Talianska veľká nádej Fiat Grande Punto nás dokáže aj po tridsaťtisíc kilometroch dlhodobého testu presvedčiť, že ide o prelom v dejinách značky minimálne v ponúknutých jazdných vlastnostiach a technickej úrovni. Zatiaľ najväčším nedostatkom v porovnávacom teste bola úroveň doterajšieho servisu Auto-Impex, ktorý nevedel odstrániť drobné nedostatky na aute, žiaľ trochu typické pre značku.
Po kritickom článku v magazíne Autožurnál, s ktorým pri dlhodobom teste spolupracujeme, došlo k zmene servisu. Pôvodne sme mali do nového servisu Auto Valušek Italy prísť na tridsaťtisícovú prehliadku ako bežný zákazník, no nepodarilo sa. O našej návšteve vedeli a tomu bolo podriadené všetko od overovania termínu prehliadky, preberania vozidla až po samotný servis.
Obhliadka podvozka dopadla dobre. Hrdza chytila len tradičné miesta ako niektoré matice a veľmi jemne lizla výfuk. Všetky dôležité spoje a komponenty sú zatiaľ v poriadku. Mechanici konečne diagnostikovali chybu v otváraní okna predných dverí a namiesto výmeny spínača vo dverách našli príčinu opakujúcej sa chyby v gumenej manžete medzi dverami a karosériou, kde bol poškodený vodič. Príčinou hučiacich bŕzd neboli kotúče, ako sme sa domnievali, ale platničky, ktoré značka postupne vymieňa aj u iných vozidiel Grande Punto. Napokon brzdy dostali v testoch poriadne zabrať. Každé zistenie poruchy a jej plánované odstránenie s nami konzultoval mechanik po telefóne.
Určite našu pozitívnu skúsenosť ovplyvnil aj fakt, že išlo o novinárske auto. Ale nakoniec, o aké auto sa jedná, vedeli aj v predchádzajúcom servise Auto-Impex.
V prospech naftovej verzie Grande Punta hovorí primeraná cena servisnej prehliadky a zatiaľ veľmi dobré dojmy z jazdenia. Podvozok by zniesol rozhodne viac než 90 koní v testovanom motore, na druhej strane pre túto kategóriu vozidiel ide o primeraný výkon.
Problém so zatváraním okna sa skrýval v tejto gumovej prechodke medzi dverami a karosériou. Po ulomení jedného úchytu sa hýbala, raz kontakt vytvorila a inokedy nie. Zospodu je auto v poriadku. Korózia niektorých komponentov je nevýrazná a zodpovedá počtu najazdených kilometrov.
Brzdové kotúče boli úplne hladké. Vymeniť ale bolo treba tvrdé platničky, ktoré pri brzdení z vysokej rýchlosti spôsobovali hučanie.
Servisná prehliadka po 30.000 km | ||
materiál | množstvo | cena (bez DPH) |
motorový olej Selenia | 3 litre | 1.134 Sk |
filter olejový | 1 | 558 Sk |
filter vzduchový | 1 | 687,70 Sk |
filter peľový | 1 | 1077,70 Sk |
tesniaci krúžok | 1 | 4 Sk |
zmes do ostrekovača | 1 l | 54,40 Sk |
mazivo | 0,10 l | 460,90 Sk |
žiarovka 12V/5W | 1 | 16,80 Sk |
drobný a pomocný materiál | 51,80 Sk | |
materiál celkom | 4.045,30 Sk | |
služby celkom | 741 Sk | |
celková suma s DPH | 5.695,50 Sk |
Autor: mk, rch