SME
reklama

Prvá jazda: Ford nám predviedol pohon všetkých kolies aj Focus RS

Pohon všetkých kolies nám Ford predviedol na ceste aj v teréne. Zážitkom, aj keď len z pozície spolujazdca, bola jazda na Focuse RS.

(Zdroj: Ford)

Vozidlá, spadajúce do kategórie SUV sa stále tešia vyššej popularite. Tento trend by sa nemal zmeniť ani v nasledujúcich rokoch. Podľa analytickej spoločnosti IHS by mal podiel SUV na európskom trhu vzrásť z 20 percent v roku 2014 na 27 % v roku 2020. Aj o tieto tvrdenia sa vo svojich plánoch opiera automobilka Ford.

Okrem vozidiel SUV kladie Ford dôraz aj na pohon všetkých kolies. Prezentácia, zameraná práve na verzie vozidiel s oboma poháňanými nápravami, bola dôvodom pre pozvanie zástupcov médií do testovacieho komplexu Lommel v Belgicku.

Americký výrobca ponúkne v budúcom roku v Európe až osem modelov, využívajúcich pohon všetkých kolies od praktického Transitu až po športový Focus RS.

Cesta nám o schopnostiach AWD veľa nepovedala

V úvode na nás čakal testovací okruh a vozidlá s inteligentným pohonom všetkých kolies AWD. Postupne sme tak vystriedali modely Mondeo, S-Max a Galaxy. Inteligentný pohon neustále vyhodnocuje trakciu kolies a podľa toho prerozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu.

Na dvojicu zadných kolies dokáže v extrémnych podmienkach presmerovať až 100% dostupného krútiaceho momentu. Systém dokáže vyhodnotiť a zareagovať na zmenu podmienok na ceste za 20 milisekúnd.

Počas krátkej jazdy bolo síce slnečno, ale cesty testovacieho centra boli ešte miestami mokré po predchádzajúcom daždi. Neustále sa meniace podmienky by boli ideálnou šancou na preverenie inteligentného pohonu všetkých kolies.

Na druhej strane však bola bezpečnosť a starosť Fordu o testovacie autá, a tak sme absolvovali niekoľko kôl vo výletnom tempe. Robiť akékoľvek súdy nad systémom AWD na základe tejto skúsenosti si jednoducho nemôžeme dovoliť.

Ranger sa terénu vysmial

V druhej časti sme sa dostali do terénu a postupne preverili Ford Ranger, Kugu a z pozície pasažiera sediaceho vzadu aj Ford Edge. Na prvý pohľad budila terénna vložka rešpekt. Hneď prvá strmá stena (Kuga aj Edge ju obchádzali inou trasou) naznačovala jej náročnosť. Jej povrch však tvoril betónový podklad s minimálnou vrstvou blata a ihličia.

Podľa pokynov inštruktora sme v Rangeri využili redukčnú prevodovku a pohon oboch náprav 4WD. Pre pomalú jazdu bol redukovaný prevod výhodný, najmä v prípade verzie s manuálnou prevodovkou. Pýcha Fordu by však nemala problém ani s ťažšou prekážkou, rovnako ako jeho konkurencia.

O to väčšie sklamanie prišlo, keď sa ukázalo, že žiadna z nasledujúcich terénnych nástrah Ranger reálne nepreverila. Blata na trase síce pribudlo, ale zato sa zjemnil jej profil.

Dostavil sa presne ten pocit, o ktorý automobilkám pri prezentácii terénnych schopností ide. Autá s ľahkosťou prekonávali terén a vodič mal pocit istoty. Chýbal však aspoň malý nával adrenalínu, ktorý by nás aspoň naoko presvedčil o náročnosti trasy.

Aj v prípade Fordu sa potvrdilo, že automatická prevodovka je výrazne pohodlnejšou voľbou počas jazdy mimo cesty. Pri pomalom prejazde netreba neustále stúpať na spojkový pedál. V prípade prechodu cez výrazné priečne nerovnosti sa s automatom lepšie ovláda rýchlosť vozidla, čo sa výrazne podpisuje pod dobrý komfort Rangeru v teréne.

