SME

Hyundai Sonata – koncert pre naftu a orchester

Sonata pred dvomi rokmi vhupla do plánu technickej revolúcie značky Hyundai. Od príchodu na trh trpela absenciou moderného naftového motora. Ten pravý čas konečne prišiel a limuzína strednej triedy už nejaký čas ponúka nový štvorvalec 2,0 CRDi.

Sonata pred dvomi rokmi vhupla do plánu technickej revolúcie značky Hyundai. Od príchodu na trh trpela absenciou moderného naftového motora. Ten pravý čas konečne prišiel a limuzína strednej triedy už nejaký čas ponúka nový štvorvalec 2,0 CRDi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Proporcie
Z proporcií karosérie vystupujú na povrch dve zvláštnosti, pomerne veľké previsy karosérie vpredu (96 cm) aj vzadu (111 cm), takmer vodorovná predná kapota a pomerne strmé čelné sklo. Práve vďaka tomu sa s autom dobre manévruje a vodič má výborný výhľad von. Spomenuté proporcie však prekážajú v dosiahnutí lepšej aerodynamiky. Masívna zadná časť ukrýva veľký a relatívne dobre prístupný kufor objemu 523 l.


SkryťVypnúť reklamu

Praktický
Priestrannému interiéru chýba hrubší veniec volantu, tvrdšie a výraznejšie tvarované sedadlá s dlhším sedákom vzadu. Oceňujeme snahu konštruktérov umiestniť autorádio čo najvyššie k vrchu prístrojovej dosky. Na druhej strane nechápeme absenciu ovládania autorádia na volante. Ovládanie palubného počítača treba stále hľadať niekde za volantom, čo sa nám zdá výsostne nepraktické. Úplne opačný, pozitívny názor máme na plynovú vzperu prednej kapoty, ktorá konečne nahradila klasickú tyčku na podopieranie. Rovnako poteší množstvo odkladacích priestorov, možnosť zväčšenia slnečnej clony výsuvným plastom a veľmi slušná výbava.


Lekcia slušného správania
Ani turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek nepomohlo zdvihnúť krútiaci moment na viac ako 305 Nm. Konkurencia sa pohybuje o niečo vyššie a v širšom rozsahu otáčok než Hyundai (1800 – 2500 ot./min.). Na druhej strane tých pár Nm ochotne obetujeme za výnimočnú kultúru chodu motora. Už pri nízkych rýchlostiach zavládne pod kapotou harmónia a ticho. Napríklad taký VW Passat a jeho dvojlitrový diesel dostal od kórejského motora lekciu zo slušného správania.

SkryťVypnúť reklamu

Flegmatická
Zvukové prejavy úzko súvisia s nábehom výkonu, pretože motor Sonaty reaguje trochu pomalšie, výkon rastie pozvoľna a dynamika začína pri 2000 otáčkach. Charakter motora tak veľmi úzko korešponduje s vlastnosťami auta. Pokojný priebeh testu sa odrazil aj v priemernej spotrebe 6,8 l/100 km. V mestskom režime chcela Sonata aj dezert, takže spotreba stúpla na 8 l/100 km. Vo výbave motora zatiaľ chýba filter pevných častíc výfukových plynov. (OPRAVA : Motor filter pevných častíc má ) 

Prvé husle?
Na pretekanie si treba kúpiť iné auto, pretože aj podvozok má radšej pokojné presuny, než vymetanie rohov zákrut. Zadná náprava na nerovnostiach trochu poskakuje, čo je dané krátkym rázvorom a tiež charakterom pruženia. Nový diesel, citeľne úspornejší než smädné benzínové motory, preberá úlohu favorita, najmä ak nezaostáva ani v kultúre chodu. Kvality auta sú teda nepopierateľné ale chýbalo nám niečo, čo dokáže rozbúchať srdce.

SkryťVypnúť reklamu

Týždeň s novým motorom sa niesol v znamení škaredého počasia ale aj ticha pod kapotou. Podvozok nemá rád priečne nerovnosti.


Sonata aj napriek krátkemu rázvoru náprav ponúka dosť miesta na zadných sedadlách. Celkovo sa interiér predstavil v dobrom svetle.








Predné sedadlá majú mnoho spoločné s kreslom v obývačke. V ostrých zákrutách sa nám zdali až prehnane mäkké.

Sonáta pre naftu a orchester znie veľmi dobre. Jemnej, až melancholickej melódii chýba trochu razancie. V každom prípade tento motor bude hrať v ponuke značky prvé husle.










Naše hodnotenie

vzhľad bez emócií, horšia aerodynamika
interiér priestranný, mäkké sedadlá
motor tichý, vysoká kultúra chodu
jazdné vlastnosti normálne
výbava za tú cenu fajn
úžitok veľký kufor
celkový dojem tento motor chýbal ako soľ



Hyundai Sonata 2,0 CRDi Elegance

Cena modelu od 699 900 Sk
Cena testovanej verzie 859 900 Sk
Bezpečnosť 6 x airbag, ABS, ESP

 

Motor
Typ naftový štvorvalec
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1991 cm3
Výkon 103/140 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 305 Nm
Pri otáčkach 1800- 2500 ot./min.
Kilogramový výkon 11,9 kg/k
Litrový výkon 70,31 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ sedan
Počet dverí 4
Pneumatiky 225/50 R17
Prevodovka
Typ Manuálna
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvkové zavesenie s torznou tyčou
Svetlosť podvozka 160 mm
Priemer otočenia 10,8 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2730 mm
Dĺžka 4800 mm
Šírka 1832 mm
Výška 1475 mm
Pohotovostná hmot. 1660 kg
Užitočná hmotnosť 484 kg
Batožinový priestor 523 l
Objem pal. nádrže 70 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 10,2 s
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Spotreba
mesto 8,2 l/100 km
mimo mesto 5,0 l/100 km
kombinácia 6,1 l/100 km
v teste 8,8 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 826
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 9 616
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 7 818
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 736
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 108
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 963
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 677
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 955
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marián Gunár: Generačná chudoba? Kdeže! Zmrazený potenciál.
  2. Milan Buno: Rúca sa ti svet? Toto sú dobré rady na zlé časy | 7 knižných tipov
  3. Michael Achberger: Myslíte, že priberáte? Pozrite sa, či to nie je voda
  4. Ernest Klotton: Fico, ako bezpečnostné riziko
  5. Štefan Šturdzík: Vzduchovka - aspoň niečo súdruhovia urobili dobre.
  6. Martina Bittnerová: Z Frederiky sa stala Mína. A z Míny legenda II.
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude
  8. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím.
  1. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 25 562
  2. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 225
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 8 540
  4. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 641
  5. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 7 177
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 6 963
  7. Viktor Pamula: Čurillovci 4 603
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 4 469
  1. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  2. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  3. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  4. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  5. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  6. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  7. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  8. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
SkryťZatvoriť reklamu