SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Zamestnanci Škodovky kvôli nedostatočnému zvýšeniu platov hrozia štrajkom

Praha 18.februára (TASR) - V českej automobilke Škoda Auto, ktorá sa počas posledných rokov zaradila na prvú priečku v rebríčku najúspešnejších, najväčších a najobdivovanejších firiem v krajine, takmer každoročne začiatkom roka vládne napätie, sprevádzané

hlasnými spormi medzi odborármi a vedením podniku.

Ako uviedlo sobotňajšie vydanie denníka Mladá fronta Dnes, zamestnanci počas zimných mesiacov hrozia štrajkom, pretože podnik im odmieta zvýšiť mzdy v takom rozsahu, ako požadujú. Tento rok sa však situácia vyhrotila. Vyjednávači z radov odborárov totiž ani v piatok po rekordnom 13. kole nedosiahli dohodu a kolektívna zmluva tak zostala otvorená.

Zamestnávateľ má na odvrátenie hroziaceho štrajku čas do pondelka. Škodovka ponúka 8-% zvýšenie platov, čo sa však odborárom, ktorí požadujú 12 %, zdá málo. V podniku s obratom zhruba 130 miliárd Kč dosahuje priemerná mesačná mzda približne 20 000 Kč.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hovorca odborov Robin Povšík uviedol, že ich požiadavky sú viac ako oprávnené. "U nás firma vynakladá suverénne najmenšie prostriedky na pracovnú silu. Na celkových nákladoch má tento výdavok podiel 11 %. Pritom vo Wolfsburgu, kde sídli značka Volkswagen, dosahujú personálne náklady 18 %".

Naopak, vedenie spoločnosti, ktoré zamestnancom k 8-% zvýšeniu miezd ponúka ešte 100 až 150 Kč mesačne pre každého zamestnanca ako dôchodkové pripoistenie, tvrdí, že jeho návrh je na hranici ekonomických možností podniku. Predseda predstavenstva Vratislav Kulhánek rovnako upozornil, že ľudia v Škode nemôžu byť platení rovnako ako v Nemecku. "Ja tiež nemám plat ako nemeckí manažéri. To je predsa jeden z kľúčov k nášmu úspechu."

Skryť Vypnúť reklamu

Prezident odborového zväzu Kovo Jan Uhlíř, ktorý je zároveň členom dozornej rady spoločnosti, uviedol, že Škoda Auto je zvláštny prípad firmy. Proti sebe stoja na jednej strane skúsení zahraniční vlastníci, a na strane druhej výrazne angažovaní zamestnanci. "Iný takýto podnik nepoznám." Nároky zamestnancov sú podľa neho oprávnené, pretože každý z nich podniku vyprodukuje pridanú hodnotu vo výške niekoľkých miliónov korún ročne a celá spoločnosť potom generuje 12 miliárd Kč na investície a ako zisk.

Rast platov v ďalších veľkých spoločnostiach v ČR sa tento rok bude pohybovať v rozmedzí 4 % až 5 %. Napríklad 4 % zamestnancom pridá Barum Continental, ktorý rovnako vlastní nemecká firma a priemerná mesačná mzda v ňom dosahuje zhruba 21 000 Kč. Jeho riaditeľ Pavel Pravec povedal: "Sme súkromná dobre platiaca spoločnosť." O percento viac ako Barum bude ľuďom pridávať elektrárenská spoločnosť ČEZ. Hovorca podniku Ladislav Kříž informoval, že produktivita práce premietnutá na výrobu vlani vzrástla o viac než 15 %, tento rok očakávajú zhruba 10-% nárast.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 488
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 682
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 966
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 103
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 741
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 710
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.