Brusel 10. septembra (TASR) - Európska komisia (EK) žiada zjednotenie spotrebnej dane na palivá pre nákladné vozidlá v Európskej únii (EÚ), neplánuje však navrhnúť zladenie daní pre palivá pre osobné vozidlá.
EK uvádza, že daňové sadzby za naftu pre nákladné vozidlá by mali byť vyššie než súčasný priemer v Európskej únii (EÚ). Podľa jej údajov takéto zladenie zlepší situáciu na liberalizovanom trhu cestnej dopravy.
Ako informuje agentúra Reuters, súčasné sadzby sa pohybujú v rozpätí od 245 EUR (221,9 USD) na 1 000 litrov v najlacnejšej krajine, Grécku, až po 765 EUR v najdrahšom štáte, Británii. Doteraz platný zákon z roka 1992 určuje len minimálnu sadzbu 245 EUR, neurčuje však najvyššiu možnú sadzbu. Návrh EK teda stanoví aj strop pre zdaňovanie palív.
Britská Asociácia nákladnej dopravy privítala tento návrh a vypočítala, že dopravné firmy v krajine môžu usporiť tri miliardy libier (4,40 miliardy USD) ročne, ak ceny palív klesnú zo súčasných 46 na 21 pencí za liter.
Predstaviteľ Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU) Winfried Rockmann sa však k návrhu postavil opatrne. Podľa jeho názoru totiž dopravné firmy síce vítajú základný nápad v návrhu EK, všetko však rozhodne až otázka výšky daní.
EK tento návrh uvádza v dokumente, ktorého úlohou je obmedziť zahltenie ciest a škody na životnom prostredí, ako aj znížiť počet dopravných nehôd. Dokument obsahuje 60 odporúčaní pre zlepšenie dopravných systémov v EÚ, ani jeden však nepredstavuje kompletný legislatívny návrh. Zmeny v daňových pravidlách EÚ, napríklad, zladenie daní na naftu, navyše budú vyžadovať súhlas každej členskej krajiny EÚ.
(1 EUR = 43,251 SKK, 1 GBP = 70,338 SKK, 1 USD = 48,344 SKK)
* 1 sov