foto
Okolnosti chceli, že posledné dva tohtoročné testy sú venované najvýkonnejším verziám aktuálnych vozidiel: pred dvoma týždňami relatívne veľké, 300-koňové Volvo S 60 R, dnes poriadne nabrúsený kompakt Peugeot 206 RC. Veľmi sa vtiera použitie skratky WRC. Samozrejme, RC s WRC nemá spoločné takmer nič. Má však k nemu najbližšie z ponuky dostupnej každému, kto na to má.
Exteriér
Zaujme na prvý pohľad. Neobyčajnú dynamiku avizujú najmä široké, veľké kolesá (17") s nízkoprofilovými pneumatikami a výrazný spoiler nad zadným oknom. Zmenených detailov je viac: koncovka výfuku, kryt palivovej nádrže, číre zadné svetlá. Na prvý pohľad je jasné, že táto 206-ka je tá najrýchlejšia.
Interiér
Okamžite upútajú takmer pretekárske sedadlá, nekompromisne anatomicky tvarované a elegantne potiahnuté. Výrazne tvarované sú aj zadné, jednoznačne definované pre dve osoby. Bohaté použitie kože, dokonca na „strieške" prístrojov. Pedále hliníkové, s pretekárskym vzhľadom. Hliníková hlavica radiacej páky - tvarovo bezchybná, po nočnom mraze strašne studená. Celkový dojem: zmes športovosti, luxusu, ale aj účelnosti a bezpečnosti.
Ergonómia
Sedadlá naozaj držia tak dobre, ako vyzerajú. Ovládače sú prakticky totožné s lacnejšími verziami, preto sú bezproblémovo rozmiestnené a ovládateľné. Vypínanie ESP treba chvíľu hľadať. Výrazne svietiace ručičky prístrojov dokresľujú atmosféru.
Motor
Dvojlitrový, 16-ventilový štvorvalec produkuje 130 kW (177 k) pri 7000 ot./min., najvyšší krútiaci moment 202 Nm pri 4750 ot./min. Práve medzi týmito hodnotami otáčok najlepšie ukáže, čo v ňom je. Maximum, 7300 ot./min., dosiahne bez problémov a rýchlo. Už pri 2000 ot./min. však produkuje 160 Nm. Nie je teda problém jazdiť uhladene a pomaly, nie je problém na to poriadne dupnúť. Veľmi zjednodušene: vďaka variabilnému časovaniu sacích ventilov.
Prevodovka
Nie že by nepotešila 6-stupňová, ale aj dodávaná 5-stupňová absolvovala pre športovú jazdu priaznivé zmeny: 1. stupeň je predĺžený a umožňuje pri 7000 ot./min. rýchlosť až 66 km/h, stovku umožňuje už dvojka. Radenie nie je čistokrvne športové, ale ničím neruší.
Bezpečnosť
Perfektne prispôsobený podvozok zabezpečuje stabilitu, nekompromisné brzdy krotia výkon, ESP (vypínateľné) koriguje v rámci fyzikálnych zákonov chyby vodiča. Inteligentné čelné, dvojité bočné airbagy, bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačmi. Takmer vždy je len na temperamente a sebaovládaní vodiča, čo z toho využije.
Jazda
Prvý dojem luxusu po zošliapnutí plynu prekryje športovosť. Vynikajúco technicky pripravený automobil umožní veľmi veľa tomu, kto jazdiť vie, a pomôže jazdecky vyrásť tomu, kto dobre jazdiť chce. Aj ESP je naprogramované tak, aby dovolilo jazdu na hranici strachu, jeho vypnutím je vodičovi umožnené takmer všetko. Auto je vrtké, jeho správanie dobre čitateľné aj v extrémnych situáciách. Akustická kulisa vynikajúca. Napriek tomu by nezaškodil ešte strmší prevod riadenia. Rátať treba aj s veľmi tuhým nastavením pruženia. Na dobrých cestách je skvelé, v hrôze ciest Bratislavy na hranici akceptovateľnosti.
Záver
Peugeot 206 RC je razantný, nekompromisný športovec. Umožňuje však aj bezproblémovú a (najmä na slušných cestách) veľmi komfortnú každodennú jazdu. Nič v ňom nie je konštrukčne oklamané. Vysoké jazdné výkony umožňuje dosahovať v luxusnom prostredí a maximálne bezpečne.
Dalibor Klíma
Foto - autor