Renault Espace Long 2,2 dCi - Redakčný test

Model Espace francúzskej automobilky Renault mal premiéru v lete 1984 a stal sa priekopníkom novej triedy veľkopriestorových automobilov. Aj neskôr udával tón vývoja v segmente, ktorý bol niečím, čo nebolo ani veľkým kombi, ani mikrobusom, ale - minivanom

. V roku 1991 prišiel nový model druhej generácie, od roku 1996 už s priečne uloženým motorom a od jesene 1997 aj jeho predĺžená verzia Long. Po nových motoroch v roku 1998 pribudol koncom minulého roku aj doteraz najvýkonnejší vznetový s objemom 2,2 l s priamym vstrekovaním Common Rail a výkonom 95 kW/130 k, ktorý sme v minulých dňoch mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste. Aj keď sa zaobľovali a zmäkčovali jeho tvary, charakteristické črty si zachovával. Predná kapota aj po rokoch plynulo naväzuje na čelné sklo, karoséria má vyvážené tvary a veľmi sa nezmenila ani strmo klesajúca zadná stena s piatymi dverami. Zvláštnosťou modela Espace je, že až doteraz jeho oceľový skelet pokrývajú plastové diely.



Testovaný automobil nechýbal luxus, aký majú luxusné limuzíny. Už prvé usadnutie za volant uchváti aj skúseného vodiča. Vzdialené, dosť šikmo sklopené čelné sklo spolu s neobvykle riešeným prístrojovým panelom skôr pripomína kokpit menšieho lietadla ako automobilu. Komfortné samostatné sedadlá z kvalitných materiálov tento pocit iba umocňujú. Okrem príjemného pocitu zo skutočne priestranného interiéru hrejú v Espace aj elektricky vyhrievané sedadlá vodiča i spolujazdca. Rovnako môže hriať v zime a chladiť v sparnom lete dvojzónová klimatizácia s oddelenou reguláciou a digitálnym nastavovaním.

Polohu sedadla si vodič nastavuje elektricky, spolujazdec mechanicky, počúvanie rádia zasa rukou na volante. Aby pohodlie bolo kompletné, na to slúžia sklápateľné lakťové opierky pre vodiča i spolujazdca. Pohodlné nastupovanie i vystupovanie a dobrý výhľad z vyššieho posedu dotvárajú prvé príjemné dojmy z veľkopriestorového modelu Espace Long, ktorého dominantnými prednosťami sú bohatosť vnútorného priestoru a jeho variabilita. Testovaný sedemmiestny model mal vybraný zadný rad sedadiel. Už základný 520-litrový batožinový priestor s rovnou podlahou, bez vystupujúcich bokov a s nízkou nakladacou hranou dovoľuje prepravovať bez demontáže sedadiel aj väčšie predmety. Pri väčšom nároku na priestor možno jednoduchými úkonmi zložiť alebo aj vymontovať ľubovoľné sedadlá. Vzniknutý až 3100-litrový priestor ponúka potom nekonečné možnosti využitia.

Nezvyklá prístrojová doska s digitálnym a grafickým znázorňovaním je akoby schovaná pod štítom v strede prístrojového panela. Prístrojom dominuje digitálny ukazovateľ rýchlosti, nechýba však ani grafický otáčkomer. Je dobre osvetlený a čitateľný aj počas dňa. V strede prístrojového panela je ešte široká a objemná odkladacia skrinka s otváracím vekom a sú tu aj priestory na odkladanie pohárov s nápojmi a minikontajnerový prenosný popolník. Originálne sú riešené sklopné stolíky pre cestujúcich na zadných sedadlách – sú zabudované v zadnej strane predných operadiel, podobne ako v lietadle. Účelné sú aj sťahovacie roletky na strešnom okne, na bočných zadných dverách a piatych dverách.

Použitý vznetový motor s objemom 2,2 l je dosť výkonný i pružný, takže Espace sa na cestách správa dostatočne sebavedome. Znamená to, že vie byť rýchly na voľných cestách, dynamický a pružný v mestskej premávke, kde drží krok aj s výkonnejšími limuzínami. Napriek hmotnosti o dosť prevyšujúcej jeden a pol tony vie byť aj úsporný. Rozpätie spotreby od 7,5 do 9,5 l/100 km je štandardom, výnimkou nie je ani pri šetrnej jazde spotreba 6,5 l/100 km. Ani pri ostrej jazde priemer neprevýšil 9,8 l/100 km. Kultivovaný chod motora a dobré odhlučnenie motorového priestoru v každom režime otáčok prispieva k vysokému jazdnému komfortu, k bezpečnej jazde zasa účinné brzdy s pomerne progresívnym nábehom. Ľahké a presné riadenie, tradičné u automobilov Renault, nechýba ani tomuto dlhému midivanu. Napriek vyššie položenému ťažisku má Espace veľmi dobré jazdné vlastnosti, a to aj napriek nie príliš tuhému podvozku. Renault Espace Long v našom teste presvedčil o tom, že v kategórii veľkopriestorových automobilov patrí k tomu najlepšiemu, čo trh ponúka.

Technické údaje - Renault Espace Long 2,2 dCi
Motor
Radový kvapalinou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Tri ventily v každom valci so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 2188 cm3, vŕtanie a zdvih 87/92 mm. Kompresný pomer 22 : 1. Najväčší výkon 95 kW/130 k pri otáčkach 4000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 290 Nm pri otáčkach 1750 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Priame vstrekovanie paliva Common Rail, chladič stlačeného vzduchu.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,91 – 2,21 – 1,31 - 0,98 - 0,76, R 3,64. Stály prevod hnanej nápravy 3,81.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predná náprava typu McPherson, zadné polotuhý profil vedený dvoma pozdĺžnymi ramenami. Pruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 225/55 R 16.
Karoséria
Samonosná, päťdverový päťmiestny midivan.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4790/1810/1690 mm, rázvor náprav 2870 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1535/1540 mm. Priemer otáčania 11,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1702 kg, užitočná 808. Objem batožinového priestoru 520/3100 l. Objem palivovej nádrže 80 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 185 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,4 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,8/6,1/7,1 l/100 km.
Cena
Základná 1 399 900 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 8 718
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 689
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 302
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 006
  5. Kam do tepla v januári? 2 505
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 310
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 266
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 255
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 110

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

SVET

Zeman fauluje Drahoša. Kampaň pre prezidenta spomína migrantov

Kampaň financuje netransparentný spolok.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.

Neprehliadnite tiež

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.