Inventúra roka 2003

Pred záverom roka sa robieva konečná inventúra. Aj my sme sa rozhodli obzrieť späť, čo dôležité sa v motoristickom svete odohralo za uplynulých dvanásť mesiacov. Keďže je toho veľmi veľa, sústredíme sa iba na niektoré fakty.


Začiatok roka

Prvá dekáda januára patrila tradične autosalónu v Detroite. Hoci je to predovšetkým „americká záležitosť", zaujal napríklad Ford Mustang, ktorý patrí medzi svetové legendy. Do vyššej spoločnosti sa zaradil určite Cadillac Sixteen. Obrovský šestnásťvalec má zdvihový objem 13,6 l a pripomenul tridsiate roky 20. storočia. Maximálny výkon impozantného produktu je 743 kW (1000 k). Zaujal aj kráľovsky pohodlný, snobský a dosť arogantný Rolls-Royce Phantom.

Smer Ženeva

V marci využili automobilky príležitosť predstaviť v Ženeve štyridsiať noviniek. Ktorá najviac zaujala? Odpoveď je naozaj ťažká. Mužské oko určite potešila expozícia Lancie, kde sa zaskvela „Ypsilonka". K hviezdam autosalónu patrili napríklad Škoda Fabia RS a WRC, Renault Mégane CC, Ford C-MAX, Lamborghini Gallardo, Daewoo Nubira, Fiat Gingo, štúdia Mazda MX Sportif, Citro¨en C2 Sport atď. Početnú skupinu tvorili aj ďalšie štúdie. Daewoo Scope naznačil tvary budúceho SUV juhokórejskej automobilky, štúdia Subaru B11S zastupovala športové kupé, predzvesťou novej Astry bola štúdia Opel GTC.

Športový svet

Ten sa rozdeľuje najmä na priaznivcov rallye, pretekov F-1, motocyklových fanúšikov a obdivovateľov vytrvalostných rallye (napríklad Paríž-Dakar). Začnime od konca - Dakar 2003 bol v poradí už dvadsiaty piaty. Kategóriu automobilov vyhral Hiroshi Masuoka na Mitsubishi Pajero Evolution, kategóriu kamiónov Vladimír Čagin na Kamaze.

Svetová rallye odštartovala do 31. ročníka a majstrom sveta sa stal Peter Solberg na Subaru Impreza WRC.

Tohtoročné zmeny pravidiel v F-1 niektorí považovali za boj proti suverenite Ferrari. Ťažko robiť rozhodcu, Michael Schumacher napriek tomu získal svoj šiesty majstrovský titul a celá sezóna bola zaujímavejšia ako v posledných rokoch.

Slávnu 24-hodinovku v Le Mans vyhral Bentley EXP Speed 8. Ve- denie Bentley oznámilo, že tieto vozidlá v roku 2004 na štarte neuvidíme.

V MotoGP získal titul majstra sveta Talian Valentino Rossi (je už päťnásobným šampiónom) a svoje schopnosti chce potvrdiť v novom ročníku na motocykli Yamaha (doteraz Honda).

Výročia

Do tohto roka „zapadli" viaceré. Napríklad dvadsať rokov má Chrysler Voyager, 25. výročie oslávil športový automobil BMW M1, Ford Mustang štyridsiatiny, rovnako ako Lamborghini, ktoré momentálne patrí k značke Audi.

Úctyhodné jubileum oslávila značka Cadillac - už sté - a tento vek má na konte aj Ford.

Rekordy

Za mnohé aspoň dva: Do knihy rekordov pribudli viaceré zápisy Michaela Schumachera, najdôležitejším je už šiesty titul majstra sveta F-1.

Medzi zaujímavé rekordy patrí aj spotreba štúdie Honda Imas. Hybridný pohon dokáže poháňať vozidlo pri priemernej spotrebe benzínu 2,5 l na 100 km jazdy.

Technika

Kapitolu technických aktualít otvoríme rozvojom alternatívnych pohonov. Viacerí výrobcovia sa už dávnejšie pustili do vývoja palivových článkov, sekundujú im hybridné pohony.

K bezpečnosti prispieva používanie adaptívnych svetlometov natáčajúcich sa v zákrutách.

Najmodernejší vývoj smeruje k zadným brzdovým svetlám poskladaným z diód, ktoré sa môžu rozsvecovať s rôznou intenzitou podľa sily brzdenia.

Na rade sú aj laky odolnejšie proti malým poškodeniam, napríklad kefami pri umývaní.

K doteraz používaným čelným, bočným a hlavovým airbagom pribudli aj kolenné (Lexus LS 430).

Vývoj sa sústreďuje aj na elektronické systémy, motory, podvozky a ďalšie časti automobilov.

Do automobilov so vznetovými motormi sa hlásia filtre pevných častíc, ktoré výrazne redukujú škodliviny vo výfukových plynoch.

Do sériovej výroby sa dostala automatická sedemstupňová prevodovka značky Mercedes-Benz.

Frankfurtská jeseň

Pódiom na predstavenie ďalších tohtoročných premiér sa stal autosalón vo Frankfurte. O novinkách predstavených v tejto časti Európy sa popísalo dosť. Výnimočnosť autosalónu: 60 premiér, čo je široko-ďaleko rekord. Z noviniek zaujali - Bentley Continental GT, Volkswagen Golf V, Volvo S40, Mazda 3, Opel Astra, Maserati Quattroporte, BMW 645 Ci, Mercedes McLaren SLR, Kia Picanto, zo štúdií Peugeot 407 Elixir, Alfa Romeo 8C Competizione, Lancia Fulvia, Seat Altea, Mercedes Vision CLS, Opel Insignia, Ford Visos, Volkswagen Concept R atď.

Auto roka 2004

Titul získal Fiat Panda (281 bodov), na druhom a treťom mieste skončili s rovnakým počtom bodov Mazda 3 (241) a VW Golf (241). O poradí rozhodla porota 58 novinárov z 22 štátov.

Zopár zaujímavostí

Trochu detektívkový vývoj názvu novej Pandy: na začiatku boli kódy 169 a 350, potom prišiel názov Gingo. Po námietkach automobilky Renault, že Gingo znie podobne ako Twingo, zostalo všetko po starom a Panda brázdi cesty pod staronovým označením.

Svet zaujal aj mohutný tvar karosérie auta Rolls-Royce Phantom, ktorý si svoju svetovú premiéru nenechal ujsť na Detroitskom autosalóne. V tejto klasike zostali aerodynamické otázky bokom.

Škoda Auto rozvírila špekulácie predstavením štúdie Roomster vo Frankfurte. Takéto vozidlo nepríde do sériovej výroby, dizajn však majú prebrať ďalšie generácie automobilov českej značky (Octavia?).

DALIBOR KLÍMA

FOTO - ARCHÍV

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 454
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 321
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 957
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 555
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 451
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 360
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 243
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 092
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 071

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

Peugeot prehodnotil plány, v Trnave chce vyrábať inovatívny model

PSA tu vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.