
FOTO - ARCHÍV
Pre Opel Meriva, Ford Fusion, Toyotu Yaris Verso či Hyundai Matrix narástla 393 cm dlhá konkurencia v podobe 166 cm vysokého mikrovanu Fiat Idea. Päťmiestnemu kompaktnému estétovi ušili Taliani dizajn s dominanciou vodorovných línií a dobrým koeficientom odporu vzduchu cx = 0,31. Strecha bez kopulovitého zaoblenia neuberá miesto na sedenie ani zadným pasažierom. Za ich chrbtami sa vo Fiate Idea vezie 320-litrový základný objem kufra. Môže narásť až na 1420 litrov. Variabilitu zabezpečujú posuvné a dopredu sklopné zadné sedadlá. S asistenciou plynových vzpier sa dajú „spakovať“ za predné operadlá. Zadné sedadlá sa teda nedajú vyberať z auta. Handicapom takéhoto riešenia je, že sklopením predného sedadla spolujazdca si nemožno vyrobiť malé letisko. Kladom interiéru je takmer rovná podlaha na nohy aj vzadu, iba s miernym prevýšením stredového tunela. Jasný interiér Fiatu Idea ešte viac presvetľuje melír slnečných lúčov, ktoré môžu do auta vnikať posuvnou strechou. Zaberá takmer celú plochu rovnej strechy. Strešné okno sa však nezasúva do obloženia, ale ako deflektor zostáva počas jazdy nápadne vysunuté dozadu. Ideu obklopuje presne 3,73 m2 skla, čo je 23 percent plochy vozidla.
Interiér je riešený „kokpitovo“, s dvoma akoby samostatnými oblúkmi – vodiča a spolujazdca. Dojem podporuje masívna stredová konzola prístrojovky. Úhľadná karoséria sa usmieva sympatickým šibalstvom oboch vonkajších spätných zrkadiel na stopkách. Záchrancovia by sa však mračili nad zapustenými kľučkami dverí. Automobilová bezpečnosť preferuje vystúpené, aby sa dvere dali rýchlo a poriadne chytiť. Sebaistá Idea však vie, čo robí – posádku chráni šesť airbagov, absolvovala 60 crashtestov.
Pohon zabezpečujú dva 16-ventilové benzínové agregáty 1,2 l a 1,4 l a dva diesle Multijet s priamym vstrekovaním nafty a objemom 1,3 l a 1,9 l. Náš potlesk patrí 16-ventilu 1,3 l Multijet, ktorý sme preverovali na testovacích jazdách v okolí Florencie. Pružný štvorvalec má výkon 70 k. Temperamentom ho zásobuje až 180-newtonmetrové krútiace maximum. Päťstupňový manuál sa presne radí a maximálka 159 km/h vyhovuje civilizovanému rodinnému jazdeniu. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu „mesto-diaľnica“ na úrovni lichotivých 5 l/100 km.
Fiat Idea je milý, pekný, ale nie výrazne inovatívny mikrovan. Takýchto áut sú už dnes tucty. Možno mu chýba hravosť nápadnejšej Pandy. Jazda v ňom je bezproblémová, rovnako pocity v aute. Ťažko niečo výrazne pochváliť, ťažko niečo vyčítať. Mladé páry alebo rodinky však ocenia na 99,5 percenta využitý obostavaný priestor, čo je údajne najviac v doterajšej histórii modelov Made in Fiat. IGOR DANIŠ