Viking ciest: Volvo S60 R

V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva .


FOTO - AUTOR



V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva a označenie R si zaslúži ako máloktorý iný automobil rovnakej krvnej skupiny.

Exteriér

Elegancia vlastná typu S60, doplnená o oceľovo sivý rámik masky s písmenom R a najmä hlbší spojler s väčšími otvormi pre prístup vzduchu. Musí priviesť vzduch pre 300 koní. Zboku sú 18-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami, športovo riedko rebrované disky. Nerušený pohľad na mohutné brzdové kotúče i strmene. Aj laik pochopí, čo pred ním stojí. Zozadu okrem nenápadného nápisu a decentne zvýraznenej odtrhovej hrany kapoty a dvojhlavňového výfuku nič nenaznačuje, aká „britva" je toto Volvo.

Interiér

Ovládanie a cestovanie v ňom je jednoduché a pohodlné. Najmä kovovomodrý podklad prístrojov, ich kovový okraj, kožou obšitý panel, písmeno R na volante a číslica 6 pri radiacej páke upozorňujú na mimoriadnosť. Sedadlá sú prepychové, ale nekompromisne tvarované a nastaviteľné. Luxus však prevyšuje športovosť. Podčiarkuje ho vynikajúci zvuk audiosústavy.

Ergonómia

Rozmiestnenie, tvar a jednoznačnosť pracovných polôh ovládačov sú bezchybné. To sa týka aj ovládačov na volante a trocha neobvykle, no prakticky ovládanej audiosústavy. Pochvalu si zaslúži vstavané ovládanie telefónu.

Motor

Päťvalcový benzínový turbomotor dokazuje, čoho je schopná najmodernejšia mechanika a elektronika. 300 koní (220 kW) výkonu, krútiaci moment 400 Nm už pri 1950 ot/minútu. Dá sa s ním jazdiť absolútne pokojne - aj absolútne divoko. Vynikajúco pružný, pri pokojnej jazde však nevyžaduje časté radenie. Pod plným plynom je šokujúca sila, na nižšie prevody dosiahne maximum 7000 ot/min bleskurýchlo.

Prevodovka

Je 6-stupňová, správne odstupňovaná a vynikajúco ovládateľná. Jednotlivé „rýchlosti" ochotne a hladko zapadajú, dráhy radenia sú krátke. Preniesť 300 ka 400 Nm na vozovku nie je jednoduché: úlohu výborne zvláda pohon všetkých kolies s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy prostredníctvom spojky Haldex.

Bezpečnosť

Volvo v kultivovanom divochovi nezostáva nič dlžné svojej povesti. Za skratkami SIPS a WHIPS sa skrýva jeden z momentálne najdokonalejších systémov ochrany posádky voči následkom nárazu. Okrem iného zahŕňa kompletné oairbagovanie interiéru, špeciálnu konštrukciu bezpečnostných prvkov karosérie a podobne. Vypínateľný DSTC, stabilizačný systém, je zastrešením, ABS, BAS, TC a iných systémov pomáhajúcich vodičovi zvládať krízu stability vozidla v nečakaných alebo príliš nebezpečných, hoci dobrovoľne vyprovokovaných jazdných režimoch. Faktom je, že prekonanie stability vozidla bolo až na hranici pudu sebazáchovy

Jazda

Jazda je fantastickým zážitkom. Zrýchlenie na 100 km/h za 5,7 s je realitou, stovku dosiahne na 2. rýchlostný stupeň. Maximálna rýchlosť 250 km/h je obmedzená elektronicky. Jazda 250-kou nenechá na pochybách, že toto auto by znieslo o dosť viac.

Malou daňou za výkon a techniku, ktorá ho umožňuje, je priemer otáčania 13 m. Treba ho jednoducho brať na vedomie.

Zvláštnou kapitolou je podvozok. Okrem iných predností je k dispozícii nastavovanie troch stupňov tuhosti pruženia. Už prvý, Comfort, je dostatočne tuhý. Sport ešte pritvrdí a Advance dá pocítiť stabilitu a tvrdosť pretekárskeho auta, ale filtrovanú komfortnými koženými sedadlami.

Počas jazdy sa vozidlo správa pokojne až majestátne. Menej skúsený môže klamlivo zabudnúť na platnosť fyzikálnych zákonov. Rýchla jazda po diaľnici s hlbokými koľajami po kamiónoch si však pri plnom obsadení vozidla zvýšenú pozornosť vodiča vyžiada.

Záver

Volvo S60 R je poctivo vyladená a vyšľachtená limuzína strednej triedy. Je schopná a ochotná poskytnúť najmä vodičovi adrenalínové zážitky, zabalené vo veľmi luxusnom obale. Dokáže vydesiť a uzemniť agresívnych vodičov v agresívnych autách. Vzhľadom ani ničím iným však k agresivite neprovokuje.

DALIBOR KLÍMA

plus

* jazdné vlastnosti

* vzhľad

* kvalita

mínus

* priemer otáčania

Volvo S60 R 2,5 20V

Cena: 2 195 800 Sk

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný päťvalec, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies

Zdvih. objem motora: 2521 cm3

Max. výkon: 220 kW (300 k) /5250 min-1

Max. krút. moment: 400 Nm/1950 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 460,5 x 180,5 x 143 x 272 cm

Pohot. hmotnosť: od 1600 kg

Priemer otáčania: 13,0 m

Spotreba (mesto/mimo): 13,8 / 8,1 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 425 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 5,7 s

Uvedenie na trh: 2003

Audi S6 4,2 V8 quattro tiptronic

Cena: 3 120 100

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, 5-stupňový tiptroonic, pohon quattro

Zdvih. objem motora: 4172 cm3

Max. výkon: 250 kW (340 k) /7000 min-1

Max. krút. moment: 420 Nm/3400 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 483,5 x 185 x 144 x 276 cm

Pohot. hmotnosť: od 1760 kg

Priemer otáčania: 11,7 m

Spotreba (mesto/mimo): 21,9/10,2 l/100 km

Objem pal. nádrže: 82 l

Objem bat. priestoru: 435 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,7 s

Uvedenie na trh: jar 2001

VW Passat 4,0 W8 32V

Cena: 1 573 100 Sk

Koncepcia: automobil strednej triedy, motor W8, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies 4Motion

Zdvih. objem motora: 3999 cm3

Max. výkon: 202 kW (275 k) /6000 min-1

Max. krút. moment: 370 Nm/2750 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 470,5 x 174,5 x 146 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1665 kg

Priemer otáčania: 11,5 m

Spotreba (mesto/mimo): 19,4/9,5 l/100 km

Objem pal. nádrže: 80 l

Objem bat. priestoru: 400 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,5 s

Uvedenie na trh: jar 2001

Saab 9-5 Aero 2,3 16V

Cena: 1 599 000 Sk

Koncepcia: automobil vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný štvorvalec, 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Zdvih. objem motora: 2290 cm3

Max. výkon: 184 kW (250 k) /5500 min-1

Max. krút. moment: 350 Nm/1900 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 481 x 179 x 145 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1540 kg

Priemer otáčania: 10,8 m

Spotreba (mesto/mimo): 12,8/6,4 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 500 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0100 km/h: 6,9 s

Uvedenie na trh: 1999

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 346
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 786
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 823
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 307
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 530
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 054
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 882
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 789
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 782

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Bratislavu čaká tretí protikorupčný pochod

Organizátori na protikorupčný protest pozvali aj premiéra Roberta Fica.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.