Smart nežnejšie revolučný

Keď sa v júli 1998 začal vyrábať Smart, bola to revolúcia. Ešte dnes, keď zastavím s testovacím Smartom na vidieckej čerpačke a odpoviem čerpadlárovi, že „je to dvojmiestna, trojvalcová sedemstovka turbo s motorom vzadu“, tak sa ide na tú revolúciu pozrie


foto

ť.

DaimlerChrysler predstavil novinárom nový Smart. Má pätoro dverí, je pre piatich, preto sa volá Forfour. Nezmysel? Iste, forfour znamená „pre štyroch“, ale vyzerá to a znie podstatne lepšie než forfive. Na veľkolepej prezentácii v Zürichu sa ešte jazdiť nedalo. Len počúvať, pozerať sa a ohmatávať. Aj tak stála za to.

Pokiaľ ide o konštrukciu pohonu, stratil Forfour veľa z puncu revolučnosti. Stojí na báze nového Mitsubishi Colt. Od Mitsubishi pochádzajú aj tri benzínové motory (1,1 – 1,5 l, 75 – 109 k) umiestnené vpredu a poháňajúce prednú nápravu. Čiže dnešná klasika. Revolučnejšie vyzerajú byť dve dieselové pohonné jednotky: sú to troj(!)valce s objemom 1,5l (68/95 k) a priamym vstrekom common rail, z dielne Mercedes-Benz. Uchu technického revolucionára lahodí aj zmienka o 6-stupňovej automatizovanej prevodovke. Iný variant – 5-stupňový manuál – je opäť „normál“. Potešme revolucionára ešte: 4 kotúčové brzdy a ESP ako sériová výbava sú v triede Pola, Punta, Fabie, C3, 206 a iných podobných prvou lastovičkou. Sľubné sú deklarované jazdné vlastnosti: prispôsobenie konštrukcie náprav, nízka pohotovostná hmotnosť a celkové usporiadanie vozidla naznačujú, že by nemali zaostávať za tým, čo ponúka dnes už športovo uznávaný Smart Roadster.

Smartovskej tradícii zostal verný aj vzhľad – vonkajší i vnútorný – i použité materiály. Netradičné, pekné, praktické, trvácne. Zadná posuvná lavica dáva možnosť výberu medzi veľkým kufrom a veľkým miestom na nohy. Alebo rozumného kompromisu.

Forfour sa dostane na trh na jar budúceho roka. Prezentácia na najvyššej technickej i personálnej úrovni naznačila význam, ktorý nový automobil pre koncern má a bude mať. Prax je kritériom pravdivosti tvrdil istý V.I.L. pred sto rokmi o čomsi celkom inom. Prax správania sa trhu však naozaj ukáže, či optimizmus a investície súvisiace so Smartom Forfour boli oprávnené.

DALIBOR KLÍMA

Zürich – Bratislava

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 125
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 190
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 314
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 846
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 453
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 908
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 561
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 559
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 457
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 202

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.