SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky
IDNES - MONITOR

Únia plánuje podporiť vývoj áut na vodík

BRATISLAVA 19. septembra (SITA) - Európa chce autá na vodík, ktorým bude z výfukov vychádzať iba para, píše český internetový denník iDnes. Ropy bude do niekoľkých desaťročí málo a bude drahá. Západnej ...

BRATISLAVA 19. septembra (SITA) - Európa chce autá na vodík, ktorým bude z výfukov vychádzať iba para, píše český internetový denník iDnes. Ropy bude do niekoľkých desaťročí málo a bude drahá. Západnej civilizácii hrozí zrútenie - na autách je závislá. Prvá veľká energetická kríza môže prísť už o 20 rokov. Európska únia (EÚ) nechce zostať pozadu za Amerikou, ktorá na novom pohone intenzívne pracuje. Plánuje preto podporiť vizionárske projekty.

Automobilky už autá budúcnosti testujú - napríklad vodíkových mercedesov sa po európskych cestách preháňa 60. Pokiaľ budú testy úspešné, firma Daimler-Benz chce začať vyrábať autá na vodík sériovo. Svoje prototypy majú aj Ford a Nissan.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zaviesť nové vozidlá nie je také jednoduché, pokračuje iDnes. Vodíkové autá zatiaľ nedokážu konkurovať tým, ktoré jazdia na benzín. Aj výroba nového paliva potrebuje množstvo energie. Miesto ropných rafinérií bude musieť vyrásť mnoho nových elektrární.

Najďalej je zatiaľ Island. Energie z geotermálnych zdrojov má dostatok. Prvé vodíkové autobusy už v uliciach Reykjavíku začali jazdiť v tomto roku. Niekedy v roku 2030 sa zaobídeme bez ropy, predpokladajú Islanďania. Zvyšku Európy sa to však zrejme podarí až o 20 rokov neskôr.

V Amerike tomu prezident Bush hovorí "auto slobody". V Európe to názov nemá, ale aj ona chce to isté: lacné vozidlo na vodík. Auto, ktorého jedinou "splodinou" bude voda.

EÚ dáva najavo, že tieto vízie budúcnosti podporí, aj keď presné nákresy tohto vozidla zatiaľ nikto nemá. Niekoľko firiem ako Daimler, Ford či Nissan predviedlo rad prototypov vodíkových autobusov a osobných vozidiel, ale tie zatiaľ nekonkurujú autám na benzín a naftu. Pritom automobilky investovali do vývoja vodíkových áut už dve miliardy dolárov. Budú však musieť utratiť ešte viac. Času je málo, ubúda ropy. Svet sa musí za jednu-dve generácie energeticky zmeniť, inak sa zrúti nielen automobilový priemysel, ale celá súčasná civilizácia.

Skryť Vypnúť reklamu

No nie pre každého to bude znamenať katastrofu. Tá štvrtina ľudstva, ktorá nemá prístup k elektrine, si to sotva všimne. A ani stovky miliónov obyvateľov tejto planéty, ktoré nikdy v živote netelefonovali, asi o veľa neprídu. Ale bude to koniec Západu, pokiaľ nenájde iné zdroje energie. Optimistickí vedci veria, že je ešte 40 rokov času. Ich skeptickejší kolegovia tvrdia, že prvá veľká energetická kríza príde o necelých dvadsať rokov, druhá len o niečo málo neskôr.

Okolo roku 2020 začne klesať ťažba ropy, pred rokom 2030 sa čaká to isté so zemným plynom. Dopyt však porastie ďalej a s ním aj ceny. Jasný plán, založený na vodíku má pre túto situáciu ľadový Island. Od tohto roku sa na uliciach Reykjavíku začínajú objavovať vodíkové autobusy.

Skryť Vypnúť reklamu

Do roku 2015 má na vodík prejsť islandská rybárska flotila - hlavný zdroj príjmov tejto krajiny. V roku 2030 či 2040 má tento plyn na Islande prevziať úlohu, ktorú v súčasnosti zohráva ropa. "Je to dobrá vízia. A keď vyrastú moji vnuci, bude to ich energetický systém," cituje iDnes propagátora vodíka, profesora Bragiho Arnasona z Reykjavickej univerzity.

Island je však na zavedenie vodíkovej ekonomiky výborne vybavený. Odpadá u neho jedna zo slabín, ktoré vodík má. Tento plyn je najčastejšie sa vyskytujúcou látkou vo vesmíre a na tejto planéte. Nikde na Zemi však nie sú žiadne vodíkové ložiská. Je nutné ho vyrábať. A tiež skladovať. Obidve veci predstavujú obrovský problém.

Vodík sa zatiaľ vyrába najmä z plyn a uhlia - z látok, ktorých čoskoro nebude dosť a ktoré znečisťujú ovzdušie. Ale Island má dosť "čistej" geotermálnej a vzdušnej energie, takže môže vyrábať vodík z vody. Môže tak naplniť predpoveď Julesa Verna, spisovateľa z doby parných strojov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodík je totiž nutné nielen vyrobiť, ale tiež stlačiť alebo skvapalniť, aby ho bolo možné skladovať. Inak by nádrž vodíkového auta musela byť 3 tisíc-krát väčšia ako nádrž benzínu, aby vozidlo zajtrajška prešlo to, čo auto dneška. Len stlačenie pohltí jednu až dve pätiny energie, ktorá je vo vodíku uložená.

Hľadá sa preto cesta, ako problém obísť. Možnosť tu je: vodíkové články. V nich sa vodík nespaľuje ako benzín, a preto ho nie je treba tak veľa. Iba reaguje s kyslíkom a pritom vzniká elektrina. Je to omnoho výhodnejšie.

Ibaže vodík ľahko uniká a ľahko sa vznieti, pripomína iDnes. Svet s ním preto nemá najlepšie skúsenosti. V doprave doteraz slúžil najmä ako náplň do balónov a obrích vzducholodí, s ktorými sa začala éra vzdušného bombardovania a bežných letov za oceán. Ohnivú bodku za touto érou urobil výbuch vzducholode Hindenburg v roku 1937.

Skryť Vypnúť reklamu

Európa robí pre obnoviteľnú energiu možno najviac na svete. Aj kandidátske krajiny sa na rokovaniach o vstupe do EÚ museli zaviazať, že prudko zvýšia jej podiel na svojej výrobe elektriny. Napriek tomu experti usudzujú, že hospodárstvo únie musí prejsť na vodík najneskôr do roku 2050, uzatvára český iDnes.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 39 065
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 265
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 673
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 496
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 889
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 021
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 557
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 181
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 929
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 321
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

16 h
Reklama na detské kokaínové kvapky proti bolesti zubov z roku 1885.

Kokaín sa považoval za všeliek.

7. máj
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 1. etapu na Giro d'Italia 2021. Sledujte ju live cez online prenos.

6 h

Pandémia si vyžiadala 11 990 obetí.

10 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

5 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

23 h
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj