SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Motorové vozidlo si musíte pripoistiť do konca roka

Bratislava 30. septembra (TASR) - Už v pondelok nadobudne platnosť zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových ...

Bratislava 30. septembra (TASR) - Už v pondelok nadobudne platnosť zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel. Pre majiteľov vozidiel sa tým významne mení uzatváranie a platenie tzv. zákonnej poistky.

Od 1. októbra 2001 si totiž vlastník vozidla bude môcť vybrať poisťovňu, ktorá v prípade nehody uhradí škodu, spôsobenú jeho vozidlom na majetku alebo zdraví tretích osôb. Doteraz toto poistenie zabezpečovala zo zákona výlučne Slovenská poisťovňa (SP). Uzatvorenie zmluvného poistenia, tak ako v prípade doteraz platného zákonného poistenia, však zostáva pre každého držiteľa motorového vozidla povinné. Zmluvné poistenie s platnosťou od budúceho roka majitelia budú musieť uzatvoriť v nimi vybranej poisťovni do konca tohto roka, na rozdiel od zákonnej poistky, ktorú bez obnovovania nejakej zmluvy automaticky platili vždy vo februári príslušného roka. Do 31. decembra budú musieť byť prepoistené všetky vozidlá, a to aj tie, ktorých majitelia by sa rozhodli zostať klientmi SP.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ nie je poistenie dojednané, nesmie byť vozidlo prevádzkované. Ak by sa tak stalo, dopustil by sa ten, kto toto vozidlo prevádzkuje, priestupku, za ktorý môže dostať pokutu až 15 000 Sk. Ďalší postih stihne toho, kto zodpovedá za škodu, spôsobenú nepoisteným vozidlom. Tento postih môže dosiahnuť vyššie čiastky ako uvedená pokuta. Pri prevádzke vozidla je jeho vodič povinný mať pri sebe potvrdenie o poistení. Ak ho pri cestnej kontrole nebude mať, môžu mu príslušníci polície uložiť pokutu do 500 Sk. Ak poistné nebude zaplatené uplynutím jedného mesiaca od dátumu splatnosti, poistenie zaniká.

Motoristi si podľa predstaviteľov viacerých poisťovní často zamieňajú či stotožňujú zákonné poistenie s tzv. havarijným poistením. Ide však o dve rozličné poistenia. Z havarijného poistenia sa vlastníkovi hradia výhradne škody na jeho poistenom motorovom vozidle. Uzatvorenie havarijného poistenia pritom nie je povinné a vlastník uzatvorí zmluvu na svoje vozidlo na základe vlastného rozhodnutia.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ čo v doteraz platnom zákone bola výška škody, ktorú bola SP povinná kryť, neobmedzená, podľa nového zákona si poisťovne, poskytujúce zmluvné poistenie, túto výšku stanovia sami. Ak motoristi spôsobia škodu vyššiu, ako tú, na krytie ktorej majú uzatvorenú zmluvu, musia rozdiel uhradiť sami. Zákon však udáva dva minimálne limity poistného plnenia, a to 19 miliónov Sk na každého poškodeného pre prípad škody na zdraví a 5 miliónov Sk pre všetkých poškodených pre prípad ostatných druhov škôd (na veciach). Poisťovne varujú svojich budúcich klientov, že tieto limity sú nedostatočné, vzhľadom na to, že reálne škody pri vážnejšej autonehode sú vyššie. Odporúčajú preto uzatvoriť zmluvu na vyššie limity krytia.

Reálne uzatvárať zmluvné poistenie budú môcť motoristi až vtedy, keď poisťovne, ktoré majú záujem ho poskytovať, dostanú od Úradu pre finančný trh (ÚFT) príslušnú licenciu. Poisťovne môžu o ňu požiadať až v pondelok, keďže vtedy zákon nadobudne platnosť. V súčasnosti deklarovalo svoj záujem o poskytovanie zmluvného poistenia asi 10 poisťovní. Predpokladá sa, že ÚFT vzhľadom na časovú tieseň nevyužije plnú 90-dňovú lehotu na rozhodnutie a prvé licencie by mohol začať vydávať v druhej polovici októbra. Keďže ide o náročný produkt poistenia, znalci poistného trhu upozorňujú majiteľov vozidiel, aby pri výbere poisťovne dbali nielen na jej marketingové aktivity a nízke ceny (poistné), ale predovšetkým na silu poisťovne a kvalitu produktu.

SkryťVypnúť reklamu

* tkc gl

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 204
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 356
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 216
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 953
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 149
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 738
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská.

Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.


12 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Je to efekt pandémie, šéfovia si presadili luxusnú formu cestovania.


11 h
Notre Dame má obklopovať zeleň.

Katedrálu chcú verejnosti opätovne sprístupniť o dva roky.


8 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  3. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  4. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  5. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  6. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  7. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 465
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 432
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 894
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 921
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 546
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 544
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 256
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 193
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu