SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Smart nežnejšie revolučný

Keď sa v júli 1998 začal vyrábať Smart, bola to revolúcia. Ešte dnes, keď zastavím s testovacím Smartom na vidieckej čerpačke a odpoviem čerpadlárovi, že „je to dvojmiestna, trojvalcová sedemstovka turbo s motorom vzadu“, tak sa ide na tú revolúciu pozrie


foto

ť.

DaimlerChrysler predstavil novinárom nový Smart. Má pätoro dverí, je pre piatich, preto sa volá Forfour. Nezmysel? Iste, forfour znamená „pre štyroch“, ale vyzerá to a znie podstatne lepšie než forfive. Na veľkolepej prezentácii v Zürichu sa ešte jazdiť nedalo. Len počúvať, pozerať sa a ohmatávať. Aj tak stála za to.

Pokiaľ ide o konštrukciu pohonu, stratil Forfour veľa z puncu revolučnosti. Stojí na báze nového Mitsubishi Colt. Od Mitsubishi pochádzajú aj tri benzínové motory (1,1 – 1,5 l, 75 – 109 k) umiestnené vpredu a poháňajúce prednú nápravu. Čiže dnešná klasika. Revolučnejšie vyzerajú byť dve dieselové pohonné jednotky: sú to troj(!)valce s objemom 1,5l (68/95 k) a priamym vstrekom common rail, z dielne Mercedes-Benz. Uchu technického revolucionára lahodí aj zmienka o 6-stupňovej automatizovanej prevodovke. Iný variant – 5-stupňový manuál – je opäť „normál“. Potešme revolucionára ešte: 4 kotúčové brzdy a ESP ako sériová výbava sú v triede Pola, Punta, Fabie, C3, 206 a iných podobných prvou lastovičkou. Sľubné sú deklarované jazdné vlastnosti: prispôsobenie konštrukcie náprav, nízka pohotovostná hmotnosť a celkové usporiadanie vozidla naznačujú, že by nemali zaostávať za tým, čo ponúka dnes už športovo uznávaný Smart Roadster.

Smartovskej tradícii zostal verný aj vzhľad – vonkajší i vnútorný – i použité materiály. Netradičné, pekné, praktické, trvácne. Zadná posuvná lavica dáva možnosť výberu medzi veľkým kufrom a veľkým miestom na nohy. Alebo rozumného kompromisu.

Forfour sa dostane na trh na jar budúceho roka. Prezentácia na najvyššej technickej i personálnej úrovni naznačila význam, ktorý nový automobil pre koncern má a bude mať. Prax je kritériom pravdivosti tvrdil istý V.I.L. pred sto rokmi o čomsi celkom inom. Prax správania sa trhu však naozaj ukáže, či optimizmus a investície súvisiace so Smartom Forfour boli oprávnené.

DALIBOR KLÍMA

Zürich – Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 250
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 236
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 153
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 774
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 923
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 380
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 991
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 407
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  2. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  3. Anna Miľanová: Cestovanie... 2021
  4. Martin Šuraba: Moje Košice
  5. Lenka Filinová: Spomienka
  6. Ján Škerko: Smutný obraz Putinovho hanebného Ruska
  7. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  8. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 288
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 358
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 930
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 865
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 692
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 3 677
  7. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 539
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 149
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu