SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Fiat Panda: malé auto, veľká nádej

Niektoré automobily príchodom na trh prekvapia. Na niektoré sa čaká. Na niektoré z niektorých sa čaká s veľkým záujmom. K tým patrí nepochybne aj momentálne najnovší Fiat Panda. Najmenší Fiat je najväčšou nádejou giganta na návrat k starým dobrým časom.


Foto ­ autor

Fiat vie malé autá robiť najlepšie. Preto je najmenší typ nádejou. Oprávnene?

Exteriér

Ťažko hľadať v segmente malých automobilov (dĺžka 354 cm) päťdverový automobil s takto vyváženými líniami a proporciami. Výlučne päťdverová karoséria pôsobí výnimočne priateľsky a milo. Jasne pritom deklaruje výborné využitie vnútorného priestoru, praktickosť a variabilitu. Vyslovene jej pristanú aj napríklad lyžiny strešného nosiča či tretie bočné okno. Číre reflektory sa priateľsky pozerajú do očí, mierny úsmev mriežky medzi nimi vie potešiť aj v zachmúrenom novembrovom ráne. Veľké, vertikálne situované zadné svetlá auto zozadu príjemne zvýrazňujú.

Interiér

Materiály vo farbe primeranej malému autu. Nič však nepôsobí ani náznakom lacným dojmom. Test obsaditeľnosti štyrmi osobami (výška: 193, 186, 186 a 175 cm) ukázal, že najnižšiu z nich bolo treba posadiť za spolujazdca a všetci sedeli pohodlne. Nemožno nespomenúť pohodlné nastupovanie relatívne veľkými dverami s veľkým uhlom otvorenia.

Ergonómia

Vynikajúca ergonómia vodičovho pracoviska. Krátka radiaca páka na stredovom paneli je nádherne blízko volantu. Dráhy radenia sú krátke a presne definované. Všetko je čitateľné a vhodne umiestnené. Panda sa vyrába výlučne päťdverová.

Motor

Testovaný automobil poháňal 60-koňový benzínový motor. Auto s ním bolo veľmi svižné, no vodič nikdy nemal pocit, že by ho nezvládol. Poskytuje dostatok výkonu i agility pre tento formát vozidla.

Prevodovka

Znova treba zdôrazniť vynikajúce umiestnenie radiacej páky a výborný pocit z jej ovládania. Päťstupňový manuál je primerane odstupňovaný.

Bezpečnosť

Štandardom stredného stupňa výbavy je airbag vodiča a ABS. K dispozícii je však aj spolujazdcov a airbagy bočné i okenné. Spomenúť treba bezchybný výhľad a odhad rozmerov vozidla. Správanie sa na ceste je bez záludností.

Jazda

Komfort jazdy a veľmi príjemné pocity z nej sú dominantnou prednosťou novej Pandy. Na malom pôdoryse sa podarilo vytvoriť to najlepšie, čo doteraz Automedia testovala. S motorom 1,2 l sa posilňovač riadenia dodáva ako štandard. Veľmi príjemným prekvapením je akustická kulisa. Dá sa porovnať s autami o 250 kg ťažšími. Nepochybne ani dlhé cesty v tomto malom aute nebudú problémom. Aj pri dynamickej jazde pôsobila veľmi dobrým dojmom. Problémy nerobilo ani obsadenie štyrmi urastenými dospelými. Citeľný náklon pri ostrom prejazde zákrut je pri takomto aute samozrejmosťou, s ktorou treba rátať.

Hospodárnosť

Nová Panda sa dá kúpiť od 299 900 korún. Testovaná verzia Dynamic stojí od 335 900 korún (ABS, airbag, posilňovač). Faktom je, že za tieto peniaze sa dá kúpiť aj väčšie auto. No napriek tomu Panda vďaka kombinácii príjemných subjektívnych pocitov, objektívne príjemného ovládania, vzhľadu, manévrovateľnosti a dielenského spracovania poskytuje za túto sumu veľmi konkurencieschopnú hodnotu.

Priemerná spotreba počas testu sa pohybovala na hodnote 6,8 l/100 km. To nie je zázračne málo, ale vzhľadom na to, že Panda je naozaj plnohodnotný automobil, je to hodnota primeraná.

Záver

Preč sú časy starej (dobrej) Pandy. V roku 1980 prišla na svet s mnohými skvelými nápadmi ­ od super jednoduchých sedadiel (rúrkový rám potiahnutý látkou) až po popolník posuvný po prístrojovom paneli. Skvelá škatuľka sa vyrábala až do vlaňajška, samozrejme, už na celkom inej úrovni výbavy. Nástupkyňu má viac než dôstojnú. K predchodcovi sa hlási rozmermi i užitočnosťou. Vo všetkom ju však prerastá vari o tri generácie. Nádeje vložené do novej Pandy sú oprávnené.

Dalibor Klíma

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú birodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 106
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 093
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 7 970
  4. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 776
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 399
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 161
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 867
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 736
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


10. aug
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  2. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  6. Petronela Čellárová: Stále neverím
  7. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  8. Maťo Chudík: Ticho
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 877
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 16 089
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 582
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 11 008
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 905
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 647
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 819
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 332
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu