BWM príde do piatich rokov s novými motormi

Mníchov 20. februára (TASR) - Vozidlá nasledujúcej generácie automobilky BMW nebudú už získavať energiu klasickým spôsobom z dynama a batérie z pohonných látok, ale z benzínu, ktorý sa bude spaľovať v palivovej komore (Brennstoffzelle).

Vedenie mníchovskej automobilky predstavilo prototyp takéhoto zariadenia, ktoré sa podľa predstaviteľa firmy bude môcť do piatich rokov sériovo vyrábať.

Palivová komora, ktorú BMW vyvíja so spoločnosťou Delphi Automotives, bude typu "solide oxid fuel cell - SOFC". V tejto komore sa pri teplote 800 stupňov Celzia bude vodík priamo premieňať na elektrickú energiu pri použití zirkonovo-oxičito-kermického prostredia. Pritom sa bude používať ešte štartovací a hlavný reformér rovnako s 800-stupňovou prevádzkovou teplotou, ktorá bude nasávať benzín a získavať z neho vodík.

Vodík sa bude zlučovať s kyslíkom zo stredného dúchadla, pritom bude vznikať elektrický prúd a ako "odpadový produkt" vznikne voda. Bezcenný plyn sa bude spaľovať. Teplo, ktoré pritom vznikne, sa použije na výhrev vzduchu pred jeho použitím v komore a reforméra, čo celkovú hospodárnosť zariadenia ešte viac zvýši.

Podľa expertov je premena benzínu na prúd takmer dvakrát účinnejšia ako kombinácia: motor - dynamo - batéria. Táto technická metóda bude veľmi výhodná najmä teraz, keď sa v automobiloch objavuje čoraz viac elektronických prístrojov. Výkonnosť palivovej komory je 42 voltov. Výskumné práce, ktoré sa už začínajú zaoberať sériovou výrobou týchto zariadení, sa teraz zameriavajú na zmenšenie ich objemu a optimalizáciu celého systému.

Palivová komora umožní, aby sa napríklad počas mrazivého obdobia ešte pred štartom očistili okná od námrazy. Získa sa energia aj pre výhrev sedadiel a volantu. Pri horúcom počasí môže klimatické zariadenie pracovať v optimálnom režime. Jeho chod aj pri vypnutom motore bude v porovnaní so súčasnými klimatickými zariadeniami potrebovať len štvrtinu energie.

BMW v súvislosti s rozvojom svojej výroby vidí budúcnosť vo vodíkových palivových komorách. General Motors sa orientuje na komory, v ktorých by sa spaľoval benzín, ktorý by mali nahradiť funkciu motora. Americký koncern spolu s ropným koncernom Exxon Mobil predstavil benzínový reformér. Mohol by zohrať úloha mosta medzi autom dneška a zajtrajška, v ktorom by sa používali už len palivové komory.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 11 088
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 808
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 623
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 150
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 962
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 500
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 426
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 411
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 230
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 060

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.