Motorové vozidlo si musíte pripoistiť do konca roka

Bratislava 30. septembra (TASR) - Už v pondelok nadobudne platnosť zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových ...

Bratislava 30. septembra (TASR) - Už v pondelok nadobudne platnosť zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel. Pre majiteľov vozidiel sa tým významne mení uzatváranie a platenie tzv. zákonnej poistky.

Od 1. októbra 2001 si totiž vlastník vozidla bude môcť vybrať poisťovňu, ktorá v prípade nehody uhradí škodu, spôsobenú jeho vozidlom na majetku alebo zdraví tretích osôb. Doteraz toto poistenie zabezpečovala zo zákona výlučne Slovenská poisťovňa (SP). Uzatvorenie zmluvného poistenia, tak ako v prípade doteraz platného zákonného poistenia, však zostáva pre každého držiteľa motorového vozidla povinné. Zmluvné poistenie s platnosťou od budúceho roka majitelia budú musieť uzatvoriť v nimi vybranej poisťovni do konca tohto roka, na rozdiel od zákonnej poistky, ktorú bez obnovovania nejakej zmluvy automaticky platili vždy vo februári príslušného roka. Do 31. decembra budú musieť byť prepoistené všetky vozidlá, a to aj tie, ktorých majitelia by sa rozhodli zostať klientmi SP.

Pokiaľ nie je poistenie dojednané, nesmie byť vozidlo prevádzkované. Ak by sa tak stalo, dopustil by sa ten, kto toto vozidlo prevádzkuje, priestupku, za ktorý môže dostať pokutu až 15 000 Sk. Ďalší postih stihne toho, kto zodpovedá za škodu, spôsobenú nepoisteným vozidlom. Tento postih môže dosiahnuť vyššie čiastky ako uvedená pokuta. Pri prevádzke vozidla je jeho vodič povinný mať pri sebe potvrdenie o poistení. Ak ho pri cestnej kontrole nebude mať, môžu mu príslušníci polície uložiť pokutu do 500 Sk. Ak poistné nebude zaplatené uplynutím jedného mesiaca od dátumu splatnosti, poistenie zaniká.

Motoristi si podľa predstaviteľov viacerých poisťovní často zamieňajú či stotožňujú zákonné poistenie s tzv. havarijným poistením. Ide však o dve rozličné poistenia. Z havarijného poistenia sa vlastníkovi hradia výhradne škody na jeho poistenom motorovom vozidle. Uzatvorenie havarijného poistenia pritom nie je povinné a vlastník uzatvorí zmluvu na svoje vozidlo na základe vlastného rozhodnutia.

Zatiaľ čo v doteraz platnom zákone bola výška škody, ktorú bola SP povinná kryť, neobmedzená, podľa nového zákona si poisťovne, poskytujúce zmluvné poistenie, túto výšku stanovia sami. Ak motoristi spôsobia škodu vyššiu, ako tú, na krytie ktorej majú uzatvorenú zmluvu, musia rozdiel uhradiť sami. Zákon však udáva dva minimálne limity poistného plnenia, a to 19 miliónov Sk na každého poškodeného pre prípad škody na zdraví a 5 miliónov Sk pre všetkých poškodených pre prípad ostatných druhov škôd (na veciach). Poisťovne varujú svojich budúcich klientov, že tieto limity sú nedostatočné, vzhľadom na to, že reálne škody pri vážnejšej autonehode sú vyššie. Odporúčajú preto uzatvoriť zmluvu na vyššie limity krytia.

Reálne uzatvárať zmluvné poistenie budú môcť motoristi až vtedy, keď poisťovne, ktoré majú záujem ho poskytovať, dostanú od Úradu pre finančný trh (ÚFT) príslušnú licenciu. Poisťovne môžu o ňu požiadať až v pondelok, keďže vtedy zákon nadobudne platnosť. V súčasnosti deklarovalo svoj záujem o poskytovanie zmluvného poistenia asi 10 poisťovní. Predpokladá sa, že ÚFT vzhľadom na časovú tieseň nevyužije plnú 90-dňovú lehotu na rozhodnutie a prvé licencie by mohol začať vydávať v druhej polovici októbra. Keďže ide o náročný produkt poistenia, znalci poistného trhu upozorňujú majiteľov vozidiel, aby pri výbere poisťovne dbali nielen na jej marketingové aktivity a nízke ceny (poistné), ale predovšetkým na silu poisťovne a kvalitu produktu.

* tkc gl

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 109
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 654
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 650
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 980
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 722
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 579
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 737

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.