Modely Kuga a Edge obstáli v terénnej vložke podobne dobre ako Ranger, ich trasa bola však predsa len o niečo jednoduchšia. Keby sme mali dať na prvý pocit, tak z tejto dvojice pôsobila o niečo suverénnejšie Kuga. Možno aj z tohto dôvodu inštruktor nepustil novinárov za volant Fordu Edge a pri jednom prudšom, ale krátkom výjazde do kopca pokrytého blatom sa auto trápilo a približovalo k maximu svojich schopností.

Je pravdou, že trasu sme nepovažovali za etalón terénnych nerovností. Na konci dňa však platilo (možno s výnimkou Rangeru), že sa málokedy nájde majiteľ, ktorý zavedie svoj Ford do ťažších podmienok.

Ford Edge sa v teréne natrápil zo všetkých áut najviac. Foto: Ford

Focus RS je v drifte ľahko ovládateľný

To najlepšie prišlo na záver. Síce len z pozície spolujazdca, ale aj tak bol najväčším zážitkom Ford Focus RS a dve ostré kolá. Testovací jazdci Fordu na troch výkonných vozidlách nejazdili na čas. Sústredili sa na efekt. Jazda dverami napred bola tým, čo nám chceli predviesť.

Rýchlo plynúce prostredie, utekajúce za oknom, prezrádzalo našu vysokú rýchlosť v dlhých tiahlych zákrutách, ale pocitovo sme rýchlo nešli . Možno za to môže plynulosť a spôsob jazdy. Šofér Focusu RS predal nájazd do zákruty, aby v nej mohol následne pridať a “postaviť“ auto bokom. Až pohľad na jazdu zvonku nás v protiklade s naším pocitom presvedčil o rýchlosti Focusu RS. Nakoniec, potvrdzujú to aj fotografie priamo z akcie.

Ovládateľnosť vozidla v drifte vyzerala z pohľadu spolujazdca až banálne jednoducho. Minimálna práca s volantom počas dlhej zákruty, prejdenej bokom, sa vryla do pamäti ako najvýraznejšia spomienka.

Okrem bezpochyby výborného šoféra to svedčí aj o schopnostiach systému Ford Performance AWD. Tento systém pohonu oboch náprav dokáže poslať na zadné kolesá 70 % krútiaceho momentu a z neho sa v prípade potreby môže až 100% dostať na ľavé alebo pravé koleso. Táto teória prináša v praxi výborné vlastnosti.

Jazdiť bokom niekde na veľkom prázdnom parkovisku je neporovnateľne ľahšie voči presnej jazde, ktorú na nie veľmi širokej ceste predvádzal vodič Focusu RS. Keď k tomu pripočítame meniace sa podmienky, cesta bola v tieni vlhká a na slnečných častiach už suchá, je až neuveriteľné, ako nová zbraň Fordu dobre pracuje.

Focus RS má vysoký výkon a určite aj vynikajúce brzdy, ale prvých pár minút strávených na sedadle spolujazdca nám naznačuje, že jeho doménou bude jazda dverami napred na uzavretej ceste.

Technické údaje

Značka a model

Ford Focus RS

Motor

2,3 l EcoBoost

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

257(350)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

440/2000-4500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

4,7s

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  2. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  3. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  7. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  8. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  1. Deň lekárov s Magnesia Extra
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  4. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  5. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  6. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  7. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 19 764
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 559
  3. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 11 582
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 224
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 11 061
  6. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 437
  7. Hyundai má akciu na SUV modely. Koľko môžete ušetriť? 4 454
  8. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia 4 088
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Baran: Korčok nemá vyhrané
  2. Rastislav Čurma: Štetka a hlúpa štetka
  3. Peter Bolebruch: Horúca klobáska v utajení alias Peter Pellegríni
  4. Anton Kovalčík: Kapitolky z dejín Ukrajiny 4.
  5. Tomáš Karľa: Vysušená krajina: Ako bojovať s nedostatkom vody?
  6. Viera Polakovičová: Stabat mater v Slovenskej filharmónii
  7. Rudolf Trbušek: BYT a BITcoin
  8. Stop alibizmu: Ficove kremeľské delírium a Pellegriniho „mierová“ ruská faloš
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 50 027
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant 26 121
  3. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 908
  4. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 581
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 630
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 421
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 6 117
  8. Ľuboslav Farkaš: Pozerám na horiacu Moskvu a vidím vypálený Mariupol 5 523
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu