SME

Dacia Logan - dlhodobý test na 50 000 km

Na tachometri Dacie Logan , ktorú podrobujeme dlhodobému testu, pribudlo prvých desaťtisíc kilometrov. Kým v podmienkach testu túto vzdialenosť Dacia prešla za mesiac a pol, v bežnej slovenskej rodine to môže byť aj ročná dávka kilometrov.

Na tachometri Dacie Logan , ktorú podrobujeme dlhodobému testu, pribudlo prvých desaťtisíc kilometrov. Kým v podmienkach testu túto vzdialenosť Dacia prešla za mesiac a pol, v bežnej slovenskej rodine to môže byť aj ročná dávka kilometrov. Preto sme spočítali všetky náklady na prevádzku Dacie Logan, ktoré môžu majiteľa čakať v prvom roku alebo pri najazdení 10 000 km. Približne tretina kilometrov pribudla v meste a jeho blízkom okolí, ďalšia časť na cestách stredného Slovenska na rozbitých cestách a diaľniciach. Približne štyritisíc kilometrov predstavovala cesta do Chorvátska a Čiernej hory. Najvzdialenejším miestom, kde sa Dacia ocitla, bola obrovská pláž Ulcinj pri hraniciach Čiernej Hory s Albánskom. V priebehu prvej pätiny testu sa nám problémy vyhli a zatiaľ nebolo potrebné dopĺňať motorový olej ani chladiacu kvapalinu. Aby sme test považovali za úspešný, nemal by sa na Logane v priebehu 50 000 km vyskytnúť ani najmenší problém. Na reportážnej ceste k Jadranskému moru nás zaujímal najmä cestovný komfort a spotreba. Krátko po zábehu motora i mechaniky automobilu nadišiel čas na skúšky stability a ovládania Dacie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V rámci dlhodobého testu sme navštívili Chorvátsko a Čiernu Horu. Na slnečnom poreží Jadranského mora nám chýbala klimatizácia a v extrémnych stúpaniach lepší krútiaci moment motora. Na rozbitých horských cestách Národného parku Lovčen v Čiernej Hore vynikla nadštandardná svetlá výška podvozka. Za štyri dni tak na tachometri pribudlo štyritisíc kilometrov.

 

Priemerná spotreba 7,42 l/100 km
Stredobodom záujmu dlhodobého testu Dacie Logan je technický stav, pohodlie cestovania a prirodzene priemerná spotreba, ktorú vyhodnocujeme pri každom dotankovaní a následne aj po väčšom počte najazdených kilometrov. Doterajšiu priemernú spotrebu 7,42 l/100km považujeme za smerodajnú hodnotu a reálny priemer, nakoľko Dacia Logan jazdí v meste a po všetkých druhoch ciest. Mimochodom za sebou má cestu do Čiernej Hory. Po prekročení šesť tisíc najazdených kilometrov spotreba mierne klesla a subjektívne sa nám zdá aj motor pružnejší i tichší. Priemernú spotrebu udávanú výrobcom (6,8 l/100km) zatiaľ prekračujeme o 0,62 l/100 km. Pri bežnej jazde mimo mesta nás potešila spotreba od 5,6 do 6,4 l/100 km. Výrazný nárast spotreby však nastal v uliciach Bratislavy, kde sa priemer pohybuje od 7 l/100km do 9 l/100km. Výrobca udáva v meste spotrebu 9,2 l/100 km, mimo mesta 5,5 l/100km. Rýchla jazda na Chorvátskych diaľniciach (cca 150 km/h) vychádzala na 8,9 l/100km. Cestou do Čiernej Hory pri dodržiavaní rýchlostí Logan spotreboval 6,0 l/100km a smerom späť pri rýchlom tempe 7,8 l/100km. Potvrdilo sa, že motor 1,4 MPI je dimenzovaný na plynulú jazdu. Nad hranicou 4000 ot/min Logan jazdí celkom svižne ale s citeľným dopadom na spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba veľmi presne vyjadruje prostredie, v ktorom sa Dacia Logan pohybuje. Dobrý priemer na cestách mimo mesta zhoršili skúšky jazdných vlastností na letisku a rýchla jazda po chorvátskych diaľniciach. Vzhľadom na veľké vonkajšie rozmery i aerodynamický odpor karosérie je motor Loganu citlivý na svižnú jazdu a vysoké otáčky. Podľa výrobcu má nádrž objem 50 l, ale nám sa podarilo natankovať aj 54,8 l a to nebola nádrž úplne prázdna. Kvôli meraniu spotreby plníme nádrž až po hrdlo.


Prevádzkové náklady pri najazdení 10 269 km

Prihlásenie vozidla
na dopravnom inšpektoráte                      2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR                1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie (štvrťročne)      1958 Sk
Havarijné poistenie na rok                     15 432 Sk
Náklady na záručné prehliadky                      0 Sk
Náklady na servis                                         0 Sk
Umývanie a čistenie                                  600 Sk
Náklady na pohonné hmoty                   28 387 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Priame náklady na prevádzku:               28 987 Sk
Náklady celkom :                              49 387 Sk

Spotreba paliva v priebehu 10 269 km

Dopĺňanie oleja do motora                          0 l
Dopĺňanie chladiacej zmesi                         0 l
Spotrebované pohonné hmoty (l) :      761,97 l
Spotrebované pohonné hmoty (Sk):   28 387 Sk
Priemerná spotreba :                    7,42 l/100 km
Minimálna spotreba :                     5,11 l/100 km
Maximálna spotreba:                     9,88 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Jazdné vlastnosti
Desiatky hodín za volantom Loganu nás utvrdili v presvedčení, že posilňovač riadenia je v tomto aute nevyhnutný. Potvrdili to najmä skúšky jazdnej stability, kedy sa testovací Logan s posilňovačom ovládal oveľa ľahšie a presnejšie, než skúšané verzie bez posilňovača. Záujemcom o najlacnejšie verzie odporúčame zvážiť svoj zámer a vybrať si z príplatkového vybavenia aspoň posilňovač. Výškové nastavovanie volantu (ktoré sa do Dacie Logan nedodáva) nám zatiaľ nechýba, pretože posed vodiča s vyššie položeným sedadlom si to nevyžaduje. Dacia naďalej prekonáva nekvalitný povrch cesty s úžasnou ľahkosťou a veľmi komfortne. Okrem naladenia podvozka majú na tom podiel pneumatiky rozmeru 165/80 R14 85 T. Nevýhodou tohto obutia je však horšie vedenie stopy v zákrutách kvôli vysokému bočnému profilu pneumatiky. Štandardné pneumatiky si dovolíme označiť za rodinné obutie, vhodné buď do mesta alebo do horských oblastí. K profesionálnemu využitiu Loganu odporúčame kvalitnejšie obutie s nižším profilovým číslom. O vlastnostiach použitých pneumatík nám veľa povedal vyhýbací manéver a slalom, kde sa podvozok správal prijateľne, ale pneumatiky rýchlo ukázali svoje hranice. Vďaka dlhému rázvoru náprav Logan celkom dobre drží stopu aj vo vysokých rýchlostiach. Pri prudkých manévroch na diaľnici však treba byť opatrný s vedomím, že ide o konzumný druh automobilu, ktorý je športovým limuzínam vzdialený. Na zlom povrchu cesty však patrí k špičke medzi lacnými osobnými automobilmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V kritckej situácii opúšťa zvolený smer zadná časť auta, pretáčavý šmyk sa však ľahko koriguje. Limitujúcim faktorom boli v tomto prípade pneumatiky.

 

 

Vnútorný hluk
Presné meranie vnútornej hlučnosti, pružnosti motora a brzdnej dráhy je naplánované na tento týždeň, no tieto parametre subjektívne vnímame už do začiatku testu. Aerodynamický hluk výraznejšie stúpa v rýchlosti nad 130 km/h, ale motor sa hlasnejším dunením prejavuje o niečo skôr od 3500 do 4000 otáčok/min. Paradoxne na diaľnici sa príjemnejšie cestuje v rýchlosti nad 140 km/h, pretože otáčky motora vtedy prekročia hranicu štyroch tisíc a dunenie zanikne.

