SME

BWM príde do piatich rokov s novými motormi

Mníchov 20. februára (TASR) - Vozidlá nasledujúcej generácie automobilky BMW nebudú už získavať energiu klasickým spôsobom z dynama a batérie z pohonných látok, ale z benzínu, ktorý sa bude spaľovať v palivovej komore (Brennstoffzelle).

Vedenie mníchovskej automobilky predstavilo prototyp takéhoto zariadenia, ktoré sa podľa predstaviteľa firmy bude môcť do piatich rokov sériovo vyrábať.

Palivová komora, ktorú BMW vyvíja so spoločnosťou Delphi Automotives, bude typu "solide oxid fuel cell - SOFC". V tejto komore sa pri teplote 800 stupňov Celzia bude vodík priamo premieňať na elektrickú energiu pri použití zirkonovo-oxičito-kermického prostredia. Pritom sa bude používať ešte štartovací a hlavný reformér rovnako s 800-stupňovou prevádzkovou teplotou, ktorá bude nasávať benzín a získavať z neho vodík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vodík sa bude zlučovať s kyslíkom zo stredného dúchadla, pritom bude vznikať elektrický prúd a ako "odpadový produkt" vznikne voda. Bezcenný plyn sa bude spaľovať. Teplo, ktoré pritom vznikne, sa použije na výhrev vzduchu pred jeho použitím v komore a reforméra, čo celkovú hospodárnosť zariadenia ešte viac zvýši.

Podľa expertov je premena benzínu na prúd takmer dvakrát účinnejšia ako kombinácia: motor - dynamo - batéria. Táto technická metóda bude veľmi výhodná najmä teraz, keď sa v automobiloch objavuje čoraz viac elektronických prístrojov. Výkonnosť palivovej komory je 42 voltov. Výskumné práce, ktoré sa už začínajú zaoberať sériovou výrobou týchto zariadení, sa teraz zameriavajú na zmenšenie ich objemu a optimalizáciu celého systému.

SkryťVypnúť reklamu

Palivová komora umožní, aby sa napríklad počas mrazivého obdobia ešte pred štartom očistili okná od námrazy. Získa sa energia aj pre výhrev sedadiel a volantu. Pri horúcom počasí môže klimatické zariadenie pracovať v optimálnom režime. Jeho chod aj pri vypnutom motore bude v porovnaní so súčasnými klimatickými zariadeniami potrebovať len štvrtinu energie.

BMW v súvislosti s rozvojom svojej výroby vidí budúcnosť vo vodíkových palivových komorách. General Motors sa orientuje na komory, v ktorých by sa spaľoval benzín, ktorý by mali nahradiť funkciu motora. Americký koncern spolu s ropným koncernom Exxon Mobil predstavil benzínový reformér. Mohol by zohrať úloha mosta medzi autom dneška a zajtrajška, v ktorom by sa používali už len palivové komory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 15 969
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 178
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 359
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 780
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 726
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 724
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 655
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 2 811
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ernest Klotton: Bol to cielený útok na Poľsko zo strany Ruska?
  2. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Druhá časť.
  3. Michal Dolňan: Reakcia na článok: Demokrati neprávom obvinili gang Brat za brata z falšovania petície.
  4. Vladimír Krátky: Hrkútanie s Richterom na rádii Expres .
  5. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  6. Martin Turčan: Strategická chyba PS
  7. Jaroslav Liptak: Je toto Test Amerického Experimentu? A čo je vlastne ten Experiment?
  8. Ľuboslava Šusteková: Poctivý domáci kečup
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 337
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 655
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 787
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 013
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 584
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 150
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 047
  8. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 5 215
  1. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  2. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  3. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  4. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  5. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  6. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  7. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  8. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu