Viking ciest: Volvo S60 R

V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva .


FOTO - AUTOR



V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva a označenie R si zaslúži ako máloktorý iný automobil rovnakej krvnej skupiny.

Exteriér

Elegancia vlastná typu S60, doplnená o oceľovo sivý rámik masky s písmenom R a najmä hlbší spojler s väčšími otvormi pre prístup vzduchu. Musí priviesť vzduch pre 300 koní. Zboku sú 18-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami, športovo riedko rebrované disky. Nerušený pohľad na mohutné brzdové kotúče i strmene. Aj laik pochopí, čo pred ním stojí. Zozadu okrem nenápadného nápisu a decentne zvýraznenej odtrhovej hrany kapoty a dvojhlavňového výfuku nič nenaznačuje, aká „britva" je toto Volvo.

Interiér

Ovládanie a cestovanie v ňom je jednoduché a pohodlné. Najmä kovovomodrý podklad prístrojov, ich kovový okraj, kožou obšitý panel, písmeno R na volante a číslica 6 pri radiacej páke upozorňujú na mimoriadnosť. Sedadlá sú prepychové, ale nekompromisne tvarované a nastaviteľné. Luxus však prevyšuje športovosť. Podčiarkuje ho vynikajúci zvuk audiosústavy.

Ergonómia

Rozmiestnenie, tvar a jednoznačnosť pracovných polôh ovládačov sú bezchybné. To sa týka aj ovládačov na volante a trocha neobvykle, no prakticky ovládanej audiosústavy. Pochvalu si zaslúži vstavané ovládanie telefónu.

Motor

Päťvalcový benzínový turbomotor dokazuje, čoho je schopná najmodernejšia mechanika a elektronika. 300 koní (220 kW) výkonu, krútiaci moment 400 Nm už pri 1950 ot/minútu. Dá sa s ním jazdiť absolútne pokojne - aj absolútne divoko. Vynikajúco pružný, pri pokojnej jazde však nevyžaduje časté radenie. Pod plným plynom je šokujúca sila, na nižšie prevody dosiahne maximum 7000 ot/min bleskurýchlo.

Prevodovka

Je 6-stupňová, správne odstupňovaná a vynikajúco ovládateľná. Jednotlivé „rýchlosti" ochotne a hladko zapadajú, dráhy radenia sú krátke. Preniesť 300 ka 400 Nm na vozovku nie je jednoduché: úlohu výborne zvláda pohon všetkých kolies s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy prostredníctvom spojky Haldex.

Bezpečnosť

Volvo v kultivovanom divochovi nezostáva nič dlžné svojej povesti. Za skratkami SIPS a WHIPS sa skrýva jeden z momentálne najdokonalejších systémov ochrany posádky voči následkom nárazu. Okrem iného zahŕňa kompletné oairbagovanie interiéru, špeciálnu konštrukciu bezpečnostných prvkov karosérie a podobne. Vypínateľný DSTC, stabilizačný systém, je zastrešením, ABS, BAS, TC a iných systémov pomáhajúcich vodičovi zvládať krízu stability vozidla v nečakaných alebo príliš nebezpečných, hoci dobrovoľne vyprovokovaných jazdných režimoch. Faktom je, že prekonanie stability vozidla bolo až na hranici pudu sebazáchovy

Jazda

Jazda je fantastickým zážitkom. Zrýchlenie na 100 km/h za 5,7 s je realitou, stovku dosiahne na 2. rýchlostný stupeň. Maximálna rýchlosť 250 km/h je obmedzená elektronicky. Jazda 250-kou nenechá na pochybách, že toto auto by znieslo o dosť viac.

Malou daňou za výkon a techniku, ktorá ho umožňuje, je priemer otáčania 13 m. Treba ho jednoducho brať na vedomie.

Zvláštnou kapitolou je podvozok. Okrem iných predností je k dispozícii nastavovanie troch stupňov tuhosti pruženia. Už prvý, Comfort, je dostatočne tuhý. Sport ešte pritvrdí a Advance dá pocítiť stabilitu a tvrdosť pretekárskeho auta, ale filtrovanú komfortnými koženými sedadlami.

Počas jazdy sa vozidlo správa pokojne až majestátne. Menej skúsený môže klamlivo zabudnúť na platnosť fyzikálnych zákonov. Rýchla jazda po diaľnici s hlbokými koľajami po kamiónoch si však pri plnom obsadení vozidla zvýšenú pozornosť vodiča vyžiada.

Záver

Volvo S60 R je poctivo vyladená a vyšľachtená limuzína strednej triedy. Je schopná a ochotná poskytnúť najmä vodičovi adrenalínové zážitky, zabalené vo veľmi luxusnom obale. Dokáže vydesiť a uzemniť agresívnych vodičov v agresívnych autách. Vzhľadom ani ničím iným však k agresivite neprovokuje.

DALIBOR KLÍMA

plus

* jazdné vlastnosti

* vzhľad

* kvalita

mínus

* priemer otáčania

Volvo S60 R 2,5 20V

Cena: 2 195 800 Sk

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný päťvalec, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies

Zdvih. objem motora: 2521 cm3

Max. výkon: 220 kW (300 k) /5250 min-1

Max. krút. moment: 400 Nm/1950 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 460,5 x 180,5 x 143 x 272 cm

Pohot. hmotnosť: od 1600 kg

Priemer otáčania: 13,0 m

Spotreba (mesto/mimo): 13,8 / 8,1 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 425 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 5,7 s

Uvedenie na trh: 2003

Audi S6 4,2 V8 quattro tiptronic

Cena: 3 120 100

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, 5-stupňový tiptroonic, pohon quattro

Zdvih. objem motora: 4172 cm3

Max. výkon: 250 kW (340 k) /7000 min-1

Max. krút. moment: 420 Nm/3400 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 483,5 x 185 x 144 x 276 cm

Pohot. hmotnosť: od 1760 kg

Priemer otáčania: 11,7 m

Spotreba (mesto/mimo): 21,9/10,2 l/100 km

Objem pal. nádrže: 82 l

Objem bat. priestoru: 435 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,7 s

Uvedenie na trh: jar 2001

VW Passat 4,0 W8 32V

Cena: 1 573 100 Sk

Koncepcia: automobil strednej triedy, motor W8, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies 4Motion

Zdvih. objem motora: 3999 cm3

Max. výkon: 202 kW (275 k) /6000 min-1

Max. krút. moment: 370 Nm/2750 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 470,5 x 174,5 x 146 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1665 kg

Priemer otáčania: 11,5 m

Spotreba (mesto/mimo): 19,4/9,5 l/100 km

Objem pal. nádrže: 80 l

Objem bat. priestoru: 400 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,5 s

Uvedenie na trh: jar 2001

Saab 9-5 Aero 2,3 16V

Cena: 1 599 000 Sk

Koncepcia: automobil vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný štvorvalec, 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Zdvih. objem motora: 2290 cm3

Max. výkon: 184 kW (250 k) /5500 min-1

Max. krút. moment: 350 Nm/1900 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 481 x 179 x 145 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1540 kg

Priemer otáčania: 10,8 m

Spotreba (mesto/mimo): 12,8/6,4 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 500 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0100 km/h: 6,9 s

Uvedenie na trh: 1999

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 603
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 801
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 052
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 672
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 126
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 005
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 649
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 573
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 342
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 763

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.