Krok do neznáma
V továrni začal vývoj novej generácie motocyklov, ktorá nemala nič spoločné s dovtedy vyrábanými kývačkami. Tieto mali prísť ako unifikovaná rada s objemami 125, 175, 250 a 350 cm³ vrátane skútrov veľkosti 125 a 175 cm³.
Motocykle unifikovanej rady nemali vhodné podmienky na vývoj. Prebiehal v rokoch reštrukturalizácie motocyklovej výroby v Československu. Kvôli rozbehu sériovej výroby automobilov Škoda motocyklová výroba stratila prioritu.
Preto už v čase prípravy sériovej výroby bolo jasné, že ich produkcia nebude mať dlhé trvanie. Na celkovom neúspechu sa teda odrazil súhrn mnohých faktorov, ktoré sa nad projektom hromadili po celý čas.
V súlade s určitým dobovým trendom (MZ, Simson) dominovala nádrž, spojená so svetlometom ako jeden celok. Pod sedlom bola kapotáž, ktorá tvorila aj zadný blatník.
V roku 1971 sa motocykel JAWA 250 typ 623 predával v sieti predajní Mototechna n.p. za 10 500 Kčs a JAWA 350 typ 633 za 10 600 Kčs. Foto: Marián Bazala
V roku 1967 bol vývoj ukončený a bola vyrobená malá overovacia séria 250, 350 a skútrov. O tom, či budú motocykle skutočne sériovo vyrábané, musel rozhodnúť hlavný odberateľ, a to Sovietsky zväz.
Tam nenašli pochopenie a mali v podstate pravdu, lebo na svetový trh sa tlačili klasické športovo ladené motocykle. Ak v Jawe chceli s týmto projektom pokračovať, museli zmeniť dizajn. Oslovili preto priemyselného dizajnéra Jána Tatouška. Toho čakala neľahká úloha.
Riadidlá neobvyklého tvaru sa dajú výškovo nastavovať. Foto Marián Bazala
Atypický tvar, technické zaujímavosti
Rám a predná vidlica mali zostať zachované. Zmenil sa tvar nádrže na vysokú a nahrbenú a predný svetlomet zakryla malá kapotáž. Podľa ,,agresívneho“ vzhľadu dostal motocykel prezývku Bizon.
Na strojárenskom veľtrhu v Brne v roku 1968 boli vystavené prvé vzorky v svetločervenej a v tmavomodrej farbe. Pre sériovú výrobu došlo k ústupkom, a aby v továrni nemuseli kupovať drahú farbu zo zahraničia, použili odtiene vyrábané pre škodovku.
Tachometer, kontrolky dobíjania a diaľkového svetla sú umiestnené na plechovom držiaku, ktorý je prekrytý plastovou maskou. Foto: Marián Bazala
Bola to tmavočervená jawácka a okrová žltá. Po vyrobení niekoľkých predsériových kusov bola na jar v roku 1970 začatá sériová výroba. Motocykle sa vyrábali v malej sérii mimo hlavnej výrobnej linky, na ktorej sa kompletizovali ,,panelky“.
Motory oboch typov sú dvojtaktné dvojvalce. Bloky majú zmenený hranatý tvar, valce hranatého tvaru sú naklonené dopredu o 25° oproti predchádzajúcim, ktoré majú bloky vajcovitého tvaru so sklonom valcov 15°. Novinkou bol dvojvalec s objemom 250 cm³.
Typy 623 a 633 s dodatkom – 01 boli mazané olejovým čerpadlom ako napr. Californiany. Olej pretekal z nádrže, umiestnenej na ľavom boku. Elektrická sústava bola klasická - 6V. Ako zdroj slúžilo dynamo o výkone 50W a akumulátor 6V 8Ah.
Netradičný podvozok je zhodný pre obidva typy. Rám je dvojitý kolískový, zváraný z oceľových plechov a trubiek, motor uchytený s rámom hornou a dolnou časťou. Zadná kyvná vidlica je odpružená klasickými tlmičmi, ktoré majú zmenšený zdvih pruženia o 10 mm.
Predné teleskopy sú krátke (polovičné ako u Jawy 90 ). Riadidlá neobvyklého tvaru sa dajú výškovo nastavovať. Tachometer, kontrolky dobíjania a diaľkového svetla sú umiestnené na plechovom držiaku, ktorý je prekrytý plastovou maskou.
Výrazne hranatá nádrž je prichytená oceľovým pásom, sedačka položená na podsedlovej schránke (tiež z plastu), v ktorej sú uchytené zapaľovacie cievky a akumulátor. Vzduchový filter a tlmič sania sú umiestnené v hliníkovom odliatku. Kvôli samočisteniu je tvar skla predného svetlometu vypuklý dovnútra. Predné a zadné smerovky doplňujú elektrickú výzbroj.
Bizóny sa netešili veľkej popularite. Kvôli krátkym predným teleskopom im vyčítali zlé jazdné vlastnosti, mali zlý prístup ku karburátoru, ktorý bol schovaný v mohutnom ráme, vadila príliš veľká výška stroja a neobvyklý dizajn.
Chválené boli nízke vibrácie, pružný a hladký chod motora. Dvestopäťdesiatok typu 623 bolo vyrobených 2 416 a tristopäťdesiatok typu 633 2 175 kusov. Celá produkcia smerovala na domáci trh a výroba sa skončila v apríli 1972.
Motocykel bol pomerne vysoký, čo mu niektorí vyčítali. Foto: Marián Bazala
Motocykel JAWA Bizon bol na začiatku 70. rokov jediným dostupným motocyklom v Československu v objemovej triede 350 typ 362 Oilmaster, ostatným musela stačiť aj 250-tka. Problém bol aj so zháňaním dvestopäťdesiatky. Tie sa síce ešte vyrábali (JAWA 250 typ 592), ale kvôli obmedzeným kapacitným možnostiam výrobného podniku v Týnci nad Sázavou boli v predajniach národného podniku Mototechna len výnimočne. Foto: Marián Bazala
S odstupom času môžeme konštatovať, že typ 623, 633 Bizon bol pre Jawu zlým krokom. Nijako to však neznižuje fakt, že ide o technicky zaujímavý motocykel, ktorý určite oživil československý motocyklový trh v čase jeho morálnej stagnácie. Foto: Marián Bazala
TECHNICKÉ DÁTA A FAKTY
Výrobca: JAWA národní podnik Týnec nad Sázavou
JAWA 250-623 | Jawa 350-633 | |
Motor | dvojtaktný zážihový s vratným vyplachovaním | |
Počet valcov | 2 | 2 |
Vŕtanie | 52 mm | 58 mm |
Obsah | 246,5 cm3 | 343,5 cm3 |
Stupeň kompresie | 9,2 | 9,2 |
Výkon | 16,5 k/5250 ot./min | 21 k/5000 ot./min. |
Krútiaci moment Nm | 22,5/4500 ot. | 31,4/4250 ot. |
Karburátor | Jikov 2924 SBDM | 2926 SBDM |
Prevodovka | 4 st. | 4 st. |
Sekundárny prevod | 3,47 (52/15z) | 2,89 (52/18z) |
El.sústava | dynamobatériová 6V | |
Brzdy | bubnové | |
Kolesá -ráfiky | 2,15 B - 18 | |
Pneumatiky predné | 3,25 - 18 | |
Pneumatiky zadné | 3,50 - 18 | |
Maximálna rýchlosť | 110-120 km/h | 118-128 km/h |
Spotreba | pri 70 km/h - 3,5 l | pri 80 km/h - 4 l |
Nádrž | 16,5 l | |
Hmotnosť bez náplní | 150 kg | 151 kg |
Počet vyrobených kusov | 2416 | 2175 |
Roky produkcie | 03/1970-04/1972 |
Pri motocykloch sa môžu vyskytnúť nasledujúce odlišnosti:
farba červená (Jawa - odtieň 8850) / farba strieborná (kryt nádrže, prístrojový panel, plech pod evidenčným číslom),
farba žltá / farba čierna matná (kryt nádrže, prístrojový panel, plech pod evidenčným číslom),
úplne zakrytý sekundárny prevod (zatiaľ neoverené),
sekundárny prevod otvorený – chránený plechovým krytom,
nádrž môže byť s prelisom alebo bez prelisu pre nálepku,
zámok sedla odkrytý alebo zakrytý,
prístrojový panel s malými alebo veľkými kontrolkami
Podľa dobových reklamných prospektov bolo možné doobjednať si: dvojtónový klaksón, smerovky, spätné zrkadlo montované do koncovky ľavej rukoväte, odstredivá spojka a nosič batožiny
Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.sk
Autor: Miroslav Gorný