SME

Poslanci schválili zákaz stáčania kilometrov a používanie antiradarov

Za stáčanie kilometrov po novom hrozí pokuta, prípadne aj väzenie.

(Zdroj: Martin Vosko)

Bratislava 24. novembra (TASR) - Neoprávnená a úmyselná manipulácia s odometrom, teda počítadlom najazdených kilometrov v automobiloch, bude od marca v administratívno-právnej rovine zakázaná. Poslanci dnes 117 hlasmi schválili novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorú predložili Anton Martvoň a Otto Brixi (obaja Smer-SD).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novela zakazuje zadováženie technických prostriedkov alebo softvéru či ponúkanie služieb smerujúcich k neoprávnenej manipulácii s odometrom. Vynovený zákon má teda postihovať priamo tých, ktorí pretáčajú kilometre a poskytujú s tým súvisiace služby, a nie bežných obyvateľov, ktorí často predávajú svoje vozidlo, ale nevedia, že má pretočené kilometre.

SkryťVypnúť reklamu

Za stáčanie hrozí pokuta a väzenie

Za neoprávnené a úmyselné manipulácie s odometrom bude môcť Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) uložiť pokutu od 5000 eur do 50.000 eur. A to až do dvoch rokov odo dňa, keď sa SOI dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov.

"Ako ukazuje dlhoročná slovenská aj zahraničná prax, pretáčanie kilometrov je v súčasnosti veľmi výhodným obchodom, na ktorom sa dá obohatiť. S príchodom digitálnych odometrov nastúpili 'softvéroví' odborníci a stáčanie kilometrov dostalo iné rozmery. Pri tomto úkone si dnes už nikto nezašpiní ruky, kilometre sa totiž stáčajú pomocou počítača napojeného priamo do servisnej zásuvky na aute," uviedli Martvoň a Brixi.

Ich novela preto ustanovuje aj povinnosť pre stanice technickej kontroly zaznamenať stočené kilometre do informačného systému. Súčasťou právnej normy je aj sprievodná novela zákona o reklame, kde sa zakazuje prezentácia informácií, výrobkov, technických prostriedkov alebo ponúkanie služieb upravujúcich odometre.

SkryťVypnúť reklamu

Zakážu aj antiradary

Martvoň a Brixi presadili tiež zákaz poskytovania služieb spojených s pretáčaním odometrov, zákaz používania tzv. antiradarov, ako aj majákov neoprávneným osobám.

Prostredníctvom pozmeňujúceho návrhu sa do novely dostal aj zákaz pre autobazáre a predajcov vozidiel predávať, ponúkať a sprístupňovať vozidlá s pretočenými kilometrami na trh. V prípade porušenia zákona budú hroziť niekoľkotisícové pokuty až odobratie živnostenského oprávnenia.

"Od orgánu dozoru, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia, by mohli dostať pokutu od 3000 do 50.000 eur. Pri opakovanom porušení sa horná hranica pokuty zvyšuje na dvojnásobok a SOI bude môcť dať živnostenskému úradu podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia opakovane previnilému podnikateľovi alebo autobazáru," priblížil Martvoň. Zdôraznil, že rovnaké sankcie budú hroziť aj tým, čo pretáčajú kilometre, alebo montujú neoprávnené antiradary do áut na slovenský trh.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky správne orgány ako napríklad STK, polícia či stanice kontroly originality, a iné osoby, napríklad servis, budú mať povinnosť v prípade, že preukázateľne zistia na aute pretočené kilometre, to nahlásili Slovenskej obchodnej inšpekcii. "Inak bude hroziť pokuta do 300 eur za nenahlásenie," doplnil Martvoň.

STK bude povinná prostredníctvom kontrolného technika urobiť vždy do centrálneho systému záznam, že auto má pretočené kilometre na odometri. "STK má mať povinnosť upozorniť na to majiteľa vozidla, aby si to dal správne nastaviť u oprávneného subjektu. Inak mu dovtedy STK na základe metodiky a predpisov ministerstva dopravy nebude môcť vydať osvedčenie o STK," doplnil poslanec.

Podľa Spolku na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) je na Slovensku približne 130.000 áut s upraveným počtom kilometrov. To autá pri predaji nielen predražuje, ale môže to spôsobiť aj oveľa horšie následky. "Auto s vyšším počtom najazdených kilometrov by totiž malo podstúpiť úplne iné servisné prehliadky, inak hrozí zlyhanie dôležitých dielcov, čo môže mať fatálne následky," uvádza SOVA.

Národná rada Slovenskej republiky (NR SR)

Mária Kolíková

Vládna novela ústavy prešla do druhého čítania na jar.


TASR
Predseda SaS Branislav Gröhling, v pozadí poslanec Marián Viskupič.

Zákonom by chceli limitovať maximálnu cenu na nákup služobných áut pre vrcholných predstaviteľov štátu.


TASR 2
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Praskajúca stena nie je len estetický problém. Čo je za tým?
  3. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  4. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  5. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  6. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  8. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  1. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  2. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  6. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 621
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 026
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 985
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 037
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 742
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 683
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 457
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 606
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Klein: Sedembolestná NUDA? - Radšej rozkoš zo sedemhrčatého kyjaka!
  2. Jozef Drahovský: Predné brzdové svetlo zelenej farby - analýza
  3. Vladimír Bojničan: Kto tu skutočne zabíja demokraciu?
  4. Dušan Piršel: Nespolupráca negatívne vplýva na reformu školstva
  5. Jozef Javurek: Jacqueline a Lucia
  6. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  7. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  8. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 389
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 088
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 8 331
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 754
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 430
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 6 257
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 570
  8. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje! 3 725
  1. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  2. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  3. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  4. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  5. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  6. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  7. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu