
Začiatok roka
Prvá dekáda januára patrila tradične autosalónu v Detroite. Hoci je to predovšetkým „americká záležitosť", zaujal napríklad Ford Mustang, ktorý patrí medzi svetové legendy. Do vyššej spoločnosti sa zaradil určite Cadillac Sixteen. Obrovský šestnásťvalec má zdvihový objem 13,6 l a pripomenul tridsiate roky 20. storočia. Maximálny výkon impozantného produktu je 743 kW (1000 k). Zaujal aj kráľovsky pohodlný, snobský a dosť arogantný Rolls-Royce Phantom.
Smer Ženeva
V marci využili automobilky príležitosť predstaviť v Ženeve štyridsiať noviniek. Ktorá najviac zaujala? Odpoveď je naozaj ťažká. Mužské oko určite potešila expozícia Lancie, kde sa zaskvela „Ypsilonka". K hviezdam autosalónu patrili napríklad Škoda Fabia RS a WRC, Renault Mégane CC, Ford C-MAX, Lamborghini Gallardo, Daewoo Nubira, Fiat Gingo, štúdia Mazda MX Sportif, Citro¨en C2 Sport atď. Početnú skupinu tvorili aj ďalšie štúdie. Daewoo Scope naznačil tvary budúceho SUV juhokórejskej automobilky, štúdia Subaru B11S zastupovala športové kupé, predzvesťou novej Astry bola štúdia Opel GTC.
Športový svet
Ten sa rozdeľuje najmä na priaznivcov rallye, pretekov F-1, motocyklových fanúšikov a obdivovateľov vytrvalostných rallye (napríklad Paríž-Dakar). Začnime od konca - Dakar 2003 bol v poradí už dvadsiaty piaty. Kategóriu automobilov vyhral Hiroshi Masuoka na Mitsubishi Pajero Evolution, kategóriu kamiónov Vladimír Čagin na Kamaze.
Svetová rallye odštartovala do 31. ročníka a majstrom sveta sa stal Peter Solberg na Subaru Impreza WRC.
Tohtoročné zmeny pravidiel v F-1 niektorí považovali za boj proti suverenite Ferrari. Ťažko robiť rozhodcu, Michael Schumacher napriek tomu získal svoj šiesty majstrovský titul a celá sezóna bola zaujímavejšia ako v posledných rokoch.
Slávnu 24-hodinovku v Le Mans vyhral Bentley EXP Speed 8. Ve- denie Bentley oznámilo, že tieto vozidlá v roku 2004 na štarte neuvidíme.
V MotoGP získal titul majstra sveta Talian Valentino Rossi (je už päťnásobným šampiónom) a svoje schopnosti chce potvrdiť v novom ročníku na motocykli Yamaha (doteraz Honda).
Výročia
Do tohto roka „zapadli" viaceré. Napríklad dvadsať rokov má Chrysler Voyager, 25. výročie oslávil športový automobil BMW M1, Ford Mustang štyridsiatiny, rovnako ako Lamborghini, ktoré momentálne patrí k značke Audi.
Úctyhodné jubileum oslávila značka Cadillac - už sté - a tento vek má na konte aj Ford.
Rekordy
Za mnohé aspoň dva: Do knihy rekordov pribudli viaceré zápisy Michaela Schumachera, najdôležitejším je už šiesty titul majstra sveta F-1.
Medzi zaujímavé rekordy patrí aj spotreba štúdie Honda Imas. Hybridný pohon dokáže poháňať vozidlo pri priemernej spotrebe benzínu 2,5 l na 100 km jazdy.
Technika
Kapitolu technických aktualít otvoríme rozvojom alternatívnych pohonov. Viacerí výrobcovia sa už dávnejšie pustili do vývoja palivových článkov, sekundujú im hybridné pohony.
K bezpečnosti prispieva používanie adaptívnych svetlometov natáčajúcich sa v zákrutách.
Najmodernejší vývoj smeruje k zadným brzdovým svetlám poskladaným z diód, ktoré sa môžu rozsvecovať s rôznou intenzitou podľa sily brzdenia.
Na rade sú aj laky odolnejšie proti malým poškodeniam, napríklad kefami pri umývaní.
K doteraz používaným čelným, bočným a hlavovým airbagom pribudli aj kolenné (Lexus LS 430).
Vývoj sa sústreďuje aj na elektronické systémy, motory, podvozky a ďalšie časti automobilov.
Do automobilov so vznetovými motormi sa hlásia filtre pevných častíc, ktoré výrazne redukujú škodliviny vo výfukových plynoch.
Do sériovej výroby sa dostala automatická sedemstupňová prevodovka značky Mercedes-Benz.
Frankfurtská jeseň
Pódiom na predstavenie ďalších tohtoročných premiér sa stal autosalón vo Frankfurte. O novinkách predstavených v tejto časti Európy sa popísalo dosť. Výnimočnosť autosalónu: 60 premiér, čo je široko-ďaleko rekord. Z noviniek zaujali - Bentley Continental GT, Volkswagen Golf V, Volvo S40, Mazda 3, Opel Astra, Maserati Quattroporte, BMW 645 Ci, Mercedes McLaren SLR, Kia Picanto, zo štúdií Peugeot 407 Elixir, Alfa Romeo 8C Competizione, Lancia Fulvia, Seat Altea, Mercedes Vision CLS, Opel Insignia, Ford Visos, Volkswagen Concept R atď.
Auto roka 2004
Titul získal Fiat Panda (281 bodov), na druhom a treťom mieste skončili s rovnakým počtom bodov Mazda 3 (241) a VW Golf (241). O poradí rozhodla porota 58 novinárov z 22 štátov.
Zopár zaujímavostí
Trochu detektívkový vývoj názvu novej Pandy: na začiatku boli kódy 169 a 350, potom prišiel názov Gingo. Po námietkach automobilky Renault, že Gingo znie podobne ako Twingo, zostalo všetko po starom a Panda brázdi cesty pod staronovým označením.
Svet zaujal aj mohutný tvar karosérie auta Rolls-Royce Phantom, ktorý si svoju svetovú premiéru nenechal ujsť na Detroitskom autosalóne. V tejto klasike zostali aerodynamické otázky bokom.
Škoda Auto rozvírila špekulácie predstavením štúdie Roomster vo Frankfurte. Takéto vozidlo nepríde do sériovej výroby, dizajn však majú prebrať ďalšie generácie automobilov českej značky (Octavia?).
DALIBOR KLÍMA
FOTO - ARCHÍV