SME

ČZ 175 Enduro pripomína úspešnú minulosť výroby motocyklov v ČSSR

Motocykel ČZ 175 Enduro typ 922 bol postavený na základe motokrosového špeciálu. Vyvážal sa do USA, Kanady či Anglicka. Vo vtedajšom Československu bol nedostupný.

(Zdroj: Marián Bazala)

Motokrosové motocykle ČZ patrili od začiatku 60.-tych do polovice 70.-tych rokov medzi najlepšie na svete. Dosiahli sedem svetových titulov a veľké množstvo pódiových umiestnení na medzinárodných pretekoch. Získali si veľa priaznivcov po celom svete vrátane USA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úspechy a popularitu chcela strakonická fabrika využiť a v roku 1973 predstavila model Enduro typ 988.0, ktorý vychádzal z motokrosového špeciálu. Bolo doplnené predné a zadné osvetlenie, tachometer a otáčkomer.

Model Enduro typ 988.0 vychádzal z motokrosového špeciálu. Rám je pozváraný z chrom-molybdénových trubiek kruhového prierezu. (Na fotografii je model Enduro typ 992 s objemom motora 175 cm³)Foto: Marián Bazala

SkryťVypnúť reklamu

Motory mali objem 250 cm³, skúšobne 400 cm³. V roku 1974 nastala modernizácia. Hranatá nádrž dostala oblejšie tvary, elektrická sústava bola obohatená o smerovky, zmenil sa tvar výfuku.

K 250-tke typ 988.02 pribudol slabší model 175 typ 922.0. Vo vtedajšom Československu bol motocykel nedostupný. Celá produkcia išla na vývoz do USA, Kanady, Anglicka, Austrálie či bývalej Juhoslávie.

Motorka dostala predné a zadné osvetlenie, smerovky, nádrž mala oblejšie tvary a zmenil sa tvar výfuku. Foto: Marián Bazala

V snahe o čo najväčší a najrýchlejší vývoz boli motocykle nedbalo poskladané, neodskúšané, čo malo za následok vracanie zásielok dodávateľovi. Tieto skončili v Zväzarmoch, kde motocykle jazdili na domácich súťažiach.

SkryťVypnúť reklamu

Na pružne uchytený karburátor Jikov 2933 nadväzuje vzduchový filter. Foto: Marián Bazala


Na riadidlách s hrazdičkou je umiestnený prepínač, ktorým sa ovláda zapínanie svetiel, ovládanie smeroviek a húkačky. Na prednom svetlomete je umiestnený aj tachometer, ktorý je poháňaný od predného kolesa. Foto: Marián Bazala

Popis motocykla:

Rám je pozváraný z chrom-molybdénových trubiek kruhového prierezu. Vpredu sú teleskopické tlmiče so zdvihom 170 mm, vzadu tlmiče typu MP22 so zdvihom 90 mm. Kolesá majú duralové ráfiky, predné 21 palcov s hliníkovým nábojom, staršie typy mali elektróny.

Motorky jazdili na pneumatikách rozmeru 3,00 x 21, zadné koleso je 18 palcové s elektrónovým nábojom. Pneumatiky 3,50 – 18, v objeme 250 cm³ 4,00 - 18. Brzdy sú na obidvoch kolesách bubnové.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojtaktný, vzduchom chladený motor má vŕtanie 62 mm, zdvih 57 mm a výkon 16k pri 7000 ot/min. Foto: Marián Bazala

Montovali sa plechové blatníky, do niektorých štátov sa motocykle vyvážali s prednými plastovými blatníkmi. Do nádrže oblého tvaru sa zmestilo 12 l paliva. Sedadlo s laminátovým základom pochádzalo tiež z motokrosového typu.

Tachometer, poháňaný od predného kolesa, je umiestnený nad predným svetlometom. Elektrická sústava obsahuje 6 V 8 AH akumulátor, ktorý sa nachádza pod sedadlom. Dobíjaný je cez selénový usmerňovač alternátorom o výkone 60 W.

Zadné 18 palcové koleso s elektrónovým nábojom. Foto: Marián Bazala

V prednom svetle značky Aprília je spínacia skrinka a dve kontrolky diaľkového svetla a smeroviek. Zadné svetlo a smerovky sú od firmy Lucas. Používalo sa zahraničné osvetlenie namiesto československého, ktoré nebolo v daných štátoch schválené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ČZ 175 Enduro mali lakovanie v kombinácii tmavozelená s bledozelenou. 250-tky typu 988.02 boli doplnené o oranžovú v kombinácii s bledožltou. Foto: Marián Bazala

Na riadidlách s hrazdičkou je umiestnený prepínač Aprilia, ktorým sa ovláda zapínanie svetiel a tiež ovládanie smeroviek a húkačky. Dvojtaktný, vzduchom chladený motor má základ z motokrosového špeciálu, vŕtanie 62 mm, zdvih 57 mm, výkon 16k/7000 ot/min.

Majiteľom a renovátorom motocykla na našich fotografiách je Miroslav Gorný. Foto: Marián Bazala

Spojka je suchá, prevodovka má 5 stupňov. Na pružne uchytený karburátor Jikov 2933 nadväzuje vzduchový filter. Plochu výfuku, ktorý je vedený po pravej strane, dopĺňa plechový kryt proti popáleniu jazdca. Krátke sklopné stúpačky pochádzajú takisto z motokrosového motocykla.brzdy sú na obidvoch kolesách bubnové. blatníky boli prevažne vyrobené z plechu, ale do niektorých štátov sa vyvážali motorky s prednými plastovými blatníkmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľahké ovládanie zaisťuje nízka hmotnosť 112 kg. Farebné prevedenie bolo pri 175 tmavozelené v kombinácii s bledozelenou a pri 250 typu 988.02 bolo doplnené o oranžovú v kombinácii s bledožltou. V roku 1974 sa vyrobilo 1 198 kusov Enduro 175 typu 992.0 a 250 typu 988.0 – 988.02, medzi rokmi 1973 – 1974 až 5 450 kusov.

V roku 1971 sa zhotovilo 7 kusov typu 981.00 objemu 400 cm³. V posledných rokoch vzrástla popularita a aj cena týchto „Endúr“, a tak sa postupne vrátili z USA a Anglicka späť do krajiny svojho vzniku.

Tento článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.sk

Autor: Miroslav Gorný

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 461
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 782
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 374
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 828
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 068
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 733
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 568
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 558
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Arogancia a nekompetentnosť na ministerstve kultúry.
  2. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  3. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, druhá časť.
  4. Ernest Klotton: Mierotvorcovia
  5. Zora Horská: Čo sa môžu muži naučiť od žien
  6. Martin Fronk: Szentendre – umelecký poklad neďaleko Budapešti, ktorý si zamilujete na prvý pohľad
  7. Irena Šimuneková: Chátrajúce pamiatky Spiša
  8. Ján Valchár: Nanovo nahraný blog
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 926
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 437
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 15 610
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 836
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 824
  6. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 8 548
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 736
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 146
  1. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  2. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  3. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  4. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  5. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  6. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  7. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  8. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
SkryťZatvoriť reklamu