Banská Bystrica 1. októbra (TASR) - Na majstrovstvách Európy vodných motoristov v Miláne na veslárskom štadióne si slovenský reprezentant Marián Jung vybojoval jubilejnú desiatu medailu vo svojej kariére, navyše so zlatým leskom. Doteraz mu titul európskeho šampióna chýbal, zlato z majstrovstiev sveta ho ozdolilo v Anglicku už pred tromi rokmi.
Marián Jung, 27-ročný rodák z Malaciek, člen AŠK Dukla Banská Bystrica, sa vodnému motorizmu vážne venuje od 14-tich rokov a momentálne v kategórii OSY 400 patrí medzi absolútnu svetovú špičku. "Na Európu sme sa chystali už od mája, hneď po svetovom šampionáte v Bratislave, kde som získal bronz. Odvtedy sme zápasili s chybným motorom, ktorý dokonca ani Japonci z výrobnej firmy homologovaných motorov Yamato nedokázali opraviť. Len tri týždne pred začiatkom ME sme poruchu odstránili. Veľkú zásluhu má na tom, že sa už motor nezadieral a nepraskala chladiaca rúrka, môj mechanik Marián Srna. Napokon nám pomohol starý medzikus z 15-ročného motora."
Druhú dramatickú chvíľu zažil Marián Jung v tréningu, keď mu Maďarka Noemi Kohútová vrazila do člna a odtrhla celú bočnicu. Loď tri hodiny lepili a prežívali doslova infarktovú situáciu. "Na poslednom meranom tréningu nebolo lepidlo ešte vytvrdnuté, no napriek tomu, že som loď šetril, do cieľa som prišiel na treťom mieste.
V štyroch rozjazdách, z ktorých sa rátali tri najrýchlejšie, finišoval Jung na prvom, prvom, druhom a ôsmom mieste. "V prvej rozjazde sa mi na prilbe zarosil štít a nič som nevidel, až potom mi ho chlapci namastili jabĺčkom a zostal úplne čistý. Dvojnásobný majster sveta Brit Craig Speller bol zo mňa veľmi nervózny, jeho mechanici ma už nevolali po mene Marián, ale Mr. Jung a aj takýmto spôsobom prejavovali úctu."
Predseda Slovenského zväzu vodného motorizmu Otto Poláček si na ME v Miláne spomína s radosťou i s rozčarovaním. "Taliani sa prejavili ako katastrofálni organizátori. Keďže bolo hrozné upršané počasie, s humorom sa hovorilo, že aj nebesá nad nimi plakali. Zlatému Jungovi neboli schopní pustiť pri vyhlasovaní výsledkov hymnu, namiesto slovenskej viala česká zástava a ako perlička pôsobila vzdialenosť k toaletám dlhá až celý kilometer, takže kto potreboval, musel tam a späť prekonať až dva kilometre. Nečudo, že si všetci s nostalgiou spomínali na svetový šampionát v máji u nás v Bratislave."
Mariána Junga trénuje Ján Miškovič štvrtý rok. Ako povedal, Mariánove majstrovstvo pramení predovšetkým zo schopnosti vycítiť šancu a zdravo zariskovať. "Presne vie, čo môže od vody očakávať."
V blízkej budúcnosti túži Marián Jung na budúci rok zajazdiť si na majstrovstvá USA v Chicagu. "Pochopiteľne, lákajú ma aj majstrovstvá sveta, ktoré budú pri Talline. V Dukle som dva a pol roka, bolo by dobré, keby som sa jej za starostlivosť poďakoval titulom. Postupne sa s najväčšou pravdepodobnosťou preorientujem na triedu formuly štyri alebo dva."
Vodný motorimus je značne nákladný šport, financovanie sa zabezpečuje okrem hlavného garanta AŠK Dukla ďalšími združenými prostriedkami. "Je to ako bezozdná studňa, navyše za úspechmi na medzinárodnom poli nie sú finančné ohodnotenia," povedal Otto Poláček. "Jazdci si zaslúžia obdiv aj za námahu, po pretekoch sú dobití ako žito, nezriedka majú telo plné modrín, ktoré vznikajú od vĺn a nárazov na ne. Jazda v motorovom člne si vyžaduje obrovský fyzický fond, trpia pri nej ruky, chrbtica, potrebný je optimálny pitný režim, rekondičné masáže."
Marián Jung sa spolu so svojím partnerom Rakúšanom Oliverom Lucasom, ktorý skončil na ME v Miláne hneď za ním, podiela aj na vývoji materiálov, známe je ich testovanie karbonkevlarovej lode, aj za cenu čiastkových neúspechov, ktoré však teraz prináša vytúžené ovocie.