Smart nežnejšie revolučný

Keď sa v júli 1998 začal vyrábať Smart, bola to revolúcia. Ešte dnes, keď zastavím s testovacím Smartom na vidieckej čerpačke a odpoviem čerpadlárovi, že „je to dvojmiestna, trojvalcová sedemstovka turbo s motorom vzadu“, tak sa ide na tú revolúciu pozrie


foto

ť.

DaimlerChrysler predstavil novinárom nový Smart. Má pätoro dverí, je pre piatich, preto sa volá Forfour. Nezmysel? Iste, forfour znamená „pre štyroch“, ale vyzerá to a znie podstatne lepšie než forfive. Na veľkolepej prezentácii v Zürichu sa ešte jazdiť nedalo. Len počúvať, pozerať sa a ohmatávať. Aj tak stála za to.

Pokiaľ ide o konštrukciu pohonu, stratil Forfour veľa z puncu revolučnosti. Stojí na báze nového Mitsubishi Colt. Od Mitsubishi pochádzajú aj tri benzínové motory (1,1 – 1,5 l, 75 – 109 k) umiestnené vpredu a poháňajúce prednú nápravu. Čiže dnešná klasika. Revolučnejšie vyzerajú byť dve dieselové pohonné jednotky: sú to troj(!)valce s objemom 1,5l (68/95 k) a priamym vstrekom common rail, z dielne Mercedes-Benz. Uchu technického revolucionára lahodí aj zmienka o 6-stupňovej automatizovanej prevodovke. Iný variant – 5-stupňový manuál – je opäť „normál“. Potešme revolucionára ešte: 4 kotúčové brzdy a ESP ako sériová výbava sú v triede Pola, Punta, Fabie, C3, 206 a iných podobných prvou lastovičkou. Sľubné sú deklarované jazdné vlastnosti: prispôsobenie konštrukcie náprav, nízka pohotovostná hmotnosť a celkové usporiadanie vozidla naznačujú, že by nemali zaostávať za tým, čo ponúka dnes už športovo uznávaný Smart Roadster.

Smartovskej tradícii zostal verný aj vzhľad – vonkajší i vnútorný – i použité materiály. Netradičné, pekné, praktické, trvácne. Zadná posuvná lavica dáva možnosť výberu medzi veľkým kufrom a veľkým miestom na nohy. Alebo rozumného kompromisu.

Forfour sa dostane na trh na jar budúceho roka. Prezentácia na najvyššej technickej i personálnej úrovni naznačila význam, ktorý nový automobil pre koncern má a bude mať. Prax je kritériom pravdivosti tvrdil istý V.I.L. pred sto rokmi o čomsi celkom inom. Prax správania sa trhu však naozaj ukáže, či optimizmus a investície súvisiace so Smartom Forfour boli oprávnené.

DALIBOR KLÍMA

Zürich – Bratislava

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 991
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 255
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 538
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 900
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 438
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 333
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 716

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.