
Foto – autor
Vlajková loď automobilky. Luxusná limuzína vyššej strednej triedy, modernizovaná verzia doterajšieho typu, predstaveného v roku 1999. Technicky dokonalejšia, vyspelejšia, krajšia a európskejšia. Hyundai, podobne ako väčšina Kórejčanov pochopil, že v Európe neuspeje s „autami na tri roky používania“, priemernou kvalitou a technikou.
Exteriér
Nami testovaný Hyundai XG bol v striebornej metalíze – luxusným limuzínam pristane. Na rozdiel od predchodcu má strieborné bočné smerové svetlá. Podobne „európskejšie“ sú predné hmlovky. Žltá patrí minulosti, dnes majú číre sklo. Pozmenil sa predný nárazník, zadná časť – Kórejčania prepracovali zadné združené svetlomety. Dojem elegancie, doplnenej o robustnosť, podčiarkujú šestnásťpalcové kolesá z ľahkej zliatiny. Patria k štandardnej výbave.
Interiér
Elektroluminiscenčný prístrojový panel s dobre čitateľnými ukazovateľmi. Dominuje do modra podfarbené autorádio, ktoré má po vyklopení pekný strieborný dizajn. Automatická klimatizácia. Automatické stierače s dažďovým senzorom. Zvislo i pozdĺžne elektricky nastaviteľný volant s dreveným obložením. Leštené drevo sa trochu šmýka a v lete veľmi páli.
Súčasťou štandardnej výbavy je palubný počítač, elektricky nastaviteľné sedadlá vodiča i spolujazdca s pamäťou, podobne ako vonkajšie spätné zrkadlá, tempomat a kožené doplnky, vyhrievanie predných sedadiel.
Podvozok dobre zdoláva aj priečne nerovnosti, o ktoré u nás nie je núdza.
Motor
Predchodca mal pod kapotou 2,5 alebo 3 l V6 motor. Nový Kórejčan šplhá vyššie. Vidlicový šesťvalec s objemom 3,5 litra šokuje už pri prečítaní nápisu na zadnej kapote. Dvadsaťštyri -ventilový rozvod a flexibilný systém riadenia, 200 k sa stará o dobrú dynamiku, výrazný ťah. Dobrý vrchol krútiaceho momentu 292 Nm pri 3500 otáčkach za minútu. Zrýchlenie z nuly na stovku za 8,6 s.
Prevodovka
Päťstupňová automatická s elektronickým riadením a možnosťou sekvenčnej voľby. Prvé štyri stupne podporujú športovú jazdu. Piaty je úsporný. Znižuje hlučnosť a spotrebu.
Hospodárnosť
Luxusné limuzíny nepatria k abstinentom. V meste sa spotreba vyšplhá až na takmer 18 l benzínu na 100 km. Po diaľnici sa uspokojí s necelými deviatimi litrami a priemer, ktorý z týchto hodnôt vyjde, je 12 litrov. V porovnaní s konkurenciou: zlatá stredná cesta.
Bezpečnosť
S bezpečnosťou mávajú kórejské značky problémy najmä v testoch Euro NCAP. Značke Hyundai sa im však darí čeliť. O bezpečnosť XG sa starajú štyri airbagy – dva predné, dva bočné, pričom sedadlo spolujazdca obsahuje snímač zaťaženia – ak je prázdne, airbag spolujazdca sa v prípade potreby neaktivuje. K štandardnej výbave patrí aj ABS spolu s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily EBD, ako aj systémom proti prešmykovaniu kolies TCS.
Záver
Modernizovaný Hyundai XG je alternatívou k luxusným limuzínam európskych renomovaných značiek, ako Audi, Mercedes, BMW. Ponúka podobný komfort, dynamiku, snaží sa priblížiť kvalitou a technikou. Rozdiel je v cene a imidži. Stojí dosť pre bežného smrteľníka, málo pre majiteľov firiem, úspešných manažérov, podnikateľov. Môžu si vyberať, ktorej značke dajú prednosť a prečo.
Miloš Dubovský
plus
* výbava
* vzhľad
mínus
* leštené drevo volantu
Hyundai XG 3,5 V6 24V
Cena: 1 290 900 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, motor vpredu, pohon predných kolies, päťstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 3497 cm3
Max. výkon: 145 kW (197 k) /5500 min-1
Max. krút. moment: 292 Nm/3500 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 487,5 x 182,5 x 142 x 275 cm
Pohot. hmotnosť: od 1675 kg
Priemer otáčania: 11,0 m
Spotreba (mesto/mimo): 17,1/8,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: 70 l
Objem bat. priestoru: 453 l
Max. rýchlosť: 230 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,6 s
Uvedenie na trh: jar 2003
Škoda Superb 2,8 V6 30V
Cena: 1 191 990 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, motor vpredu, pohon predných kolies, päťstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 2771 cm3
Max. výkon: 142 kW (193 k) /6000 min-1
Max. krút. moment: 280 Nm/3200 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 480,3 x 176,5 x 147 x 280,5 cm
Pohot. hmotnosť: od 1500 kg
Priemer otáčania: 11,8 m
Spotreba (mesto/mimo): 15,6/7,4 l /100 km
Objem pal. nádrže: 62 l
Objem bat. priestoru: 462 l
Max. rýchlosť: 232 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,4 s
Uvedenie na trh: jar 2002
Nissan Maxima QX 3,0 V6 24V
Cena: 1 339 000 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, motor vpredu, pohon predných kolies, štvorstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 2988 cm3
Max. výkon: 147 kW (200 k)/6400 min-1
Max. krút. moment: 271 Nm/3600 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 492 x 178 x 143,5 x 275 cm
Pohot. hmotnosť: od 1505 kg
Priemer otáčania: 10,8 m
Spotreba (mesto/mimo): 15,1/7,8 l /100 km
Objem pal. nádrže: 70 l
Objem bat. priestoru: 520 l
Max. rýchlosť: 212 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,6 s
Uvedenie na trh: jar 2000
Peugeot 607 3,0 V6 24V
Cena: 1 585 000 Sk
Koncepcia: luxusná limuzína, motor vpredu, pohon predných kolies, štvorstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 2946 cm3
Max. výkon: 152 kW (210 k)/6000 min-1
Max. krút. moment: 285 Nm/3750 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor): 487,7 x 180 x 143,7 x 280 cm
Pohot. hmotnosť: od 1580 kg
Priemer otáčania: 12,0 m
Spotreba (mesto/mimo): 14,4/7,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 80 l
Objem bat. priestoru: 601 l
Max. rýchlosť: 232 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,9 s
Uvedenie na trh: jar 2000