Od 3500 otáčok preniká do interiéru brumenie, ktoré po prekročení 4000 ot./min zanikne a hlas motora je na "uši" príjemnejší. Motor sa dokáže odmeniť dobrou spotrebou vodičom, ktorí ho priveľmi nenaháňajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kontrola podvozka

Po špecializovanom meraní účinnosti tlmičov a bŕzd v nezávislom autoservise určenom pre značky VW a Audi prišla na rad kontrola v autorizovanom servise Dacia. V prvej fáze testu to bola kontrola tesnení, gumených manžiet, stav brzdových doštičiek a brzdového obloženia. Žiaľ v priebehu siedmych mesiacov dlhodobého testu sa nebude mať kedy prejaviť odolnosť karosérie proti prehrdzaveniu. Zaujímať nás však bude odolnosť ochranných náterov podvozka, tesnenia na motore a prevodovke a hlavne stav výfukového potrubia.

Ďaleko väčšiu výpovednú hodnotu bude mať pohľad na podvozok Loganu po najazdení niekoľko desiatok tisíc kilometrov. Olejovú vaňu motora chráni pevný kryt, ostatné časti podvozka sú vystavené nástrahám počasia i ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

S Loganom pri mori

Na skutočnú dovolenku s päťčlennou rodinou Logan zatiaľ čaká, ale reportážnu cestu k moru má úspešne za sebou. Na naše prekvapenie, štyri tisícky kilometrov za štyri dni neboli také nepohodlné, ako by sa od auta za 300 000 Sk dalo čakať. Logan má veľký priestor pre posádku, pohodlné sedadlá, prijateľnú spotrebu a do rýchlosti 120 km/h tichý interiér. Tesne nad touto rýchlosťou sa dostaví brumenie motora, ktoré poľaví až pri 140 km/h. Na slnku nám chýbala klimatizácia a pri krátkych zastávkach zase otváranie veka batožinového priestoru z miesta vodiča. Do kufra sa vmestí veľa vecí, jeho objem a využitie však znižuje konzola veka batožinového priestoru. Chýbali nám odkladacie priestroi pris tredovej konzole. Okrem úzkych boxov vo dverách a dvoch držiakov na nápoje pri radiacej páke je k dispozícii iba polička kde v mieste kde býva airbag spolujazdca. Chaotická premávka v Čiernej Hore si vyžaduje používanie klaksónu, žiaľ Logan má jeho spinač umiestnený na páčke smerových svetiel a nie na volante ako býva dobrým zvykom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Pred cestou do Chorvátska sme s rezervou zbalili všetky potrebné veci. Veľkolepý objem 510 l kufra však výrazne zmenšuje konzola, na ktorej sa otvára veko. Počas nakladania batožiny treba vymedziť priestor, do ktorého sa konzola po zatvorení v mestí. Pri prevoze väčších krabíc alebo kočíka to môže byť problém. Pri krátkych zastávkach na parkovisku nám chýbalo otváranie batožinového priestoru z miesta vodiča, ktoré sa do Dacie Logan zatiaľ nedodáva.

Na dlhej ceste k moru sme ocenili vzdušný interiér pre posádku, miesto na nohy, príjmné sedadlá a veľký batožinový priestor. Pri chýbajúcej klimatizácii nám vadilo prehrievanie interiéru a aróma rozpálenej prístrojovej dosky. Do úzkych boxov vo dverách sa nám nevmestil autoatlas formátu A4 a cestou na dovolenku by padlo vhod viac odkladacích priestorov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
pozn: Ak máte praktické skúsenosti s Daciou Logan, napíšte nám prosím svoje pripomienky a návrhy k dlhodobému testu na sdresu rastislav.chvala@smeonline.sk

Autor: Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 869
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 172
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 543
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 405
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 077
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 653
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 426
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 512
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  2. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  3. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  4. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  5. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  6. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  7. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  8. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 392
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 986
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 930
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 934
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 187
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 869
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 683
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu