SME
Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam
reklama

Smart nežnejšie revolučný

Keď sa v júli 1998 začal vyrábať Smart, bola to revolúcia. Ešte dnes, keď zastavím s testovacím Smartom na vidieckej čerpačke a odpoviem čerpadlárovi, že „je to dvojmiestna, trojvalcová sedemstovka turbo s motorom vzadu“, tak sa ide na tú revolúciu pozrie


foto

ť.

DaimlerChrysler predstavil novinárom nový Smart. Má pätoro dverí, je pre piatich, preto sa volá Forfour. Nezmysel? Iste, forfour znamená „pre štyroch“, ale vyzerá to a znie podstatne lepšie než forfive. Na veľkolepej prezentácii v Zürichu sa ešte jazdiť nedalo. Len počúvať, pozerať sa a ohmatávať. Aj tak stála za to.

Pokiaľ ide o konštrukciu pohonu, stratil Forfour veľa z puncu revolučnosti. Stojí na báze nového Mitsubishi Colt. Od Mitsubishi pochádzajú aj tri benzínové motory (1,1 – 1,5 l, 75 – 109 k) umiestnené vpredu a poháňajúce prednú nápravu. Čiže dnešná klasika. Revolučnejšie vyzerajú byť dve dieselové pohonné jednotky: sú to troj(!)valce s objemom 1,5l (68/95 k) a priamym vstrekom common rail, z dielne Mercedes-Benz. Uchu technického revolucionára lahodí aj zmienka o 6-stupňovej automatizovanej prevodovke. Iný variant – 5-stupňový manuál – je opäť „normál“. Potešme revolucionára ešte: 4 kotúčové brzdy a ESP ako sériová výbava sú v triede Pola, Punta, Fabie, C3, 206 a iných podobných prvou lastovičkou. Sľubné sú deklarované jazdné vlastnosti: prispôsobenie konštrukcie náprav, nízka pohotovostná hmotnosť a celkové usporiadanie vozidla naznačujú, že by nemali zaostávať za tým, čo ponúka dnes už športovo uznávaný Smart Roadster.

Smartovskej tradícii zostal verný aj vzhľad – vonkajší i vnútorný – i použité materiály. Netradičné, pekné, praktické, trvácne. Zadná posuvná lavica dáva možnosť výberu medzi veľkým kufrom a veľkým miestom na nohy. Alebo rozumného kompromisu.

Forfour sa dostane na trh na jar budúceho roka. Prezentácia na najvyššej technickej i personálnej úrovni naznačila význam, ktorý nový automobil pre koncern má a bude mať. Prax je kritériom pravdivosti tvrdil istý V.I.L. pred sto rokmi o čomsi celkom inom. Prax správania sa trhu však naozaj ukáže, či optimizmus a investície súvisiace so Smartom Forfour boli oprávnené.

DALIBOR KLÍMA

Zürich – Bratislava

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  3. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  4. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Plánujete si dokonalú rodinnú dovolenku?
  7. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  8. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami
  1. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  2. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  4. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  5. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  6. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  7. 7 dôvodov, že investícia do bezpečnostných dverí sa vypláca
  8. Dualisti o praxi: Sme súčasťou všetkých procesov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 641
  2. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 8 108
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 433
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 077
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 822
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 4 350
  7. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 3 457
  8. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 461
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  2. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  3. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  4. Anna Miľanová: V zálive...
  5. Ján Šeďo: "Putin dostal dve facky a povedal, že sa Ukrajine pomstí".
  6. Silvia Smolková: Ako hasia problémy v republike naše „stopäťdesiatky“?
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 28. /
  8. Dušan Király: Kuala Lumpur: tajomstvá Petronas Towers a záhadné zmiznutie Belgičanky
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 106 948
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 609
  3. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 31 646
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 30 255
  5. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 250
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 13 612
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 334
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 009
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu