Frankfurt v znamení produkčných modelov a konceptov (1)

Frankfurt nad Mohanom, známy ako finančné centrum Nemecka, je na jeseň každého nepárneho roka zároveň miestom prehliadky celosvetovej produkcie automobilového priemyslu

. Aj metropolu Hesenska podobne ako celý svet doslova ohromilo newyorské nešťastie, ktoré sa odohralo práve v deň otvorenia 59. ročníka frankfurtského autosalónu IAA, najväčšej výstavy osobných automobilov na svete. Na výstavnej ploche s rozlohou 235-tisíc metrov štvorcových sa prezentovalo okolo 1100 firiem zo 40 štátov sveta. Nechýbal tu žiadny z hlavných automobilových výrobcov, ktorí tu predstavili vo svetových premiérach až 57 noviniek. Za zmienku stojí, že prvý autosalón v Nemecku sa konal v roku 1897 a ôsmim vystavovaným automobilom vtedy vystačili priestory berlínskeho hotela Bristol. Počet návštevníkov nie je známy, zato vo Frankfurte sa tento rok očakáva prekonanie hranice jedného milióna.

na obr. Jaguar



Najväčšiu a dominantnú expozíciu mal aj tento rok vo Frankfurte DaimlerChrysler a jeho automobily Mercedes-Benz. Rozsahom veľké a na vystavované exponáty bohaté, aj keď nie v spoločných priestoroch, boli expozície koncernu Volkswagen – VW, Audi, Seat a Škoda. Novinkami hýril tretí nemecký výrobca BMW. Svetovými premiérami sa blysli aj ďalší európski automobiloví velikáni ako Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Renault, Peugeot, Citroën, Ford, ale aj Aston Martin, Volvo, Saab, MG, Jaguar, Lamborghini, Smart, Bugatti i Maserati. V novinkách mala zastúpenie kategória malých automobilov – Citroën C3, Ford Fiesta, VW Polo, kombi Peugeot 207 SW, nižšia stredná trieda – Fiat Stilo, Toyota Corolla, Peugeot 307 SW, ale aj drahšie a superluxusné drahé automobily – BMW 3 limuzína a kombi, Audi A4 Cabrio a Avant, BMW 7, Mercedes SL, Aston Martin V12 Vanquish či Bugatti EB 16.4 Veyron. Rekordných 57 noviniek je prekvapením.

                                         na obr. Fiat Stilo

Výrobcovia akoby akcelerovali práve teraz, keď európsky trh zaznamenal pokles o jeden a pol percenta, nemecký za prvý polrok dokonca o desať percent. Ak sa trh nevzchopí, mohlo by to znamenať zoštíhlenie výroby a následné prepúšťanie zamestnancov. Nové produkčné modely vystavované vo Frankfurte, ale aj koncepty, ktorých tu bolo neúrekom, vari aj rekordné množstvo, by mali nalákať kupujúcich a predísť recesii. Práve vystavované štúdie automobilov naznačujú smer, ktorým by sa vývoj osobných automobilov mohol uberať v najbližších rokoch. Spamätať sa však musí predovšetkým európska ekonomika, ktorá v súčasnosti prejavuje známky únavy. Možno aj preto alebo práve preto sa Frankfurt prejavuje rekordnými číslami.


Alfa Romeo predviedla vo Frankfurte dve novinky: Alfu 156 GTA a 156 Sportwagon GTA s novými temperamentnejšími motormi 3,2 l V6 s výkonom 184 kW/250 k a maximálnou rýchlosťou 250 km/h. Britský Ferrari, Aston Martin, vo svojom superšportovom modeli V12 Vanquish disponuje výkonom 338 kW/460 k a najvyššou rýchlosťou 306 km/h. Na jeho kvalite je rukopis ručnej práce a kvalitných materiálov. Audi má nové štvormiestne A4 Cabrio, na autosalóne osadené výkonným motorom 3,2 l a kombi A4 Avant, ktoré má okrem komfortu základný batožinový priestor 442 l, po sklopení zadných operadiel 1184 l, motor 2,0/131 k alebo 3,0/220 k a pohon quattro. Obdivovaným exponátom bol koncept Avantissimo s ideou „Dynamika a luxus v novej podobe“. To prvé dodáva pohonná jednotka s objemom 4,2 l V8 biturbo s výkonom 316 kW/430 k a krútiacim momentom až 600 Nm. Mníchovské BMW malo výstavnú bombu v úplne novej luxusnej limuzíne radu 7 s lahodným dizajnom.

Pod karosériou je najmodernejšia technika, šesť-, osem- a dvanásťvalcové motory a po prvý raz vo svete aj šesťstupňová samočinná prevodovka s možnosťou voľby prevodových stupňov a, prirodzene, luxusný interiér. Trojkový rad s novým dynamickejším vzhľadom má zatiaľ len podobu limuzíny a kombi. Základom je zážihový motor 2,0 Valvetronic s výkonom 143 k. Z dvora VW je obnovené Bugatti, model EB 16.4 Veyron. Nie je to však žiadny ľudový automobil, keďže jeho cena je niečo okolo jedného milióna eúr. Má 16-valcový motor so štyrmi turbodúchadlami, výkonom 1001 k a najvyššou rýchlosťou 406 km/h. Naopak z kategórie ľudovejších je nový model Citroënu. C3 je niečo medzi Saxom a Xsarou. Má pomerne výstredný dizajn, dĺžku 3850 mm, zaujímavú výšku 1520 mm a priestranný interiér. Lákavá bude cena C3 - v Nemecku má stáť okolo 22-tisíc mariek. U nás málo známe Daihatsu sa prezentovalo modelom YRV Turbo. Motor s objemom 1300 cm3 preplňovaný turbodúchadlom má v hlave dva vačkové hriadele, variabilné časovanie ventilov, výkon 130 k a samočinnú elektronicky riadenú prevodovku. Facelift dostal najmenší Daihatsu – sympatický Cuore.

na obr. Daihatsu

Taliansky Fiat má svojho Golfa v modeli Stilo, s ktorým má veľké predajné plány. Trojdverový je športovejší a môže mať pod kapotou motor s výkonom až 170 k. Päťdverový Stilo je pre rodiny, je o 60 mm širší a 50 mm vyšší. Najlacnejší so základným motorom 1,2 16V/80 k má stáť okolo 27-tisíc nemeckých mariek a v základnej výbave bude mať až osem (!) airbagov, ABS, brzdový asistent a iné. Zbrojí aj kórejské Daewoo, ktorého Kalos je niečo medzi malým autom a vanom – má pohonné jednotky od 71 do 105 k. Vada je štúdia kategórie S(port)U(tility)V(ehicles) s pohonom 4x4, so štyrmi samostatnými sedadlami a luxusnou výbavou. Jeho 2,0 l motor má výkon 132 k a dosahuje 210 km/h. Chrysler po limuzíne retro tvarov PT Cruiser predviedol aj vydarenú verziu štvormiestneho kabrioletu. Jeep po 17 rokoch inovoval model Cherokee – teraz je oblejší, väčší a aj komfortnejší. Veľký tereniak predstavil aj Chevrolet – model Trail Blazer s novým celohliníkovým motorom 4,2 l s výkonom 273 k a 373 Nm.

Cadillac zasa vo svetovej premiére športovo-luxusnú limuzínu vyššej strednej triedy CTS v štýle „Art&Science“ s motormi V6 2,6/185 k a 3,2/218 k, klasickým pohonom kolies zadnej nápravy a manuálnou alebo samočinnou prevodovkou s možnosťou sekvenčného radenia. Ford po dlhých rokoch výroby konečne nahradil starú Fiestu novým modelom. Spredu pripomína Focus, zozadu žiadny Ford, ponúka však veľký vnútorný priestor. Má zväčšený rázvor na 2487 mm, dĺžku 3917 mm a batožinový priestor s objemom až 284 l. Ford dúfa, že nová Fiesta mu mu prinesie úspech ako prednedávnom inovované Mondeo. Ďalší Ford, Fusion, je štúdiou kompaktného mestského automobilu a podľa Forda technologickým konceptom, ktorý ukazuje ceste do budúcnosti. Novinkou značky Honda je model Jazz. Praktický rodinný automobil sa svojou veľkosťou radí medzi modely Civic a Stream. Japonský výrobca sa po krátkej odmlke znovu vracia k žiadaným a úsporným vznetovým motorom. Tretím exponátom Hondy s označením novinka bol model HR-V, ktorý sa dočkal svojej prvej inovácie vzhľadu. Kórejský Hyundai prezentoval úplne nové športové kupé Sport Coupé. Poháňať ho bude výkonný šesťvalcový vidlicový motor motor s objemom valcov 2,7 l, ktorého výkon na kolesá bude prenášať šesťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením. Lamborghini pod nemeckým Audi uviedol Diablo II so zásadne zmeneným vzhľadom. Superšportový automobil má pod kapotou dvanásťvalcový motor s objemom 6,0 l a úctyhodným výkonom 600 k. Tomu primeraná je aj cena - pol milióna nemeckých mariek.

Ďalšie zaujímavé novinky frankfurtského autosalónu ako KIA Carnival II,  Lanciu Thesis, novú Nissan Primeru, Opel Combo, Peugeot 206 a 307 SW, Renault Vel Satis, novinky Saabu, Subaru Impreza Sti, najväčšiu a najluxusnejšiu Škodu Superb, novú Toyotu Corollu a Camry, VW Polo, Volvo S60 AWD a iné prinesieme v prílohe SME Auto - moto o týždeň.
             
 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 490
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 788
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 479
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 241
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 994
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 677
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.