SME
Piatok, 9. jún, 2023 | Meniny má Stanislava
reklama

Viking ciest: Volvo S60 R

V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva .


FOTO - AUTOR



V slušných firmách patrí k dobrým zvykom, že ponuku aspoň niektorých typov okorenia poriadne razantným modelom. Výnimkou nebýva označenie R. Nie od slova razantný, ale zrejme od anglického racing, pretekársky. Volvo S60 R je dôkazom dobrých zvykov Volva a označenie R si zaslúži ako máloktorý iný automobil rovnakej krvnej skupiny.

Exteriér

Elegancia vlastná typu S60, doplnená o oceľovo sivý rámik masky s písmenom R a najmä hlbší spojler s väčšími otvormi pre prístup vzduchu. Musí priviesť vzduch pre 300 koní. Zboku sú 18-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami, športovo riedko rebrované disky. Nerušený pohľad na mohutné brzdové kotúče i strmene. Aj laik pochopí, čo pred ním stojí. Zozadu okrem nenápadného nápisu a decentne zvýraznenej odtrhovej hrany kapoty a dvojhlavňového výfuku nič nenaznačuje, aká „britva" je toto Volvo.

Interiér

Ovládanie a cestovanie v ňom je jednoduché a pohodlné. Najmä kovovomodrý podklad prístrojov, ich kovový okraj, kožou obšitý panel, písmeno R na volante a číslica 6 pri radiacej páke upozorňujú na mimoriadnosť. Sedadlá sú prepychové, ale nekompromisne tvarované a nastaviteľné. Luxus však prevyšuje športovosť. Podčiarkuje ho vynikajúci zvuk audiosústavy.

Ergonómia

Rozmiestnenie, tvar a jednoznačnosť pracovných polôh ovládačov sú bezchybné. To sa týka aj ovládačov na volante a trocha neobvykle, no prakticky ovládanej audiosústavy. Pochvalu si zaslúži vstavané ovládanie telefónu.

Motor

Päťvalcový benzínový turbomotor dokazuje, čoho je schopná najmodernejšia mechanika a elektronika. 300 koní (220 kW) výkonu, krútiaci moment 400 Nm už pri 1950 ot/minútu. Dá sa s ním jazdiť absolútne pokojne - aj absolútne divoko. Vynikajúco pružný, pri pokojnej jazde však nevyžaduje časté radenie. Pod plným plynom je šokujúca sila, na nižšie prevody dosiahne maximum 7000 ot/min bleskurýchlo.

Prevodovka

Je 6-stupňová, správne odstupňovaná a vynikajúco ovládateľná. Jednotlivé „rýchlosti" ochotne a hladko zapadajú, dráhy radenia sú krátke. Preniesť 300 ka 400 Nm na vozovku nie je jednoduché: úlohu výborne zvláda pohon všetkých kolies s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy prostredníctvom spojky Haldex.

Bezpečnosť

Volvo v kultivovanom divochovi nezostáva nič dlžné svojej povesti. Za skratkami SIPS a WHIPS sa skrýva jeden z momentálne najdokonalejších systémov ochrany posádky voči následkom nárazu. Okrem iného zahŕňa kompletné oairbagovanie interiéru, špeciálnu konštrukciu bezpečnostných prvkov karosérie a podobne. Vypínateľný DSTC, stabilizačný systém, je zastrešením, ABS, BAS, TC a iných systémov pomáhajúcich vodičovi zvládať krízu stability vozidla v nečakaných alebo príliš nebezpečných, hoci dobrovoľne vyprovokovaných jazdných režimoch. Faktom je, že prekonanie stability vozidla bolo až na hranici pudu sebazáchovy

Jazda

Jazda je fantastickým zážitkom. Zrýchlenie na 100 km/h za 5,7 s je realitou, stovku dosiahne na 2. rýchlostný stupeň. Maximálna rýchlosť 250 km/h je obmedzená elektronicky. Jazda 250-kou nenechá na pochybách, že toto auto by znieslo o dosť viac.

Malou daňou za výkon a techniku, ktorá ho umožňuje, je priemer otáčania 13 m. Treba ho jednoducho brať na vedomie.

Zvláštnou kapitolou je podvozok. Okrem iných predností je k dispozícii nastavovanie troch stupňov tuhosti pruženia. Už prvý, Comfort, je dostatočne tuhý. Sport ešte pritvrdí a Advance dá pocítiť stabilitu a tvrdosť pretekárskeho auta, ale filtrovanú komfortnými koženými sedadlami.

Počas jazdy sa vozidlo správa pokojne až majestátne. Menej skúsený môže klamlivo zabudnúť na platnosť fyzikálnych zákonov. Rýchla jazda po diaľnici s hlbokými koľajami po kamiónoch si však pri plnom obsadení vozidla zvýšenú pozornosť vodiča vyžiada.

Záver

Volvo S60 R je poctivo vyladená a vyšľachtená limuzína strednej triedy. Je schopná a ochotná poskytnúť najmä vodičovi adrenalínové zážitky, zabalené vo veľmi luxusnom obale. Dokáže vydesiť a uzemniť agresívnych vodičov v agresívnych autách. Vzhľadom ani ničím iným však k agresivite neprovokuje.

DALIBOR KLÍMA

plus

* jazdné vlastnosti

* vzhľad

* kvalita

mínus

* priemer otáčania

Volvo S60 R 2,5 20V

Cena: 2 195 800 Sk

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný päťvalec, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies

Zdvih. objem motora: 2521 cm3

Max. výkon: 220 kW (300 k) /5250 min-1

Max. krút. moment: 400 Nm/1950 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 460,5 x 180,5 x 143 x 272 cm

Pohot. hmotnosť: od 1600 kg

Priemer otáčania: 13,0 m

Spotreba (mesto/mimo): 13,8 / 8,1 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 425 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 5,7 s

Uvedenie na trh: 2003

Audi S6 4,2 V8 quattro tiptronic

Cena: 3 120 100

Koncepcia: športová limuzína vyššej strednej triedy, 5-stupňový tiptroonic, pohon quattro

Zdvih. objem motora: 4172 cm3

Max. výkon: 250 kW (340 k) /7000 min-1

Max. krút. moment: 420 Nm/3400 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 483,5 x 185 x 144 x 276 cm

Pohot. hmotnosť: od 1760 kg

Priemer otáčania: 11,7 m

Spotreba (mesto/mimo): 21,9/10,2 l/100 km

Objem pal. nádrže: 82 l

Objem bat. priestoru: 435 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,7 s

Uvedenie na trh: jar 2001

VW Passat 4,0 W8 32V

Cena: 1 573 100 Sk

Koncepcia: automobil strednej triedy, motor W8, 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies 4Motion

Zdvih. objem motora: 3999 cm3

Max. výkon: 202 kW (275 k) /6000 min-1

Max. krút. moment: 370 Nm/2750 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 470,5 x 174,5 x 146 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1665 kg

Priemer otáčania: 11,5 m

Spotreba (mesto/mimo): 19,4/9,5 l/100 km

Objem pal. nádrže: 80 l

Objem bat. priestoru: 400 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,5 s

Uvedenie na trh: jar 2001

Saab 9-5 Aero 2,3 16V

Cena: 1 599 000 Sk

Koncepcia: automobil vyššej strednej triedy, radový prepĺňaný štvorvalec, 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Zdvih. objem motora: 2290 cm3

Max. výkon: 184 kW (250 k) /5500 min-1

Max. krút. moment: 350 Nm/1900 min-1

Rozmery (d x š x v x rázvor): 481 x 179 x 145 x 270,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1540 kg

Priemer otáčania: 10,8 m

Spotreba (mesto/mimo): 12,8/6,4 l/100 km

Objem pal. nádrže: 70 l

Objem bat. priestoru: 500 l

Max. rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0100 km/h: 6,9 s

Uvedenie na trh: 1999

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  4. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Super zábava, super deň
  7. Špecialisti na úspory sa zastavili v Košiciach
  8. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 684
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 8 668
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 752
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 799
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 152
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 739
  7. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 369
  8. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 170
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zničený ruský tank v Kyjevskej oblasti.

Putin podľa nich v bojoch neprestane.


1 h
Vyše sto rokov si Coca-Cola chráni postavenie na trhu

V čase krízy investori na finančných trhoch vyhľadávajú tituly, ktoré ponúkajú istotu.


7. jún
Robert Fico a jeho hlasné trúby podnecujú medzi svojimi sympatizantmi fanatickú nenávisť k prezidentke.

Ukrajinci bojujú aj o výsledok slovenských volieb a budúcnosť našej demokracie.


6. jún
Vypúšťanie vody z Oravskej priehrady cez horné klapky.

Prielomová vlna by sa valila Oravou.


8 h
reklama

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Nebojte sa ženy starnutia...
  2. Milan Brejcha: Môže úprimný katolík voliť Proresívne Slovensko? Pokojne áno.
  3. Vladimír Krátky: Fico liezol na Úrad vlády cez plot.
  4. Miroslav Kocúr: Prečo Ukrajina nie je ruské "dieťa" ani ruský domov
  5. Ján Šeďo: "Dneprogres" zaplavil Záporožie v roku 1941, "Kachovka" dnes.
  6. Tomáš Kraus: Deň víťazstva
  7. Roland Šipoš: Vzťahy
  8. Monika Mezeiova: Krásy stredného veku
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 17 939
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 9 880
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 477
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 883
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 5 566
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 361
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 816
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 451
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu