Motokrosové motocykle ČZ patrili od začiatku 60.-tych do polovice 70.-tych rokov medzi najlepšie na svete. Dosiahli sedem svetových titulov a veľké množstvo pódiových umiestnení na medzinárodných pretekoch. Získali si veľa priaznivcov po celom svete vrátane USA.
Úspechy a popularitu chcela strakonická fabrika využiť a v roku 1973 predstavila model Enduro typ 988.0, ktorý vychádzal z motokrosového špeciálu. Bolo doplnené predné a zadné osvetlenie, tachometer a otáčkomer.
Model Enduro typ 988.0 vychádzal z motokrosového špeciálu. Rám je pozváraný z chrom-molybdénových trubiek kruhového prierezu. (Na fotografii je model Enduro typ 992 s objemom motora 175 cm³)Foto: Marián Bazala
Motory mali objem 250 cm³, skúšobne 400 cm³. V roku 1974 nastala modernizácia. Hranatá nádrž dostala oblejšie tvary, elektrická sústava bola obohatená o smerovky, zmenil sa tvar výfuku.
K 250-tke typ 988.02 pribudol slabší model 175 typ 922.0. Vo vtedajšom Československu bol motocykel nedostupný. Celá produkcia išla na vývoz do USA, Kanady, Anglicka, Austrálie či bývalej Juhoslávie.
Motorka dostala predné a zadné osvetlenie, smerovky, nádrž mala oblejšie tvary a zmenil sa tvar výfuku. Foto: Marián Bazala
V snahe o čo najväčší a najrýchlejší vývoz boli motocykle nedbalo poskladané, neodskúšané, čo malo za následok vracanie zásielok dodávateľovi. Tieto skončili v Zväzarmoch, kde motocykle jazdili na domácich súťažiach.
Na pružne uchytený karburátor Jikov 2933 nadväzuje vzduchový filter. Foto: Marián Bazala
Na riadidlách s hrazdičkou je umiestnený prepínač, ktorým sa ovláda zapínanie svetiel, ovládanie smeroviek a húkačky. Na prednom svetlomete je umiestnený aj tachometer, ktorý je poháňaný od predného kolesa. Foto: Marián Bazala
Popis motocykla:
Rám je pozváraný z chrom-molybdénových trubiek kruhového prierezu. Vpredu sú teleskopické tlmiče so zdvihom 170 mm, vzadu tlmiče typu MP22 so zdvihom 90 mm. Kolesá majú duralové ráfiky, predné 21 palcov s hliníkovým nábojom, staršie typy mali elektróny.
Motorky jazdili na pneumatikách rozmeru 3,00 x 21, zadné koleso je 18 palcové s elektrónovým nábojom. Pneumatiky 3,50 – 18, v objeme 250 cm³ 4,00 - 18. Brzdy sú na obidvoch kolesách bubnové.
Dvojtaktný, vzduchom chladený motor má vŕtanie 62 mm, zdvih 57 mm a výkon 16k pri 7000 ot/min. Foto: Marián Bazala
Montovali sa plechové blatníky, do niektorých štátov sa motocykle vyvážali s prednými plastovými blatníkmi. Do nádrže oblého tvaru sa zmestilo 12 l paliva. Sedadlo s laminátovým základom pochádzalo tiež z motokrosového typu.
Tachometer, poháňaný od predného kolesa, je umiestnený nad predným svetlometom. Elektrická sústava obsahuje 6 V 8 AH akumulátor, ktorý sa nachádza pod sedadlom. Dobíjaný je cez selénový usmerňovač alternátorom o výkone 60 W.
Zadné 18 palcové koleso s elektrónovým nábojom. Foto: Marián Bazala
V prednom svetle značky Aprília je spínacia skrinka a dve kontrolky diaľkového svetla a smeroviek. Zadné svetlo a smerovky sú od firmy Lucas. Používalo sa zahraničné osvetlenie namiesto československého, ktoré nebolo v daných štátoch schválené.
ČZ 175 Enduro mali lakovanie v kombinácii tmavozelená s bledozelenou. 250-tky typu 988.02 boli doplnené o oranžovú v kombinácii s bledožltou. Foto: Marián Bazala
Na riadidlách s hrazdičkou je umiestnený prepínač Aprilia, ktorým sa ovláda zapínanie svetiel a tiež ovládanie smeroviek a húkačky. Dvojtaktný, vzduchom chladený motor má základ z motokrosového špeciálu, vŕtanie 62 mm, zdvih 57 mm, výkon 16k/7000 ot/min.
Majiteľom a renovátorom motocykla na našich fotografiách je Miroslav Gorný. Foto: Marián Bazala
Spojka je suchá, prevodovka má 5 stupňov. Na pružne uchytený karburátor Jikov 2933 nadväzuje vzduchový filter. Plochu výfuku, ktorý je vedený po pravej strane, dopĺňa plechový kryt proti popáleniu jazdca. Krátke sklopné stúpačky pochádzajú takisto z motokrosového motocykla.
Ľahké ovládanie zaisťuje nízka hmotnosť 112 kg. Farebné prevedenie bolo pri 175 tmavozelené v kombinácii s bledozelenou a pri 250 typu 988.02 bolo doplnené o oranžovú v kombinácii s bledožltou. V roku 1974 sa vyrobilo 1 198 kusov Enduro 175 typu 992.0 a 250 typu 988.0 – 988.02, medzi rokmi 1973 – 1974 až 5 450 kusov.
V roku 1971 sa zhotovilo 7 kusov typu 981.00 objemu 400 cm³. V posledných rokoch vzrástla popularita a aj cena týchto „Endúr“, a tak sa postupne vrátili z USA a Anglicka späť do krajiny svojho vzniku.
Tento článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.sk
Autor: Miroslav Gorný