Deficit zahraničného obchodu spôsobil aj sezónny výpadok exportu automobilov

Bratislava 28.septembra (TASR) - Augustový deficit zahraničného obchodu SR čiastočne ovplyvnil sezónny výpadok vývozu automobilov, spôsobený celozávodnou ...

Bratislava 28.septembra (TASR) - Augustový deficit zahraničného obchodu SR čiastočne ovplyvnil sezónny výpadok vývozu automobilov, spôsobený celozávodnou dovolenkou v jednom z najvýznamnejších exportných podnikov - Volkswagen (VW) Slovakia, a. s., Bratislava.

"Dovolenky vo VW spôsobili síce nižší dovoz pre potreby výroby, ale predovšetkým menší vývoz dopravných zariadení, kde výpadok oproti tohtoročnému priemeru bol takmer 4 miliardy Sk," uviedol analytik Slávia Capital Pavol Ondriska. Za jednu z hlavných príčin vysokého záporného salda označili analytici opäť ceny energetických palív. Ďalšie prehlbovanie deficitu by sa tak podľa nich mohlo zmierniť, ak vydržia nižšie ceny ropy a kurz koruny nezaznamená dramatický vývoj voči americkému doláru. Analytici však postrehli určité zlepšenie vo vývoze kovov a kovových výrobkov, ktorý v auguste dosiahol druhú najvyššiu hodnotu v tomto roku. V súvislosti s lepšou tohtoročnou úrodou zdôraznili Róbert Prega z Tatra banky a Pavol Popp z Poštovej banky pokles mesačného pasívneho salda v posledných mesiacoch v potravinovo-poľnohospodárskej časti obchodnej bilancie.

Vývoj zahraničného obchodu v auguste však podľa analytikov pokračoval v tendenciách charakteristických prevahou investične orientovaného importu. "Z krátkodobého hľadiska nemáme ako odvrátiť negatívny vývoj zahraničného obchodu, ak nepočítame administratívne bariéry, čo by však nebolo práve efektívnym riešením. Zvýšenie konkurencieschopnosti a exportnej výkonnosti Slovenska zaberie ešte roky," dodal P. Ondriska. Deficit zahraničného obchodu sa však prenáša aj na deficit bežného účtu platobnej bilancie, ktorý v 1. polroku 2001 dosiahol až 8,1 % hrubého domáceho produktu (HDP). Podľa analytikov sa tak čoraz nástojčivejšie objavuje otázka udržateľnosti financovania tohto schodku, ktorý zatiaľ zabezpečujú privatizačné projekty. Za riziko ale určili prípadné nedodržanie plánovaného rozsahu a harmonogramu privatizácie.

Ako zdôraznil P. Popp, v teritoriálnej štruktúre zahraničného obchodu SR dochádza napriek výrazným znakom blízkej recesie v Európskej únii (EÚ) k udržaniu pomerne vysokej dynamiky vývozu a miernemu poklesu dynamiky dovozov. Vďaka hospodárskej expanzii v susednej ČR sa darí zachovať takmer vyrovnanú obchodnú bilanciu. Napriek pochmúrnym hospodárskym vyhliadkam v Poľsku narastá prebytok obchodu SR s touto krajinou, čo by mohlo znamenať pomerne silné pozície slovenských výrobcov na poľskom trhu. Podobný vývoj možno pozorovať na trhoch v Maďarsku a ostatných krajinách Stredoeurópskeho pásma voľného obchodu (CEFTA). "Určitý nárast dynamiky exportu možno badať aj v obchode s Ruskom a Chorvátskom, kde je vidieť ďalší rastový potenciál," poznamenal P. Popp.

Tatra banka odhaduje koncoročný deficit zahraničného obchodu na úrovni okolo 90 miliárd Sk a Slovenská ratingová agentúra (S.R.A.) na hladine 80 miliárd Sk. Slovenská sporiteľňa udáva schodok na konci tohto roka 93 miliárd Sk a Poštová banka medzi 85 až 90 miliardami Sk.

Pasívne saldo zahraničného obchodu SR dosiahlo v auguste 8,1 miliardy Sk, čo je o 3,5 miliardy Sk viac ako v auguste 2000. Osemmesačný deficit v tomto roku je pritom už o viac ako 16 miliárd Sk vyšší ako celoročný deficit za rok 2000.

* tkc gl

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 563
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 856
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 115
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 977
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 509
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.