SME

Suzuki Swift 4x4 – malý snežný muž (VIDEO)

Vo všeobecnosti obľúbený Swift je po boku staršieho modelu Ignis najlacnejším automobilom s pohonom všetkých kolies u nás. Keď konečne napadol sneh, prišla správna chvíľa zodpovedať si na otázku, či a za akých okolností bude kúpa malého auta s pohonom vše

Suzuki Swift 4x4 zaujme schopnosťou prehrabať sa cez hlboký sneh. Prioritne ťahajú predné kolesá a zadné sa pridávajú iba ak je to potrebné. Na zadnú nápravu sa nedostane viac ako 47 % výkonu.Suzuki Swift 4x4 zaujme schopnosťou prehrabať sa cez hlboký sneh. Prioritne ťahajú predné kolesá a zadné sa pridávajú iba ak je to potrebné. Na zadnú nápravu sa nedostane viac ako 47 % výkonu. (Zdroj: kch)

tkých kolies opodstatnená.

Rekapitulácia

Skôr ako sa všetky štyri kolesá zahryznú do snehu, ešte krátka rekapitulácia doteraz známych vlastností Suzuki Swift. Malé auto s vydareným dizajnom prišlo na trh s dobrou cenou a výbavou. Ostatní konkurenti ho však časom začali doháňať a v tej istej cene ponúknu ABS a čelné airbagy. Swift je v porovnaní s konkurenciou mimoriadne obratný v meste s dobrým výhľadom šikmo dopredu. Chýba mu však väčší kufor a lepšie odhlučnené benzínové motory. Na druhej strane treba počítať s vyšším hlukom na diaľnici a zmena k lepšiemu by mohla nastať v odstupňovaní prevodoviek i širšej ponuke motorov. S jedným sa ale konkurenti pochváliť nemôžu a to je pohon všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Komu sa hodí

Malé auto na zimných pneumatikách s jednou poháňanou nápravou a dobrým šoférom za volantom prejde aj v snehu dosť, ale ak chýbajú lepšie vodičské schopnosti a cestou domou treba prekonať veľké, hoci krátke stúpanie (takých ulíc je v našich mestách dosť), pohon všetkých kolies príde vhod. S ohľadom na to je Swift 4x4 navrhnutý. Pohon bol zostrojený ako doplnok bez vážnejších zásahov do karosérie auta. Inak by zadný diferenciál nevisel pod podvozkom dosť nízko nad cestou. V priebehu testu sme však s ním nikde „neškrtli“, a to sme jazdili aj mimo bežnej cesty. Znížená svetlosť podvozka vzadu nám neprekážala, najmä ak sa auto používa v zhode so svojim poslaním.

Prejde viac

Pokiaľ má Swift 4x4 všetky kolesá na rovnako šmykľavom povrchu, nemá problém prejsť aj vyšším snehom, než je výška podvozka. Aby dokázal využiť pohon všetkých kolies aj vtedy, ak je jedno koleso na hladkom ľade alebo vo vzduchu, musel by mať trakčný systém alebo ESP. V princípe bežný vodič s ľahkosťou prekoná úseky nezjazdné s jednou poháňanou nápravou.

SkryťVypnúť reklamu

Zasnežené zákruty odporúčame jazdiť ako s predným pohonom a vyhnúť sa prudkému ubratiu plynu alebo naopak prehnanej akcelerácii. Kolesá zadnej nápravy prichádzajú do záberu pomerne rýchlo po prešmyknutí predného kolesa, v podstate však vždy viac výkonu zostáva na predných kolesách. Swift 4x4 tak vo svojej podstate zostáva nedotáčavý a vychádza predkom von zo zákruty. Pohon všetkých kolies prináša o triedu širšie využitie v hornatých častiach mesta alebo na vidieku so zlým prístupom k domu.

Kone v praxi

Verzia 4x4 zatiaľ existuje iba s motorom 1,3i, ktorý má na papieri dostatok výkonu, ale v praxi by potreboval vyšší krútiaci moment než 115 Nm a rozhodne iné prevodové pomery. Výkon 92 koní prichádza až vo vysokých otáčkach, ktoré bežne vodič nevyužíva. Zrejme preto priemerná spotreba v teste vystúpila na 8,9 l/100 km. Pri vyrovnanej jazde a bez prekračovania povolenej 130-ky na diaľnici sa dá jazdiť 7,3 l/100 km. Naopak pri svižnom tempe aj za 9,8 l/100 km. Ideálom pre verziu 4x4 by bol motor 1,25 DDiS. Vzhľadom na cenu a poslanie byť najprístupnejším 4x4 pre bezpečný výjazd do šmykľavého kopca je Swift 4x4 zaujímavá alternatíva.

SkryťVypnúť reklamu

Počas testu bolo počasie "pod psa", o čom svedčí aspoň pár záberov.

Naše hodnotenie

vzhľad ****

interiér ***

motor **

jazdné vlastnosti ***

technika ***

výbava ****

úžitok ***

celkový dojem ***

Cena modelu Swift 4x4 od 410 000 Sk

Cena testovanej verzie 445 000 Sk

Motor 1,3 i

Výkon motora 68/92 kW/k

Zrýchlenie 0-100 km/h 12,8 s

Objem batožinového priestoru 198/547 l

Spotreba podľa výrobcu 6,3 l/100 km

Spotreba v teste 8,9 l/100 km

Bezpečnosť ABS, 6 x airbag

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka má nevhodné odstupňovanie k danému motoru. Po preradení padajú otáčky až príliš nízko. Navyše malý motor potrebuje k výkonu otáčky a na tie nemá vodič vždy chuť. Najmä ak potrebuje ťah motora okamžite bez podraďovania. Keď sa japonský motor poriadne rozzúri, zahrá slušné divadlo. Aj vstupné je však vyššie.

Kvalitne spracovaný interiér sa pomerne ľahko udržiava a výhľad z miesta vodiča šikmo dopredu a dozadu predčí konkurenciu. Aj s miestom na zadných sedadlách sem boli spokojní. Najmä v oblasti kolien a hlavy.

Aby diferenciál zadnej nápravy nezaberal miesto v batožinovom priestore, zostal umiestnený pomerne nízko. V snehu to neprekáža a do ťažkého terénu toto auto nepatrí. V praxi sme s tým nemali problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 983
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 763
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 440
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 691
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 298
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 031
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 792
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 651
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch
  2. Martin Fronk: Zelené srdce Lučenca: Kde stromy šepkajú príbehy a jazierko zrkadlí sny
  3. Jozef Mačo: Mimovládka, inkluzívne riešnie a kvalita vzdelávania na poslednom mieste. Prípad Malý Lipník a iné.
  4. Ismael P. Májovský: Jeden fašistický kuchár, jeho monolitické sprisahanie a SAV
  5. Marek Strapko: Našiel sa nový nepriateľ národa - vedci
  6. Ľubica Adamková: Exekúcia očami ježka: prečo systém zlyháva a ako môže fungovať lepšie?
  7. Matej Galo: Keď odmietanie vedy dobehne svojich hrdinov
  8. Peter Juščák: Slovensko-ukrajinské porozumenie zdola
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 305
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 24 824
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 20 664
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 10 305
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 084
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 523
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 512
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 5 693
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťZatvoriť reklamu