SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Pohybom ruky menej dopravných nehôd

Dundee 26. septembra (TASR) - Vďaka technickému pokroku je auto plné vymožeností, od multifunkčných autorádií cez mobilné telefóny po družicové navigačné ...

Dundee 26. septembra (TASR) - Vďaka technickému pokroku je auto plné vymožeností, od multifunkčných autorádií cez mobilné telefóny po družicové navigačné systémy. Práve títo elektronickí pomocníci však odvádzaniu pozornosť od riadenia vozidla. Tento problém sa rozhodli riešiť britskí vedci z University of Dundee.

Vodič sa už nebude musieť naťahovať za prístrojmi, pretože jeho úmysel, naznačený pohybom ruky, zaznamenajú pohybové senzory zabudované v aute. Informáciu spracuje centrálny počítač, ktorý napríklad stíši rádio, vymení kompaktný disk, alebo vytočí telefónne číslo. Prvé demonštračné zariadenie už bolo úspešne otestované, oznámil Stephen McKenna na výročnom stretnutí British Association for the Advancement of Science v Glasgowe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"V prvom rade sme sa zamerali na ovládanie autorádia, pretože z neho pramení najviac nehôd," povedal McKenna. Stačí, aby vodič prstom ukázal na malý displej nad tachometrom so symbolmi systémových funkcií. Priebeh pohybu prsta sleduje videokamera umiestnená nad vodičom, z čoho systém určí zvolenú funkciu.

Podľa McKennu bude možné systém ovládať aj jednoduchými slovnými príkazmi, no predtým treba vyriešiť niekoľko problémov. Systém musí napríklad vedieť rozlišovať medzi priamym príkazom a konverzáciou vodiča s pasažiermi. V nej totiž môžu byť aj slová, ktoré by počítač mohol chápať ako príkaz. Do vyriešenia tohto problému je lepšie používať vizuálne systémy.

Vývojári z firmy IBM by však mohli mať námietky, pretože len nedávno predstavili "digitálneho spolujazdca", ktorý rovnaké úlohy plní po zadaní slovných príkazov. McKenna sa ale práce na projekte ACTIVE (Advanced Camera Technology In Visual Ergonomics) nemieni vzdať.

SkryťVypnúť reklamu

Ani vizuálna verzia systému ešte nie je celkom bez chýb. Ak sa auto napríklad ocitne v tuneli, systém by mohli zmiasť meniace sa svetelné podmienky. Tento nedostatok má byť odstránený v krátkom čase.

Systém ACTIVE môže byť pomôckou pre telesne postihnutých ľudí. "Ľudia s motorickými poruchami síce nemôžu rozprávať, ale rukami robia individuálne pohyby, ktoré vedia pochopiť ich príbuzní," povedal McKenna pre časopis Nature. To isté by bolo možné "naučiť" aj počítač.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 237
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 11 064
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 371
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 8 291
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 374
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  2. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  3. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  4. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  5. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  6. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  7. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  8. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 275
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 203
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 611
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 695
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 035
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 673
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 522
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 227
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu