Fiat Panda: malé auto, veľká nádej

Niektoré automobily príchodom na trh prekvapia. Na niektoré sa čaká. Na niektoré z niektorých sa čaká s veľkým záujmom. K tým patrí nepochybne aj momentálne najnovší Fiat Panda. Najmenší Fiat je najväčšou nádejou giganta na návrat k starým dobrým časom.


Foto ­ autor

Fiat vie malé autá robiť najlepšie. Preto je najmenší typ nádejou. Oprávnene?

Exteriér

Ťažko hľadať v segmente malých automobilov (dĺžka 354 cm) päťdverový automobil s takto vyváženými líniami a proporciami. Výlučne päťdverová karoséria pôsobí výnimočne priateľsky a milo. Jasne pritom deklaruje výborné využitie vnútorného priestoru, praktickosť a variabilitu. Vyslovene jej pristanú aj napríklad lyžiny strešného nosiča či tretie bočné okno. Číre reflektory sa priateľsky pozerajú do očí, mierny úsmev mriežky medzi nimi vie potešiť aj v zachmúrenom novembrovom ráne. Veľké, vertikálne situované zadné svetlá auto zozadu príjemne zvýrazňujú.

Interiér

Materiály vo farbe primeranej malému autu. Nič však nepôsobí ani náznakom lacným dojmom. Test obsaditeľnosti štyrmi osobami (výška: 193, 186, 186 a 175 cm) ukázal, že najnižšiu z nich bolo treba posadiť za spolujazdca a všetci sedeli pohodlne. Nemožno nespomenúť pohodlné nastupovanie relatívne veľkými dverami s veľkým uhlom otvorenia.

Ergonómia

Vynikajúca ergonómia vodičovho pracoviska. Krátka radiaca páka na stredovom paneli je nádherne blízko volantu. Dráhy radenia sú krátke a presne definované. Všetko je čitateľné a vhodne umiestnené. Panda sa vyrába výlučne päťdverová.

Motor

Testovaný automobil poháňal 60-koňový benzínový motor. Auto s ním bolo veľmi svižné, no vodič nikdy nemal pocit, že by ho nezvládol. Poskytuje dostatok výkonu i agility pre tento formát vozidla.

Prevodovka

Znova treba zdôrazniť vynikajúce umiestnenie radiacej páky a výborný pocit z jej ovládania. Päťstupňový manuál je primerane odstupňovaný.

Bezpečnosť

Štandardom stredného stupňa výbavy je airbag vodiča a ABS. K dispozícii je však aj spolujazdcov a airbagy bočné i okenné. Spomenúť treba bezchybný výhľad a odhad rozmerov vozidla. Správanie sa na ceste je bez záludností.

Jazda

Komfort jazdy a veľmi príjemné pocity z nej sú dominantnou prednosťou novej Pandy. Na malom pôdoryse sa podarilo vytvoriť to najlepšie, čo doteraz Automedia testovala. S motorom 1,2 l sa posilňovač riadenia dodáva ako štandard. Veľmi príjemným prekvapením je akustická kulisa. Dá sa porovnať s autami o 250 kg ťažšími. Nepochybne ani dlhé cesty v tomto malom aute nebudú problémom. Aj pri dynamickej jazde pôsobila veľmi dobrým dojmom. Problémy nerobilo ani obsadenie štyrmi urastenými dospelými. Citeľný náklon pri ostrom prejazde zákrut je pri takomto aute samozrejmosťou, s ktorou treba rátať.

Hospodárnosť

Nová Panda sa dá kúpiť od 299 900 korún. Testovaná verzia Dynamic stojí od 335 900 korún (ABS, airbag, posilňovač). Faktom je, že za tieto peniaze sa dá kúpiť aj väčšie auto. No napriek tomu Panda vďaka kombinácii príjemných subjektívnych pocitov, objektívne príjemného ovládania, vzhľadu, manévrovateľnosti a dielenského spracovania poskytuje za túto sumu veľmi konkurencieschopnú hodnotu.

Priemerná spotreba počas testu sa pohybovala na hodnote 6,8 l/100 km. To nie je zázračne málo, ale vzhľadom na to, že Panda je naozaj plnohodnotný automobil, je to hodnota primeraná.

Záver

Preč sú časy starej (dobrej) Pandy. V roku 1980 prišla na svet s mnohými skvelými nápadmi ­ od super jednoduchých sedadiel (rúrkový rám potiahnutý látkou) až po popolník posuvný po prístrojovom paneli. Skvelá škatuľka sa vyrábala až do vlaňajška, samozrejme, už na celkom inej úrovni výbavy. Nástupkyňu má viac než dôstojnú. K predchodcovi sa hlási rozmermi i užitočnosťou. Vo všetkom ju však prerastá vari o tri generácie. Nádeje vložené do novej Pandy sú oprávnené.

Dalibor Klíma

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 477
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 886
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 141
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 282
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 400
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 895
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 853
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 807
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 726
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 444

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.