
Len 15 pretekov potreboval na svoje prvé víťazstvo vo formule 1 Kolumbijčan Juan Pablo Montoya, v nedeľu triumfoval na Veľkej cene Talianska. Preteky v Monze mali byť pôvodne veľkou oslavou titulu majstra sveta Michaela Schumachera a víťazného tímu Ferrari v Pohári konštruktérov, ale tragické udalosti po teroristickom útoku v Amerike zmenili tradičný ráz veľkej ceny. "Chvalabohu, že to už máme za sebou," sucho poznamenal M. Schumacher, ktorý tentoraz nedosiahol na stupeň víťazov (4. miesto). V sobotu prišla z nemeckého Lausitzringu ďalšia smutná správa o havárii Taliana Zanardiho. Tím Ferrari štartoval bez nápisov svojich sponzorov, hlavný sponzor Phillip Morris z USA si neželal logo Marlboro. Barrichello aj M. Schumacher mali štartové čísla nastriekané na čiernej farbe.
Monza je spolu s Hockenheimom najrýchlejšia z tratí F 1, čo najviac vyhovuje vozidlám Williams so silnými motormi BMW. Už v kvalifikácii bol najrýchlejší Montoya (tretí raz v tejto sezóne). Štartoval z pole position a vedúcu priečku si udržal aj po nebezpečnej prvej šikane, za ním sa zoradili Barrichello, M. Schumacher a R. Schumacher. Tím Williams stavil na jednu zastávku v depe, Ferrari na dve. Nezvyčajne dlhé tankovanie pri prvom pitstope Barrichella (16,7) možno pripravilo Brazílčana o víťazstvo. Čierny víkend prežil tím McLaren, z pretekov vypadli Coulthard aj Häkkinen, ktorý vravel, že sa mu bude ľahšie odchádzať na ročnú prestávku (na budúci rok ho nahradí krajan Räikkönen). Solídnym 12. miestom sa pri svojej premiére zapísal prvý Čech vo formule 1 Tomáš Enge za volantom Prostu. "Neurobil som žiadnu chybu, auto išlo ako hodinky. Som spokojný," uviedol 25-ročný pretekár z Liberca. Či Enge dostane príležitosť aj v ďalšej veľkej cene, závisí od zdravotného stavu Brazílčana Burtiho.
Hlasy v cieli:
Montoya: "Teším sa, aj smútim. Už niekoľkokrát v sezóne som mal šancu na víťazstvo, ale vždy do toho niečo prišlo. Nebol som z toho nervózny, vravel som si, že sa to stane, keď sa to má stať."
Barrichello: "Neviem, čo sa stalo, že pri prvom pitstope ma mechanici, ktorí tankovali palivo, tak dlho zdržali. Náš technický šéf Ross Brawn sa rozhodol pre taktiku dvoch zastávok, bola to jediná možnosť, ako zdolať v Monze vozidlá Williams. Málo chýbalo a bolo by sa nám to podarilo."
R. Schumacher: "Počas víkendu sme mali problémy s pneumatikami, ale tím vedel vždy správne reagovať."
VC Talianska (53 kôl na okruhu dlhom 5,793 km, 306,749 km):
1. Montoya (Kol., Williams-BMW) 1:16:58,493 h (239,103 km/h), 2. Barrichello (Braz., Ferrari) + 5,175 s, 3. R. Schumacher (Nem., Williams-BMW) + 17,335, 4. M. Schumacher (Nem., Ferrari) + 24,991, 5. De la Rosa (Šp., Jaguar) + 1:14,984 min, 6. Villeneuve (Kan., BAR-Honda) 1:22,469.
Ďalšie poradie: Räikkönen (Fín., Sauber-Petronas) + 1:23,107, 8. Alesi (Fr., - Jordan-Honda) + 1 kolo, 9. Panis (Fr., BAR-Honda) + 1 kolo, 10. Fisichella (Tal., Benetton-Renault), 11. Heidfeld (Nem., Sauber-Petronas), 12. Enge (ČR, Prost-Acer) 1 kolo, 13. Alonso (Šp., European-Minardi) + 2 kolá.
Nedokončili: 1. kolo - Trulli (Tal., Jordan-Honda) hodiny), 4 - Button (V. Brit., Benetton-Renault) motor, 7 - Coulthard (V. Brit., McLaren-Mercedes) motor, 15 - Irvine (V. Brit., Jaguár-Cosworth) motor, 20 - Häkkinen (Fín., McLaren-Mercedes) prevodovka, 26 - Verstappen (Hol., Arrows-Asiatech) motor, 29 - Frentzen (Nem., Prost-Acer) elektronika, 45 - Yoong (Malaj.-European-Minardi) hodiny, 47 - Bernoldi (Braz., Arrows-Asiatech) motor.
Najrýchlejšie kolo: R. Schumacher1:25,073 min (39. kolo - 245,140 km/h).
Poradie jazdcov po 15 pretekoch: 1. M Schumacher 107 - majster sveta, 2. Coulthard 57, 3. Barrichello 54, 4. R. Schumacher 48, 5. Montoya 25, 6. Häkkinen 24.
Súťaž konštruktérov: 1. Ferrari 161 - majstri sveta, 2. McLaren-Mercedes 81, 3. Williams-BMW 73, 4. Sauber-Petronas 20, 5. BAR-Honda 17.
Najbližšie sa 30. septembra ide Veľká cena USA v Indianapolise.