IDNES - MONITOR

Únia plánuje podporiť vývoj áut na vodík

BRATISLAVA 19. septembra (SITA) - Európa chce autá na vodík, ktorým bude z výfukov vychádzať iba para, píše český internetový denník iDnes. Ropy bude do niekoľkých desaťročí málo a bude drahá. Západnej ...

BRATISLAVA 19. septembra (SITA) - Európa chce autá na vodík, ktorým bude z výfukov vychádzať iba para, píše český internetový denník iDnes. Ropy bude do niekoľkých desaťročí málo a bude drahá. Západnej civilizácii hrozí zrútenie - na autách je závislá. Prvá veľká energetická kríza môže prísť už o 20 rokov. Európska únia (EÚ) nechce zostať pozadu za Amerikou, ktorá na novom pohone intenzívne pracuje. Plánuje preto podporiť vizionárske projekty.

Automobilky už autá budúcnosti testujú - napríklad vodíkových mercedesov sa po európskych cestách preháňa 60. Pokiaľ budú testy úspešné, firma Daimler-Benz chce začať vyrábať autá na vodík sériovo. Svoje prototypy majú aj Ford a Nissan.

Zaviesť nové vozidlá nie je také jednoduché, pokračuje iDnes. Vodíkové autá zatiaľ nedokážu konkurovať tým, ktoré jazdia na benzín. Aj výroba nového paliva potrebuje množstvo energie. Miesto ropných rafinérií bude musieť vyrásť mnoho nových elektrární.

Najďalej je zatiaľ Island. Energie z geotermálnych zdrojov má dostatok. Prvé vodíkové autobusy už v uliciach Reykjavíku začali jazdiť v tomto roku. Niekedy v roku 2030 sa zaobídeme bez ropy, predpokladajú Islanďania. Zvyšku Európy sa to však zrejme podarí až o 20 rokov neskôr.

V Amerike tomu prezident Bush hovorí "auto slobody". V Európe to názov nemá, ale aj ona chce to isté: lacné vozidlo na vodík. Auto, ktorého jedinou "splodinou" bude voda.

EÚ dáva najavo, že tieto vízie budúcnosti podporí, aj keď presné nákresy tohto vozidla zatiaľ nikto nemá. Niekoľko firiem ako Daimler, Ford či Nissan predviedlo rad prototypov vodíkových autobusov a osobných vozidiel, ale tie zatiaľ nekonkurujú autám na benzín a naftu. Pritom automobilky investovali do vývoja vodíkových áut už dve miliardy dolárov. Budú však musieť utratiť ešte viac. Času je málo, ubúda ropy. Svet sa musí za jednu-dve generácie energeticky zmeniť, inak sa zrúti nielen automobilový priemysel, ale celá súčasná civilizácia.

No nie pre každého to bude znamenať katastrofu. Tá štvrtina ľudstva, ktorá nemá prístup k elektrine, si to sotva všimne. A ani stovky miliónov obyvateľov tejto planéty, ktoré nikdy v živote netelefonovali, asi o veľa neprídu. Ale bude to koniec Západu, pokiaľ nenájde iné zdroje energie. Optimistickí vedci veria, že je ešte 40 rokov času. Ich skeptickejší kolegovia tvrdia, že prvá veľká energetická kríza príde o necelých dvadsať rokov, druhá len o niečo málo neskôr.

Okolo roku 2020 začne klesať ťažba ropy, pred rokom 2030 sa čaká to isté so zemným plynom. Dopyt však porastie ďalej a s ním aj ceny. Jasný plán, založený na vodíku má pre túto situáciu ľadový Island. Od tohto roku sa na uliciach Reykjavíku začínajú objavovať vodíkové autobusy.

Do roku 2015 má na vodík prejsť islandská rybárska flotila - hlavný zdroj príjmov tejto krajiny. V roku 2030 či 2040 má tento plyn na Islande prevziať úlohu, ktorú v súčasnosti zohráva ropa. "Je to dobrá vízia. A keď vyrastú moji vnuci, bude to ich energetický systém," cituje iDnes propagátora vodíka, profesora Bragiho Arnasona z Reykjavickej univerzity.

Island je však na zavedenie vodíkovej ekonomiky výborne vybavený. Odpadá u neho jedna zo slabín, ktoré vodík má. Tento plyn je najčastejšie sa vyskytujúcou látkou vo vesmíre a na tejto planéte. Nikde na Zemi však nie sú žiadne vodíkové ložiská. Je nutné ho vyrábať. A tiež skladovať. Obidve veci predstavujú obrovský problém.

Vodík sa zatiaľ vyrába najmä z plyn a uhlia - z látok, ktorých čoskoro nebude dosť a ktoré znečisťujú ovzdušie. Ale Island má dosť "čistej" geotermálnej a vzdušnej energie, takže môže vyrábať vodík z vody. Môže tak naplniť predpoveď Julesa Verna, spisovateľa z doby parných strojov.

Vodík je totiž nutné nielen vyrobiť, ale tiež stlačiť alebo skvapalniť, aby ho bolo možné skladovať. Inak by nádrž vodíkového auta musela byť 3 tisíc-krát väčšia ako nádrž benzínu, aby vozidlo zajtrajška prešlo to, čo auto dneška. Len stlačenie pohltí jednu až dve pätiny energie, ktorá je vo vodíku uložená.

Hľadá sa preto cesta, ako problém obísť. Možnosť tu je: vodíkové články. V nich sa vodík nespaľuje ako benzín, a preto ho nie je treba tak veľa. Iba reaguje s kyslíkom a pritom vzniká elektrina. Je to omnoho výhodnejšie.

Ibaže vodík ľahko uniká a ľahko sa vznieti, pripomína iDnes. Svet s ním preto nemá najlepšie skúsenosti. V doprave doteraz slúžil najmä ako náplň do balónov a obrích vzducholodí, s ktorými sa začala éra vzdušného bombardovania a bežných letov za oceán. Ohnivú bodku za touto érou urobil výbuch vzducholode Hindenburg v roku 1937.

Európa robí pre obnoviteľnú energiu možno najviac na svete. Aj kandidátske krajiny sa na rokovaniach o vstupe do EÚ museli zaviazať, že prudko zvýšia jej podiel na svojej výrobe elektriny. Napriek tomu experti usudzujú, že hospodárstvo únie musí prejsť na vodík najneskôr do roku 2050, uzatvára český iDnes.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 827
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 138
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 411
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 981
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 826
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 769
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 658
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 942
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 924
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 710

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ministra SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta, problémom sú stíhačky

Modernizáciu slovenského letectva chce minister odložiť.

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

KULTÚRA

Björk má album o Tindri. Zvuky preň nahrala v džungli

Speváčka zverejnila novú pieseň Gate.

Neprehliadnite tiež

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.