SME
Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky

Viking ciest: Volvo S60 R

V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva .


FOTO - AUTOR



V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva a označenie R si zaslúži ako máloktorý iný automobil rovnakej krvnej skupiny.

Exteriér

Elegancia vlastná typu S60, doplnená o oceľovo sivý rámik masky s písmenom R a najmä hlbší spojler s väčšími otvormi pre prístup vzduchu. Musí priviesť vzduch pre 300 koní. Zboku sú 18-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami, športovo riedko rebrované disky. Nerušený pohľad na mohutné brzdové kotúče i strmene. Aj laik pochopí, čo pred ním stojí. Zozadu okrem nenápadného nápisu a decentne zvýraznenej odtrhovej hrany kapoty a dvojhlavňového výfuku nič nenaznačuje, aká „britva" je toto Volvo.

Interiér

Ovládanie a cestovanie v ňom je jednoduché a pohodlné. Najmä kovovomodrý podklad prístrojov, ich kovový okraj, kožou obšitý panel, písmeno R na volante a číslica 6 pri radiacej páke upozorňujú na mimoriadnosť. Sedadlá sú prepychové, ale nekompromisne tvarované a nastaviteľné. Luxus však prevyšuje športovosť. Podčiarkuje ho vynikajúci zvuk audiosústavy.

Ergonómia

Rozmiestnenie, tvar a jednoznačnosť pracovných polôh ovládačov sú bezchybné. To sa týka aj ovládačov na volante a trocha neobvykle, no prakticky ovládanej audiosústavy. Pochvalu si zaslúži vstavané ovládanie telefónu.

Motor

Päťvalcový benzínový turbomotor dokazuje, čoho je schopná najmodernejšia mechanika a elektronika. 300 koní (220 kW) výkonu, krútiaci moment 400 Nm už pri 1950 ot/minútu. Dá sa s ním jazdiť absolútne pokojne - aj absolútne divoko. Vynikajúco pružný, pri pokojnej jazde však nevyžaduje časté radenie. Pod plným plynom je šokujúca sila, na nižšie prevody dosiahne maximum 7000 ot/min bleskurýchlo.

Prevodovka

Je 6-stupňová, správne odstupňovaná a vynikajúco ovládateľná. Jednotlivé „rýchlosti" ochotne a hladko zapadajú, dráhy radenia sú krátke. Preniesť 300 ka 400 Nm na vozovku nie je jednoduché: úlohu výborne zvláda pohon všetkých kolies s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy prostredníctvom spojky Haldex.

Bezpečnosť

Volvo v kultivovanom divochovi nezostáva nič dlžné svojej povesti. Za skratkami SIPS a WHIPS sa skrýva jeden z momentálne najdokonalejších systémov ochrany posádky voči následkom nárazu. Okrem iného zahŕňa kompletné oairbagovanie interiéru, špeciálnu konštrukciu bezpečnostných prvkov karosérie a podobne. Vypínateľný DSTC, stabilizačný systém, je zastrešením, ABS, BAS, TC a iných systémov pomáhajúcich vodičovi zvládať krízu stability vozidla v nečakaných alebo príliš nebezpečných, hoci dobrovoľne vyprovokovaných jazdných režimoch. Faktom je, že prekonanie stability vozidla bolo až na hranici pudu sebazáchovy

Jazda

Jazda je fantastickým zážitkom. Zrýchlenie na 100 km/h za 5,7 s je realitou, stovku dosiahne na 2. rýchlostný stupeň. Maximálna rýchlosť 250 km/h je obmedzená elektronicky. Jazda 250-kou nenechá na pochybách, že toto auto by znieslo o dosť viac.

Malou daňou za výkon a techniku, ktorá ho umožňuje, je priemer otáčania 13 m. Treba ho jednoducho brať na vedomie.

Zvláštnou kapitolou je podvozok. Okrem iných predností je k dispozícii nastavovanie troch stupňov tuhosti pruženia. Už prvý, Comfort, je dostatočne tuhý. Sport ešte pritvrdí a Advance dá pocítiť stabilitu a tvrdosť pretekárskeho auta, ale filtrovanú komfortnými koženými sedadlami.

