Fiat Panda: malé auto, veľká nádej

Niektoré automobily príchodom na trh prekvapia. Na niektoré sa čaká. Na niektoré z niektorých sa čaká s veľkým záujmom. K tým patrí nepochybne aj momentálne najnovší Fiat Panda. Najmenší Fiat je najväčšou nádejou giganta na návrat k starým dobrým časom.


Foto ­ autor

Fiat vie malé autá robiť najlepšie. Preto je najmenší typ nádejou. Oprávnene?

Exteriér

Ťažko hľadať v segmente malých automobilov (dĺžka 354 cm) päťdverový automobil s takto vyváženými líniami a proporciami. Výlučne päťdverová karoséria pôsobí výnimočne priateľsky a milo. Jasne pritom deklaruje výborné využitie vnútorného priestoru, praktickosť a variabilitu. Vyslovene jej pristanú aj napríklad lyžiny strešného nosiča či tretie bočné okno. Číre reflektory sa priateľsky pozerajú do očí, mierny úsmev mriežky medzi nimi vie potešiť aj v zachmúrenom novembrovom ráne. Veľké, vertikálne situované zadné svetlá auto zozadu príjemne zvýrazňujú.

Interiér

Materiály vo farbe primeranej malému autu. Nič však nepôsobí ani náznakom lacným dojmom. Test obsaditeľnosti štyrmi osobami (výška: 193, 186, 186 a 175 cm) ukázal, že najnižšiu z nich bolo treba posadiť za spolujazdca a všetci sedeli pohodlne. Nemožno nespomenúť pohodlné nastupovanie relatívne veľkými dverami s veľkým uhlom otvorenia.

Ergonómia

Vynikajúca ergonómia vodičovho pracoviska. Krátka radiaca páka na stredovom paneli je nádherne blízko volantu. Dráhy radenia sú krátke a presne definované. Všetko je čitateľné a vhodne umiestnené. Panda sa vyrába výlučne päťdverová.

Motor

Testovaný automobil poháňal 60-koňový benzínový motor. Auto s ním bolo veľmi svižné, no vodič nikdy nemal pocit, že by ho nezvládol. Poskytuje dostatok výkonu i agility pre tento formát vozidla.

Prevodovka

Znova treba zdôrazniť vynikajúce umiestnenie radiacej páky a výborný pocit z jej ovládania. Päťstupňový manuál je primerane odstupňovaný.

Bezpečnosť

Štandardom stredného stupňa výbavy je airbag vodiča a ABS. K dispozícii je však aj spolujazdcov a airbagy bočné i okenné. Spomenúť treba bezchybný výhľad a odhad rozmerov vozidla. Správanie sa na ceste je bez záludností.

Jazda

Komfort jazdy a veľmi príjemné pocity z nej sú dominantnou prednosťou novej Pandy. Na malom pôdoryse sa podarilo vytvoriť to najlepšie, čo doteraz Automedia testovala. S motorom 1,2 l sa posilňovač riadenia dodáva ako štandard. Veľmi príjemným prekvapením je akustická kulisa. Dá sa porovnať s autami o 250 kg ťažšími. Nepochybne ani dlhé cesty v tomto malom aute nebudú problémom. Aj pri dynamickej jazde pôsobila veľmi dobrým dojmom. Problémy nerobilo ani obsadenie štyrmi urastenými dospelými. Citeľný náklon pri ostrom prejazde zákrut je pri takomto aute samozrejmosťou, s ktorou treba rátať.

Hospodárnosť

Nová Panda sa dá kúpiť od 299 900 korún. Testovaná verzia Dynamic stojí od 335 900 korún (ABS, airbag, posilňovač). Faktom je, že za tieto peniaze sa dá kúpiť aj väčšie auto. No napriek tomu Panda vďaka kombinácii príjemných subjektívnych pocitov, objektívne príjemného ovládania, vzhľadu, manévrovateľnosti a dielenského spracovania poskytuje za túto sumu veľmi konkurencieschopnú hodnotu.

Priemerná spotreba počas testu sa pohybovala na hodnote 6,8 l/100 km. To nie je zázračne málo, ale vzhľadom na to, že Panda je naozaj plnohodnotný automobil, je to hodnota primeraná.

Záver

Preč sú časy starej (dobrej) Pandy. V roku 1980 prišla na svet s mnohými skvelými nápadmi ­ od super jednoduchých sedadiel (rúrkový rám potiahnutý látkou) až po popolník posuvný po prístrojovom paneli. Skvelá škatuľka sa vyrábala až do vlaňajška, samozrejme, už na celkom inej úrovni výbavy. Nástupkyňu má viac než dôstojnú. K predchodcovi sa hlási rozmermi i užitočnosťou. Vo všetkom ju však prerastá vari o tri generácie. Nádeje vložené do novej Pandy sú oprávnené.

Dalibor Klíma

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 674
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 327
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 806
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 267
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 235
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 666
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 987
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 581
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 754
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 359

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.