SME

Všimne si niekto nezapísaný rozmer kolies?

Treba zvážiť, či je jednoduchšie kúpiť novú sadu, alebo nechať do osvedčenia zapísať súčasný rozmer.

(Zdroj: Flickr / CC Jourdan Smith)

Čitateľ Tomáš sa pýta: Dobrý deň, mám otázku. Nedávno som si kúpil auto, ale zistil som, že auto je obuté na kolesách, ktoré nie sú zapísané v osvedčení o evidencii. Sú tam všelijaké rozmery, len 15" tam chýbajú. Zrejme ich zabudli dopísať, keďže auto bolo dovezené zo zahraničia. Môžem dostať nejakú pokutu alebo hrozí mi odobratie Osvedčenia o evidencii pri kontrole? Nestačí, ak na 15" disky obujem zapísaný rozmer pneu, napr. 16"? Alebo musím kúpiť také, aké sú zapísané v osvedčení o evidencii? Vopred ďakujem za odpoveď.

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa práva je nezapísaný rozmer diskov a pneumatík, samozrejme, nesprávny. Ak taký policajti odchytia, odoberú zaň osvedčenie o evidencii a auto pošlú na technickú kontrolu, ktorú musí auto absolvovať s diskami a pneumatikami so zapísaným rozmerom.

Autor pozná Citroën, ktorý jazdil na užších zimných pneumatikách. Policajti si nesprávny rozmer všimli a vodičovi skutočne chceli odobrať osvedčenie o evidencii. (Nakoniec bol len napomenutý.)

Autor však vie aj o Suzuki, ktoré díler odovzdal zákazníkovi s iným rozmerom diskov a pneumatík, než aký má zapísaný v osvedčení o evidencii. Auto má už asi desať rokov, absolvovalo mnohé technické a emisné kontroly, pravidelne chodilo do servisu, pravdepodobne ho aj niekedy zastavili policajti. Počas jeho života si zatiaľ nikto nevšimol, že na aute majú kolesá iný rozmer.

SkryťVypnúť reklamu

Kým nevytŕča, všetko je v poriadku

Opäť ide o tradičný problém toho, čo je v zákone a čo sa policajtom chce kontrolovať v praxi. Pri bežných autách si rozdiel jedného palca nikto nevšimne. Ako čitateľ sám poznamenáva, autá bývajú certifikované na viaceré rozmery kolies a pneumatík, hoci niekedy sa do osvedčenia o evidencii nedostanú všetky. To býva problém, ak na zimu obúvame o menšie disky s pneumatikou s vyšším profilovým číslom.

Príslušníkom policajného zboru sa ale nechce zohýbať ku každej jednej pneumatike a radi chodia na istotu. Spozornejú a auto zastavia napríklad v prípadoch, kedy sú kolesá podozrivo veľké, keď sa pneumatika šúcha o podblatníky, keď je guma výrazne užšia ako disk (tzv. stretch) a najmä - keď kolesá výrazne vytŕčajú z karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Prezuť alebo zapísať - je cennejší čas alebo peniaze?

V prvom rade musíme povedať, že na 15-palcový disk sa dá obuť len 15-palcová pneumatika - varírovať možno len šírku a profilové číslo. Túto možnosť teda musíme rovno vylúčiť.

Ak čitateľ Tomáš nechce problém ignorovať, ostávajú mu dve možné riešenia. Jedným je, samozrejme, kúpa novej sady diskov a kolies a prezutie auta.

Ďalšia možnosť je aktuálny rozmer legalizovať - jeho zápisom do osvedčenia o evidencii. Schválené romzery dokladom od výrobcu vozidla o schválených rozmeroch kolies pneumatík pre daný model (vydá vám ho slovenské zastúpenie tej-ktorej automobilky) na dopravný inšpektorát. Druhou je prísť s dokladom o typovom schválení od výrobcu kolies na príslušný okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci môže byť tento proces časovo náročný, vozidlo so správne zapísanými kolesami v osvedčení sa bude jednoduchšie predávať.

Na technickej kontrole pneu nekontrolujú, hoci by mali

Rovnako to môže byť zlý rozmer problém pri technickej kontrole - no nevieme o prípade, že by technik kontroloval rozmer a porovnával ho s osvedčením o evidencii.

Pre predstavu uvádzame úryvok z prílohy 4a k vyhláške 578/2006 Z. z. - táto príloha uvádza, ktoré parametre by mal pracovník technickej kontroly overiť a aké sú chyby, ktoré môže zistiť. Nesprávny rozmer disku a pneumatiky je však podľa vyhlášky chybou, len ak "má vplyv na bezpečnosť cestnej premávky."

Do takýchto podrobností sa však v praxi na TK nikdy nepúšťajú.

5.2. Kolesá a pneumatiky
5.2.1. Náboj kolesa Vizuálna kontrola. a) Akékoľvek matice alebo skrutky chýbajú alebo sú uvoľnené.

b) Opotrebovaný alebo poškodený náboj.
5.2.2. Disky Vizuálna kontrola oboch strán disku. Kontrola vnútornej strany disku sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou alebo na zdviháku. a) Akékoľvek praskliny disku alebo chyby zvarov.

b) Upevňovacie obruče pneumatík nie sú správne nasadené.

c) Značne zdeformovaný alebo opotrebovaný disk.

d) Rozmery disku nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
5.2.3. Pneumatiky Vizuálna kontrola pneumatiky. Kontrola odvrátenej strany pneumatiky sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou pri posúvaní vozidla dozadu a dopredu, alebo ak je vozidlo na zdviháku, otáčaním kolesa. a) Pneumatika nie je označená schvaľovacou značkou, rozmery, kategória rýchlosti alebo nosnosť pneumatiky nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

b) Pneumatiky na rovnakej náprave alebo v prípade zdvojenej montáže majú rôzne rozmery.

c) Pneumatiky na rovnakej náprave majú rozdielnu konštrukciu (radiálna/diagonálna).

d) Akékoľvek vážne poškodenie alebo prerezanie pneumatiky.

e) Hĺbka dezénu pneumatiky nie je v súlade s požiadavkami.(a)

f) Pneumatika sa derie o iné súčasti vozidla.

g) Pneumatiky s opätovne prehĺbenými drážkami nie sú v súlade s požiadavkami.(a)

h) Systém sledovania tlaku vzduchu v pneumatike nepracuje správne alebo je zjavne nefunkčný.

Zdroj: Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - Požiadavky na kontrolné úkony na vykonávanie technických kontrol pravidelných a emisných kontrol pravidelných.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 280
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 390
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 014
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 069
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 028
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 199
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 469
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 198
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 35. „Užitoční idioti II.“
  2. Martin Bača: Polnočné matinée. 3. časť, Diváctvo
  3. Ivan Beňovič: TEMPEST: Ako sa dá cez stenu uvidieť, čo máte na obrazovke
  4. Milan Buno: Dejiny písali aj ženy, hoci na ne často zabúdame! | 7 knižných tipov
  5. Michael Achberger: Svadobná forma za 8 týždňov: krok za krokom k užšiemu pásu
  6. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (31.diel) - Železný pútnik
  7. Ernest Klotton: Slovensko podľa predstáv Roberta Fica
  8. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 171
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 15 944
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 802
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 695
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 113
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 686
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 771
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 265
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
reklama
SkryťZatvoriť reklamu