Počas jazdy sa vozidlo správa pokojne až majestátne. Menej skúsený môže klamlivo zabudnúť na platnosť fyzikálnych zákonov. Rýchla jazda po diaľnici s hlbokými koľajami po kamiónoch si však pri plnom obsadení vozidla zvýšenú pozornosť vodiča vyžiada.

Záver

Volvo S60 R je poctivo vyladená a vyšľachtená limuzína strednej triedy. Je schopná a ochotná poskytnúť najmä vodičovi adrenalínové zážitky, zabalené vo veľmi luxusnom obale. Dokáže vydesiť a uzemniť agresívnych vodičov v agresívnych autách. Vzhľadom ani ničím iným však k agresivite neprovokuje.

DALIBOR KLÍMA

plus

* jazdné vlastnosti

* vzhľad

* kvalita

mínus

* priemer otáčania

Volvo S60 R 2,5 20V

Cena: 2 195 800 Sk

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný päťvalec, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies

Zdvih. objem motora: 2521 cm3

Max. výkon: 220 kW (300 k) /5250 min-1

Max. krút. moment: 400 Nm/1950 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 460,5 x 180,5 x 143 x 272 cm

Pohot. hmotnosť: od 1600 kg

Priemer otáčania: 13,0 m

Spotreba (mesto/mimo): 13,8 / 8,1 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 425 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 5,7 s

Uvedenie na trh: 2003

Audi S6 4,2 V8 quattro tiptronic

Cena: 3 120 100

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, 5-stupňový tiptroonic, pohon quattro

Zdvih. objem motora: 4172 cm3

Max. výkon: 250 kW (340 k) /7000 min-1

Max. krút. moment: 420 Nm/3400 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 483,5 x 185 x 144 x 276 cm

Pohot. hmotnosť: od 1760 kg

Priemer otáčania: 11,7 m

Spotreba (mesto/mimo): 21,9/10,2 l/100 km

Objem pal. nádrže: 82 l

Objem bat. priestoru: 435 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,7 s

Uvedenie na trh: jar 2001

VW Passat 4,0 W8 32V

Cena: 1 573 100 Sk

Koncepcia: automobil strednej triedy, motor W8, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies 4Motion

Zdvih. objem motora: 3999 cm3

Max. výkon: 202 kW (275 k) /6000 min-1

Max. krút. moment: 370 Nm/2750 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 470,5 x 174,5 x 146 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1665 kg

Priemer otáčania: 11,5 m

Spotreba (mesto/mimo): 19,4/9,5 l/100 km

Objem pal. nádrže: 80 l

Objem bat. priestoru: 400 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,5 s

Uvedenie na trh: jar 2001

Saab 9-5 Aero 2,3 16V

Cena: 1 599 000 Sk

Koncepcia: automobil vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný štvorvalec, 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Zdvih. objem motora: 2290 cm3

Max. výkon: 184 kW (250 k) /5500 min-1

Max. krút. moment: 350 Nm/1900 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 481 x 179 x 145 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1540 kg

Priemer otáčania: 10,8 m

Spotreba (mesto/mimo): 12,8/6,4 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 500 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0100 km/h: 6,9 s

Uvedenie na trh: 1999

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  8. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 387
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 12 560
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 186
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 432
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 7 628
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 118
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 981
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 357
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 161
  10. Hľadáte firmu na predaj? Poradíme vám, ako ju nájsť 5 433
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Makroekonóm VÚB banky Michal Lehuta.

V dobiehaní Západu zaostávame, upozorňuje analytik Michal Lehuta.

14. máj
Označenie hranice s Českou republikou.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 203 obetí.

17 h
Futbalisti ŠK Slovan Bratislava sa radujú po zisku majstrovského titulu vo Fortuna lige.

Slovan potvrdil titul suverénnou výhrou.

4 h
Raketový útok na výškovú budovu v Gaze, v ktorej malo svoje kancelárie viacero zahraničných médií.

Izraelská armáda na chystaný útok upozornila, budovu včas evakuovali.

8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

14 h
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj