BWM príde do piatich rokov s novými motormi

Mníchov 20. februára (TASR) - Vozidlá nasledujúcej generácie automobilky BMW nebudú už získavať energiu klasickým spôsobom z dynama a batérie z pohonných látok, ale z benzínu, ktorý sa bude spaľovať v palivovej komore (Brennstoffzelle).

Vedenie mníchovskej automobilky predstavilo prototyp takéhoto zariadenia, ktoré sa podľa predstaviteľa firmy bude môcť do piatich rokov sériovo vyrábať.

Palivová komora, ktorú BMW vyvíja so spoločnosťou Delphi Automotives, bude typu "solide oxid fuel cell - SOFC". V tejto komore sa pri teplote 800 stupňov Celzia bude vodík priamo premieňať na elektrickú energiu pri použití zirkonovo-oxičito-kermického prostredia. Pritom sa bude používať ešte štartovací a hlavný reformér rovnako s 800-stupňovou prevádzkovou teplotou, ktorá bude nasávať benzín a získavať z neho vodík.

Vodík sa bude zlučovať s kyslíkom zo stredného dúchadla, pritom bude vznikať elektrický prúd a ako "odpadový produkt" vznikne voda. Bezcenný plyn sa bude spaľovať. Teplo, ktoré pritom vznikne, sa použije na výhrev vzduchu pred jeho použitím v komore a reforméra, čo celkovú hospodárnosť zariadenia ešte viac zvýši.

Podľa expertov je premena benzínu na prúd takmer dvakrát účinnejšia ako kombinácia: motor - dynamo - batéria. Táto technická metóda bude veľmi výhodná najmä teraz, keď sa v automobiloch objavuje čoraz viac elektronických prístrojov. Výkonnosť palivovej komory je 42 voltov. Výskumné práce, ktoré sa už začínajú zaoberať sériovou výrobou týchto zariadení, sa teraz zameriavajú na zmenšenie ich objemu a optimalizáciu celého systému.

Palivová komora umožní, aby sa napríklad počas mrazivého obdobia ešte pred štartom očistili okná od námrazy. Získa sa energia aj pre výhrev sedadiel a volantu. Pri horúcom počasí môže klimatické zariadenie pracovať v optimálnom režime. Jeho chod aj pri vypnutom motore bude v porovnaní so súčasnými klimatickými zariadeniami potrebovať len štvrtinu energie.

BMW v súvislosti s rozvojom svojej výroby vidí budúcnosť vo vodíkových palivových komorách. General Motors sa orientuje na komory, v ktorých by sa spaľoval benzín, ktorý by mali nahradiť funkciu motora. Americký koncern spolu s ropným koncernom Exxon Mobil predstavil benzínový reformér. Mohol by zohrať úloha mosta medzi autom dneška a zajtrajška, v ktorom by sa používali už len palivové komory.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 026
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 730
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 288
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 546
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 912
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 410
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 313
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 125
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 786
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 694

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.