Bratislava 4. augusta (TASR) - Zavedenie elektronického systému spoplatnenia diaľnic v Nemecku nezasiahne cestných dopravcov od 1. septembra, ako to nemecká strana pôvodne avizovala, ale až od 1. novembra tohto roka.
Nemecký vládny kabinet totiž kladne zareagoval na apel Európskej komisie (EK) a Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU), ktoré argumentovali, že spustenie nového systému od 1. septembra môže spôsobiť rozsiahly chaos, nakoľko systém nie je dostatočne technologicky zabezpečený.
Elektronizácia mýta od pôvodného dátumu by podľa IRU diskriminovala tých dopravcov, ktorí nemali napriek záujmu možnosť zakúpiť a nainštalovať do automobilov potrebné palubné prístroje na evidenciu a platenie mýta. Počet zariadení bol totiž podľa IRU nedostatočný.
Nový mýtny systém prinesie dopravcom s vozidlami nad 3,5 tony užitočnej hmotnosti spoplatnenie diaľnic podľa počtu najazdených kilometrov a nie paušálne na deň, ako je to dnes. Kým v súčasnosti platia nákladní motoristi za používanie diaľnic 12 eur na deň, od novembra zaplatia za každý začatý kilometer jazdy 0,125 eura. "Nemecko je veľká tranzitná krajina, nový spôsob vyberania mýta zvýši náklady na cestu cez ňu približne o 15 %," povedala generálna tajomníčka združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia Katarína Vinceová.
Poplatky za používanie diaľnic zavedie od 1. januára budúceho roka aj Rakúsko, a to v ešte väčšom rozsahu ako Nemecko. Náklady dopravcu na cesty do Rakúska vzrastú v rozsahu 18 až 39 % v závislosti od počtu náprav vozidla.
Palubné prístroje, ktoré slúžia na načítavanie dát o počte vozidlom ubehnutých kilometrov, zabezpečia dopravným spoločnostiam platbu a vyúčtovanie mýta bez zastavenia a akéhokoľvek zdržania. Pre dopravcov existuje aj možnosť platby prostredníctvom internetu, táto je však podľa IRU nepraktická, lebo vyžaduje zadanie množstva detailov o preprave v predstihu. Dopravcom ostane aj možnosť vykonať platbu manuálne prostredníctvom terminálov. Palubný prístroj nemožno použiť bez registračnej karty, ktorá zaručuje bonitu užívateľa. Doposiaľ bol limitovaný počet týchto kariet, a to len pre nemeckých dopravcov.
Európska únia, ako aj ČESMAD podporujú montáž takých palubných zariadení, ktoré sú kompatibilné pre všetky štáty únie.