trucks v arabskej krajine stavia továreň, kde si Saudovia budú už budúci rok môcť autá montovať sami.

SkryťVypnúť reklamu

Tatra vyváža svoje autá tiež do Francúzska, Izraela, Brazílie Južnej Kórey, Nórska. Veľmi zaujímavé sú zároveň tendre, ktoré momentálne prebiehajú v Kanade a kde Tatra zatiaľ postupuje do ďalších kôl. Niektoré tradičné trhy ako Rusko však skôr stagnujú.

(1 EUR = 27,123 CZK)

Česká republika

Ilustračné foto.

Pilot krátko po štarte oznámil technické problémy, počas pokusu o návrat havaroval.


TASR
Ilustračná fotografia.

Transakcia posilní pozíciu spoločnosti GasNet na trhu.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 403
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 955
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 099
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 769
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 212
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 753
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 594
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 557
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Dane a zase dane a ešte aj zrušené voľno . Takto to urobím do psej matere !!!
  2. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov
  3. Monika Albertiová: Ak môže byť Kotlár ministrom zdravotníctva, ja budem premiérka
  4. Otilia Horrocks: Čo Vás v posledných mesiacoch či dňoch potešilo?
  5. Ivan Čáni: Keby boli Rusi namiesto Ukrajiny napadli Slovensko, tak by žiadna vojna nebola.
  6. Anton Lisinovič: Skautík na výprave: Lazová 100-vka
  7. Viktor Pamula: Stojím pri Ukrajine
  8. Martin Turčan: Konsolidačné fiasko
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 143
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 403
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 086
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 852
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 303
  6. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 6 124
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 4 930
  8. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 4 765
  1. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  2. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  3. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  4. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  5. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  6. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  7. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  8. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu