V roku 1960 získal nemecký vynálezca Felix Wankel patent na motor s krúživým piestom, motor však vyvinul už tri roky predtým. V pracovnom priestore motora sa pohybuje piest v tvare rovnoramenného trojuholníka s vypuklými hranami. Medzi výhody Wankelovho motora patria kompaktnosť a nízka hmotnosť. V automobilovej histórii sa objavili dvaja hlavní protagonisti s rotačným motorom. Boli to NSU Ro 80 a Mazda RX-7. Z nich sa len jeden dostal ďalej, japonská RX-7.
V súčasnosti poháňa zdokonaľovaný Wankelov motor novinku od Mazdy, model RX-8. Je to akýsi voľný pokračovateľ Mazdy RX-7. Tohto roku sa rotačný motor zapísal nezmazateľne do automobilovej histórie. Rozhodla o tom komisia zložená z päťdesiatich novinárov zastupujúcich dvadsaťdva štátov. Motor Renesis Rotary získal vlastne hneď tri ceny: Najlepší nový motor, Medzinárodný motor roka a Motor dosahujúci najlepší výkon v kategórii zdvihových objemov od 2,5 do 3,5 litra. V Mazde RX-8 dosahuje výkony 141 kW/192 k (verzia Renesis) a 170 kW/231 k (verzia Revolution). Mazda RX-8 s nimi zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 s (Renesis) a 6,4 s (Revolution) a dosiahne maximálnu rýchlosť 223 km/h, resp. 235 km/h.