SME

Urobili sme losí test Dacie Logan – strecha sa zeme nedotkla!

Búrlivá diskusia okolo prevrátenia Dacie Logan pri testoch nemeckého automotoklubu ADAC ešte nekončí. S cieľom vniesť viac svetla do celého problému sme s Loganom uskutočnili vlastný losí test podľa metodiky ADAC a spojili sme sa s jeho technikmi. Da

Búrlivá diskusia okolo prevrátenia Dacie Logan pri testoch nemeckého automotoklubu ADAC ešte nekončí. S cieľom vniesť viac svetla do celého problému sme s Loganom uskutočnili vlastný losí podľa metodiky ADAC a spojili sme sa s jeho technikmi. Dacia Logan sa naklonila ale neprevrátila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kontaktovali sme ADAC
Nemecký automotoklub po vlne kritiky, otázok a dohadov okolo prevrátenia Dacie Logan stiahol z internetu informácie o kritických výsledkoch losieho testu Dacie Logan. Dôvodom stiahnutia správy bola skutočnosť, že auto absolvovalo testovaciu procedúru a prevrátilo sa iba počas dodatočného fotografovania. Verejnosť sa však na základe správy začala obávať o bezpečnosť vozidla a médiá uverejnili materiál ako trhák. Automobilka Renault poukázala na nedostatky správy následkom čoho ADAC stiahol test z internetovej stránky. Vznikla tak otázka, aké sú skutočné jazdné vlastnosti Dacie. Zástupca redakcie Autožurnálu, ktorá sa podieľa na dlhodobom teste, sa telefonicky spojil s nemeckým automotoklubom, aby zistil podrobnosti. V ADAC-e potvrdili našu analýzu o použití rezervného kolesa. V momente prevrátenia mala Dacia tri hliníkové disky a jeden plechový s iným typom pneumatiky (rezervu). Technici skotrolovali tlak v rezervnej pneumatike, ale pri vytváraní fotodokumentu z losieho testu si počínali tak, že automobil sa prevrátil práve na strane rezervného kolesa. Viac informácii však ADAC neposkytol, pretože v súčasnosti vedie rokovania s koncernom Renault o ďalšom postupe v dočasne pozastavených testoch. Naša analýza fotodokumentácie bola správna.

SkryťVypnúť reklamu


Prvý pokus prekazil dážď
Prvý test sme postavili na asfaltovej dráhe, kde zvyčajne testujeme automobily. Už počas stavania trate podľa rozmerov ADAC sa spustil hustý dážď, a tak sme Daciu skúšali na mokrom povrchu viac-menej zo zaujímavosti. Losí test na mokrom asfalte Dacia zvládla do rýchlosti 60 km/h, pretože pri vyšších rýchlostiach už pneumatiky strácali priľnavosť a nastával šmyk. Vďaka mokrému povrchu sa karoséria extrémne nenakláňala, ale pri jednom pokuse sa nadvihlo pravé zadné koleso.

 

 

Druhý pokus sa vydaril
Na západnom Slovensku zrážky postupne ubúdali, preto sa druhé kolo testu uskutočnilo v padoku pod Pezinskou Babou. Na drsnom asfalte, kde ešte nedávno parkovali pretekárske stroje, sme naniesli presné rozmery dráhy a postavili losí test. Bolo nám jasné, že na tomto povrchu sa bude auto s vyšším ťažiskom výraznejšie nakláňať, preto sme začali test v rýchlosti 50 km/h. Pri 65 km/h (na tachometri cca 68 km/h) sa Dacia nakláňala výraznejšie a náklon prechádzal do pretáčavého šmyku, avšak ešte stále sa vodič stihol vtesnať do vymedzenej dráhy. Vyššia karoséria a mäkkšie pruženie sú citlivé na prudké trhnutie volantom, ale aj napriek tomu klopný moment nedostal auto do kritického náklonu (65 km/h). So zyvšujúcou sa rýchlosťou padalo stále viac kuželov, pretože výsledná ulička je pomerne úzka (2,4m). Pri niektorých nájazdoch sme sa dostali na 80 km/h  a vtedy vodič reflexívne pribrzdil a pokus sa musel opakovať pri nižšej rýchlosti. Vyhýbanie sa prekážke v losom teste prebieha tak, že vodič nesmie brzdiť, pridávať ani uberať plyn. Asi najväčšia kríza nastala pri rýchlosti vyše 75 km/h, kedy sa po prudkom zatočení nadvihli obe pravé kolesá a v zápätí sa Dacia dostala do pretáčavého šmyku. Za volantom sa vystriedali dvaja vodiči (Rastislav Chvála - SME a Michal Karpat - Autožurnál), nádrž bola naplnená asi pod 1/3 a teplota okolitého vzduchu 16 stupňov. Testovaný model mal stabilizátor prednej nápravy a pneumatiky dodávané výrobcom (Barum 165/80 R14 85 T).

SkryťVypnúť reklamu

 

Výsledok?
Podstatné je, že Dacia Logan sa pri teste a prudkom manévri neprevrátila, hoci na nerovnom asfalte, kde by sa mohli zaťažené kolesá zaseknúť, by od toho nemala ďaleko. Pod výrazné bočné náklony a horšiu smerovú stabilitu sa výraznou mierou podpísali sériové pneumatiky s vysokým bočným profilom. Vodičom, ktorí plánujú s Loganom jazdiť prevažne mimo mesta a vo vyšších rýchlostiach odporúčame hliníkové disky a druhý povolený rozmer pneumatík 185/65 R15 88T. Práca stabilizátora na prednej náprava je v prípade auta s vyšším podvozkom neoceniteľná, preto tiež odporúčame druhý stupeň vybavenia s posiľňovačom riadenia a stabilizátorom (príplatok). Po sérii testov si dovolíme tvrdiť, že dacia Logan patrí k automobilom s priemernými jazdnými vlastnosťami a stabilitou primeranou svojim proporciám a zameraniu. Výrobca si mohol dať viac záležať na použitých pneumatikách a tvrdšom pružení prednej nápravy. Na snímkach vidieť ohnutú pneumatiku ľavého predného kolesa, ktorej dezén sa oproti pôvodnej polohe posúva smerom do vnútra vozidla takmer o 5 cm. Klopný moment karosérie sa tým pádom zväčšuje do takej miery akoby bol rozchod kolies o 5 cm menší. V konečnom hodnotení nás Dacia nesklamala a potvrdila očakávania.

SkryťVypnúť reklamu


Najkritickejšia situácia, aká sa nám pri prejazde losieho testu ADAC-u podarila dosiahnuť. Auto ide rýchlosťou 80 km/h a bez zaradenia prevodového stupňa – teda bez akejkoľvek kontroly okrem volantu. Obe pravé kolesá sú vo vzduchu. Zadné viac, predné  menej. Ľavá predná pneumatika sa  zdeformovala, ale puklica stále drží na svojom mieste a ráfik má veľmi ďaleko od kontaktu s vozovkou. Aj táto situácia mala ešte dosť ďaleko od prevrátenia...

... nasledoval mohutný pretáčavý šmyk a nájazd do pôvodnej stopy, ktorý sa už nedal zvládnuť bez zvalcovania niekoľkých kúželov.

Autor: Rastislav Chvála - foto : Tomáš Benedikovič

Dacia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 986
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 183
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 545
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 357
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 142
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 608
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 438
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 443
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  2. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  3. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  4. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  5. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  6. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  7. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 418
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 005
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 949
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 936
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 681
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 933
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 696
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu