SME

Daciou Lodgy sme prešli Chorvátskom cez najväčšie zápchy

V čase najsilnejšej sezóny sme mali šťastie. Vhodné načasovanie príjazdu a odjazdu k a od “slovenského“ mora nám ušetrilo množstvo času stráveného v zápche.

V najsilnejšej časti sezóny a navyše v sobotu sa zápcham nevyhnete.V najsilnejšej časti sezóny a navyše v sobotu sa zápcham nevyhnete. (Zdroj: autor)

Dovolenka je časom radosti, ale mnohokrát aj stresov. Najmä, ak vás od zaslúženého oddychu delí desať a viac hodín strávených za volantom.

Aj keď pre mnohých je šoférovanie relax, rýchlo sa to môže zmeniť v prvej vážnejšej dopravnej zápche. My sme vyskúšali, ako to na chorvátskych diaľniciach vyzerá v najfrekventovanejšom čase, ktorým je kombinácia soboty a top dovolenkovej sezóny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Využili sme variabilitu Dacie Lodgy

Výber auta padol na sedemmiestnu Daciu Lodgy vo verzii Celebration. Naším cieľom bolo čo najpohodlnejšie odviesť päťčlennú posádku k moru. Jednoduchým vymontovaním spojenej dvojice sedadiel v druhom rade vznikol v Lodgy priam veľkolepý priestor.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo štandardne nazývame núdzové sedenie v treťom rade, sa v sekunde zmenilo na kráľovský priestor a medzi posádkou najobľúbenejšie miesto. Za sedadlom vodiča ostalo miesto na prenosnú chladničku.

Dovnútra sa zmestil aj kufor, ktorý poslúžil ako taburetka na nohy pre všetkých troch členov posádky sediacich vzadu. Časť batožiny sa zmestila za zadné sedadlá a zvyšok putoval do strešného boxu.

Foto: Tomáš Kelement

Pri štartovaní zatriaslo Daciou Lodgy a už onedlho sme opúšťali Slovensko cez komárňanský most. Počas nočnej jazdy vyplávali na povrch niektoré drobné neduhy modelu Lodgy. Chýbala nám možnosť nastavenia intenzity osvetlenia palubných prístrojov.

Ovládače na elektrické ovládanie okien zas nie sú podsvietené vôbec. Vodič tak pri nahmataní nesprávneho ovládača môže otvoriť nesprávne okno, a tým napríklad zobudiť posádku vzadu. Pred cestou sme sa najviac obávali komfortu sedadiel, najmä z dôvodu krátkych sedákov.

SkryťVypnúť reklamu

Takmer 12 hodín strávených v Dacii však nakoniec nebolo nepríjemných. Prispelo k tomu množstvo miesta nad hlavou, posádka vzadu si navyše vďaka vhodnej konfigurácii sedadiel nemala problém vystrieť nohy.

Tunel Sveti Rok priniesol prvé zdržanie

Komfort umocňoval vyšší profil pneumatík v kombinácii s dobre naladeným podvozkom, ktorý nemal problém s filtrovaním nerovností. Čím väčšia jama, tým viac Dacia Lodgy v pozitívnom zmysle prekvapovala.

Zvýšenú pozornosť treba prikladať dojazdu. Ten po klesnutí pod hranicu 100 km môže padať rýchlejšie, ako šofér očakáva. Neodporúčame preto čakať s tankovaním na rozsvietenie kontrolky rezervy paliva. Plusom na diaľnici bola šesťstupňová prevodovka.

Na dieselovom motore 1,5 dCi s výkonom 79 kW bolo plne naložené auto cítiť. Predbiehanie mu však stále nerobilo problém. Spotrebu na sedem litrov nafty dvíhal okrem zaťaženia vozidla hlavne strešný box, ktorý bol daňou za bohatší vnútorný priestor.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta ubiehala hladko, krátko nás zdržala maďarsko-chorvátska hranica a neskôr mýtne brány. Významné zdržanie prišlo v okolí tunela Sveti Rok. Niekoľkokilometrová kolóna, ktorej cieľom bolo okolie Šibenika, odložila príjazd k moru o necelé dve hodiny.

Po príchode k moru sa naskytne množstvo pekných výhľadov. Takýto pohľad sme zažili v Šibeniku. Foto: autor

Chorvátov predpisy nestresujú

Počas pobytu v Chorvátsku sme Daciu často využívali na krátke trasy, pri návšteve okolitých miest. Po pár skúsenostiach mimo diaľnice musíme konštatovať, že Chorváti nie sú takí vystresovaní z dopravných predpisov ako možno slovenskí vodiči.

Minimálne sme nezažili zo strany domácich motoristov prudké brzdenie pred tabuľou začiatku obce na rýchlosť 45 km/h. Pokojne to v obci potiahnu o 10 km/h vyššou rýchlosťou, ako povoľuje limit.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predbiehanie cez plnú čiaru síce nebolo na dennom poriadku, ale ani výnimočným úkazom. Domáci strácali trpezlivosť hlavne pri pomalších karavanoch.

Pred fotením auta prišlo na rad otestovanie miestnej samoobslužnej umyvárky. Umytie vozidla vyšlo na 15 kun, čo vychádza takmer dve eurá a to nám ostala ešte nejaká minúta času k dobru.

Domáci sa k dopravným predpisom stavali benevolentnejšie. Výnimkou nebolo ani predbiehanie cez plnú čiaru. Foto: autor

Miestna samoobslužná umývarka nebola drahá. Automat na rozmieňanie hotovosti bol po ruke. Foto: autor

Na cestu si treba vybrať správny čas

Pri sobotňajšom návrate na Slovensko sme sa rozhodli vybrať na cestu v poobedňajších hodinách. Aj keď premávka v našom smere miestami zhustla, na našej cestovnej rýchlosti 120 km/h sa nič nemenilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Horšie to bolo v opačnom smere, kde sa miestami prerušovaná kolóna tiahla na dlhých štyridsiatich kilometroch približne od úrovne obce Vrebac po tunel Sveti Rok.

Beznádejná situácia v protismere veštila mnohým motoristom príchod do zasľúbenej destinácie až v neskorých nočných, prípadne skorých ranných hodinách.

Pri platení mýta, pred obchvatom Záhrebu, sa potvrdila výhodnosť radenia do krajných pruhov. Tie nie sú v blízkosti mýtnej brány vyznačené čiarami, a tak vodiči neraz vytvoria väčší počet pruhov, ako je mýtnych brán.

Niektoré zo stredných pruhov sa potom zlievali do jedného, čo pre časť vozidiel spôsobuje niekoľkominútové zdržanie. Jednoznačne najvýhodnejšie je však držať sa vpravo a trafiť prvú mýtnicu, na ktorej sa platí kartou. Na druhej, nasledujúcej o niekoľko kilometrov ďalej na súbežnej časti diaľnice oddelenej zvodidlom, sa zdržíte podstatne dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dotykový displej sa niekedy na slnku leskne. Má však veľké ikony a jednoduché ovládanie. Foto: autor

Maďari milujú stredný pruh diaľnice

Po prekonaní hraničného prechodu s Maďarskom bola v nočných hodinách premávka po Budapešť miestami hustá, ale bez zdržania.

V úsekoch diaľnice s tromi pruhmi je aj u našich južných susedov národným športom bezdôvodne okupovať ten stredný. A to u nich výhovorka o absencii odstavného pruhu neobstojí.

Od hlavného mesta Maďarska nás už čakala voľná cesta až domov na stredné Slovensko. Celú cestu späť sme zvládli za desať hodín aj s prestávkami, čo bolo o dve hodiny kratšie v porovnaní s cestou do Chorvátska.

Aj keď sme na Lodgy našli viacero drobností, ktoré sme podrobili kritike, celkovo nás na dlhej trase presvedčila vnútorným priestorom a komfortom podvozka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri výbere termínu dovolenky, pokiaľ je to možné, odporúčame vyhnúť sa prelomu júla a augusta. Keď sa už inak nedá, je podľa našej skúsenosti lepšie vyraziť večer, a tým neriskovať neskorý nočný príchod do destinácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 024
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 216
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 330
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 4 618
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 397
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 731
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 032
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 630
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Benčík: Osmanská ríša - jej impozantný vzostup a dramatický pád (2. časť)
  2. Juraj Kostka: Svet v nás a okolo nás
  3. Radoslav Záhumenský: Mohyla na Bradle: Silný príbeh, ikonické miesto a prechádzka, ktorá sa dotkne srdca (+ VIDEO)
  4. Vladimír Čuchran: Pápež František
  5. Jozef Javurek: Zelenina v záhrade
  6. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  7. Peter Stachura: V krízach sa musíme naučiť verejnosť spájať, nie rozdeľovať
  8. Ivan Mlynár: Ak z Čurillovcov ostanú len čiary v piesku, pretože hekli Ficovu politickú korupciu, kto vlastne sme ?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 38 044
  2. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 663
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 9 529
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 7 316
  5. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 251
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 5 138
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku 4 989
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 4 979
  1. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  2. Tupou Ceruzou: Pápež František
  3. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  5. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  6. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  7. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  8. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
SkryťZatvoriť reklamu