Útoky v USA vážne ovplyvnia výsledky a činnosť nemeckých automobiliek

Frankfurt nad Mohanom 13. septembra (TASR) - Nemecké automobilky dúfali, že tohtotýždňová výstava automobilov vo Frankfurte nad Mohanom oživí stagnujúci ...

Frankfurt nad Mohanom 13. septembra (TASR) - Nemecké automobilky dúfali, že tohtotýždňová výstava automobilov vo Frankfurte nad Mohanom oživí stagnujúci vnútorný dopyt, teraz však čelia poklesu na kľúčovom vývoznom trhu - USA.

Očakávaný pokles dôvery amerických spotrebiteľov, ktorú mnohí odborníci považovali za jediný faktor, ktorý zabránil recesii, však spolu s vyššími cenami ropy a slabším dolárom voči euru môžu prehĺbiť problémy nemeckých spoločností. Nemecké automobilky sa v tomto roku spoliehali na silný vývoz, predovšetkým do USA, aby vykompenzovali slabý vnútorný dopyt a podporili svoje zisky. USA sa na predaji nemeckých automobiliek podieľa minimálne 20 percentami a väčšou mierou aj na ich ziskoch.

Akcie nemeckých automobilových značiek v posledných troch dňoch prudko klesli a medzi najväčších porazených patrí Porsche, ktorého akcie padli takmer o 20%. Hneď za ním nasleduje DaimlerChrysler, ktorý je prostredníctvom svojej stratovej dcéry Chrysler výrazne zraniteľný vývojom v USA a jeho akcie sa znížili na 37,77 EUR - najnižšiu úroveň za 5,5 roka.

Nemecké automobilky, ktoré majú spolu deväťpercentný podiel na trhu USA, v tomto týždni udržiavali informačný kľud, pretože je ešte priskoro hodnotiť dosah utorkových útokov na ich činnosť.

Najväčšie obavy spôsobuje možnosť poklesu dôvery spotrebiteľov v USA, čo vyvolá recesiu, ktorá sa môže rozširovať a ešte viac ochromiť dopyt po automobiloch. Väčšina odborníkov doteraz predpokladá pokles predaja ľahkých vozidiel v USA približne o osem percent.

BMW AG a Volkswagen AG v tomto roku urobili na investorov dojem vysokým predajom v USA. Podľa doterajších informácií VW a BMW v auguste zaznamenali 13-% zvýšenie predaja v USA, hoci predaj amerických značiek klesol. Odborníci uvádzajú, že obidve značky doteraz ochránili ich luxusné modely, ktoré sú v porovnaní s masovo vyrábanými vozidlami menej zraniteľné kolísaním dopytu. Na druhej strane práve BMW a s ním aj Porsche zrejme najviac pocítia utorkové udalosti, pretože veľkú časť ich klientely tvorí investičná banková komunita a predaj závisí od prémií, ktoré v tomto roku nemusia byť.

Analytici predpokladajú, že dosah súčasnej situácie sa začne prejavovať v priebehu niekoľkých mesiacov, keď zákazníci budú rušiť objednávky. Iní zas očakávajú tento vývoj až v roku 2002.

Ďalším dôvodom pre obavy je vplyv vyšších cien palív na dopyt. Ako informuje agentúra Reuters, cena štvormesačnej termínovej zmluvy na ropu Brent v utorok stúpla na 31 USD za barel, odvtedy sa však stabilizovala na úrovni zhruba 27 až 28 USD.

Analytici upozorňujú, že nemecké automobilky môžu byť nútené obmedziť výrobu, aby vykompenzovali dosah klesajúceho dopytu. Podľa ich názoru zrejme z tohto hľadiska bude v najlepšej pozícii BMW a Porsche, ktoré využívajú plnú kapacitu a možno ju budú musieť obmedziť na 95%. Podstatne horšie je na tom Chrysler, ktorý je už dlhší čas pod tlakom úspechu zahraničných značiek. Navyše rozbehol reštrukturalizačný plán v hodnote štyroch miliárd dolárov, ktorý ho má vrátiť k ziskovosti v roku 2002.

Obmedzovanie výroby však bude mať výrazný vplyv na zisky spoločností, najmä však na Porsche, ktoré polovicu svojej produkcie predáva práve v USA.

Aj zhodnocovanie eura voči doláru sa odrazí na ziskoch, hoci rezervy a zabezpečenie spoločností jeho dosah obmedzí. BMW a Porsche majú totiž veľmi dobrú zabezpečovaciu politiku a Chrysler môže profitovať zo slabšieho dolára, no VW so svojim menej konzervatívnym prístupom môže obísť najhoršie.

* 1 sov

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 673
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 626
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 680
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 499
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 489
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 663
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 671
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 112
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 016
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 982

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.