SME

Suzuki Swift 4x4 – malý snežný muž (VIDEO)

Vo všeobecnosti obľúbený Swift je po boku staršieho modelu Ignis najlacnejším automobilom s pohonom všetkých kolies u nás. Keď konečne napadol sneh, prišla správna chvíľa zodpovedať si na otázku, či a za akých okolností bude kúpa malého auta s pohonom vše

Suzuki Swift 4x4 zaujme schopnosťou prehrabať sa cez hlboký sneh. Prioritne ťahajú predné kolesá a zadné sa pridávajú iba ak je to potrebné. Na zadnú nápravu sa nedostane viac ako 47 % výkonu.Suzuki Swift 4x4 zaujme schopnosťou prehrabať sa cez hlboký sneh. Prioritne ťahajú predné kolesá a zadné sa pridávajú iba ak je to potrebné. Na zadnú nápravu sa nedostane viac ako 47 % výkonu. (Zdroj: kch)

tkých kolies opodstatnená.

Rekapitulácia

Skôr ako sa všetky štyri kolesá zahryznú do snehu, ešte krátka rekapitulácia doteraz známych vlastností Suzuki Swift. Malé auto s vydareným dizajnom prišlo na trh s dobrou cenou a výbavou. Ostatní konkurenti ho však časom začali doháňať a v tej istej cene ponúknu ABS a čelné airbagy. Swift je v porovnaní s konkurenciou mimoriadne obratný v meste s dobrým výhľadom šikmo dopredu. Chýba mu však väčší kufor a lepšie odhlučnené benzínové motory. Na druhej strane treba počítať s vyšším hlukom na diaľnici a zmena k lepšiemu by mohla nastať v odstupňovaní prevodoviek i širšej ponuke motorov. S jedným sa ale konkurenti pochváliť nemôžu a to je pohon všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komu sa hodí

Malé auto na zimných pneumatikách s jednou poháňanou nápravou a dobrým šoférom za volantom prejde aj v snehu dosť, ale ak chýbajú lepšie vodičské schopnosti a cestou domou treba prekonať veľké, hoci krátke stúpanie (takých ulíc je v našich mestách dosť), pohon všetkých kolies príde vhod. S ohľadom na to je Swift 4x4 navrhnutý. Pohon bol zostrojený ako doplnok bez vážnejších zásahov do karosérie auta. Inak by zadný diferenciál nevisel pod podvozkom dosť nízko nad cestou. V priebehu testu sme však s ním nikde „neškrtli“, a to sme jazdili aj mimo bežnej cesty. Znížená svetlosť podvozka vzadu nám neprekážala, najmä ak sa auto používa v zhode so svojim poslaním.

Prejde viac

Pokiaľ má Swift 4x4 všetky kolesá na rovnako šmykľavom povrchu, nemá problém prejsť aj vyšším snehom, než je výška podvozka. Aby dokázal využiť pohon všetkých kolies aj vtedy, ak je jedno koleso na hladkom ľade alebo vo vzduchu, musel by mať trakčný systém alebo ESP. V princípe bežný vodič s ľahkosťou prekoná úseky nezjazdné s jednou poháňanou nápravou.

SkryťVypnúť reklamu

Zasnežené zákruty odporúčame jazdiť ako s predným pohonom a vyhnúť sa prudkému ubratiu plynu alebo naopak prehnanej akcelerácii. Kolesá zadnej nápravy prichádzajú do záberu pomerne rýchlo po prešmyknutí predného kolesa, v podstate však vždy viac výkonu zostáva na predných kolesách. Swift 4x4 tak vo svojej podstate zostáva nedotáčavý a vychádza predkom von zo zákruty. Pohon všetkých kolies prináša o triedu širšie využitie v hornatých častiach mesta alebo na vidieku so zlým prístupom k domu.

Kone v praxi

Verzia 4x4 zatiaľ existuje iba s motorom 1,3i, ktorý má na papieri dostatok výkonu, ale v praxi by potreboval vyšší krútiaci moment než 115 Nm a rozhodne iné prevodové pomery. Výkon 92 koní prichádza až vo vysokých otáčkach, ktoré bežne vodič nevyužíva. Zrejme preto priemerná spotreba v teste vystúpila na 8,9 l/100 km. Pri vyrovnanej jazde a bez prekračovania povolenej 130-ky na diaľnici sa dá jazdiť 7,3 l/100 km. Naopak pri svižnom tempe aj za 9,8 l/100 km. Ideálom pre verziu 4x4 by bol motor 1,25 DDiS. Vzhľadom na cenu a poslanie byť najprístupnejším 4x4 pre bezpečný výjazd do šmykľavého kopca je Swift 4x4 zaujímavá alternatíva.

SkryťVypnúť reklamu

Počas testu bolo počasie "pod psa", o čom svedčí aspoň pár záberov.

Naše hodnotenie

vzhľad ****

interiér ***

motor **

jazdné vlastnosti ***

technika ***

výbava ****

úžitok ***

celkový dojem ***

Cena modelu Swift 4x4 od 410 000 Sk

Cena testovanej verzie 445 000 Sk

Motor 1,3 i

Výkon motora 68/92 kW/k

Zrýchlenie 0-100 km/h 12,8 s

Objem batožinového priestoru 198/547 l

Spotreba podľa výrobcu 6,3 l/100 km

Spotreba v teste 8,9 l/100 km

Bezpečnosť ABS, 6 x airbag

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka má nevhodné odstupňovanie k danému motoru. Po preradení padajú otáčky až príliš nízko. Navyše malý motor potrebuje k výkonu otáčky a na tie nemá vodič vždy chuť. Najmä ak potrebuje ťah motora okamžite bez podraďovania. Keď sa japonský motor poriadne rozzúri, zahrá slušné divadlo. Aj vstupné je však vyššie.

Kvalitne spracovaný interiér sa pomerne ľahko udržiava a výhľad z miesta vodiča šikmo dopredu a dozadu predčí konkurenciu. Aj s miestom na zadných sedadlách sem boli spokojní. Najmä v oblasti kolien a hlavy.

Aby diferenciál zadnej nápravy nezaberal miesto v batožinovom priestore, zostal umiestnený pomerne nízko. V snehu to neprekáža a do ťažkého terénu toto auto nepatrí. V praxi sme s tým nemali problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  3. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  4. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 256
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 339
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 267
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 873
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 846
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 554
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 102
  8. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 3 391
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Otvorený list pre Jána Valchára: O kolonializme, Grete Thunberg a sebaklame
  2. Dušan Piršel: Pandémia v politike – prehnané ambície a absencia talentu a charakteru
  3. Rado Surovka: Husársky kúsok Roberta Fica
  4. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  5. Radovan Čipka: Ak nemôžeš zrušiť, aspoň posuň Robo!
  6. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia
  7. Jozef Ďanovský: Vydať knihu na Slovensku ako neznámy autor je ťažšie ako ju napísať
  8. Ján Valchár: Rafineritída sa šíri skokovo a Grétku skoro zabil dron
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 820
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 123
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 709
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 7 639
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 6 454
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 998
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 377
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 202
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťZatvoriť reklamu