Paríž 9. septembra (TASR) - Európska komisia (EK) chce ukončiť v roku 2002 súčasný spôsob výlučnej distribúcie automobilov. Konštruktéri automobilov si objednali štúdiu o následkoch tohto rozhodnutia. Jeho následky pre spotrebiteľa v oblasti služieb i cien majú byť údajne alarmujúce, informuje denník Le Figaro.
Vzťahy medzi EK a automobilovou lobby neboli nikdy také napäté ako v týchto dňoch. Správa poradenskej spoločnosti Accenture, ktorú si objednali automobiloví konštruktéri, len prileje olej do ohňa, komentuje denník. Štúdia sa má stať podkladom, z ktorého budú vychádzať predstavitelia automobilových konštruktérov v súboji s EK v nadchádzajúcich týždňoch.
Jadrom problému je na september 2002 programované skončenie systému selektívnej a výlučne v Európe zavedenej distribúcie áut, ktoré platí od roku 1985. EK sa nazdáva, že zatiaľ platný systém obsahuje prekážky na nákup lacnejších áut z jednej krajiny do druhej v Európskej únii (EÚ), ako aj diskrimináciu niektorých majiteľov servisov. Na druhej strane, Európska asociácia automobilových konštruktérov (ACEA) zotrváva na vlastnom názore: automobil nie je taký spotrebný tovar ako hociktorý iný. Preto si vyžaduje osobitný, špecifický typ distribúcie.
Nejde o malý spor: len v manufaktúrnej oblasti automobilizmu pracuje v Európe 1,9 milióna ľudí a dosahuje sa v nej obrat 400 miliárd eúr.
V utorok vypočujú poslanci Európskeho parlamentu (EP) prezidenta francúzskej spoločnosti PSA Citro‰n-Peugeot Jeana-Martina Folza a Wolfganga Schneidera, jedného z riaditeľov Ford Europe. Obaja sa budú nepochybne opierať o štúdiu Accenture. Vypracovali ju odborníci na základe rozhovorov s predstaviteľmi automobilových konštruktérov, spotrebiteľov, dodávateľov vybavenia do automobilov a koncesionárov.
Podľa názoru autorov štúdie by eventuálne skoncovanie s koncesionárskym systémom malo alarmujúce následky. Systém by úplne zanikol okolo roku 2010, radikálne by sa zmenil charakter európskeho automobilového priestoru. Vznikli by obrovské predajne, ktoré by dominovali na trhu. Takáto koncentrácia by mala negatívne následky aj pre spotrebiteľa v oblasti kvality služieb, servisných služieb a cien, uzatvára Le Figaro.
* 12 roi zll