SME

Redakčný test: Fiat Brava 100 Steel ako stvorený pre rodinu

Keď Fiat predstavil dvojicu Bravo a Brava, očakával od ich uvedenia predajný úspech. Stali sa automobilom roku 1996. Približne za tri roky sa ich predalo vyše trištvrte milióna...


Keď Fiat predstavil dvojicu Bravo a Brava, očakával od ich uvedenia predajný úspech. Stali sa automobilom roku 1996. Približne za tri roky sa ich predalo vyše trištvrte milióna. Potom prišla modernizácia oboch modelov. Teraz čaká oba sesterské modely generačné striedanie. Kým však odídu zo scény a nahradí ich nové Stilo, podrobili sme päťdverový hatchback Brava s motorom 1,6 vo výbave Steel redakčnému testu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Automobil nižšej strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies ešte stále poteší svojim vonkajším vzhľadom i priestranným interiérom. Klinovitý tvar predku a dokonale oblé tvary celej karosérie sa starajú o priaznivú aerodynamiku. Originálne kvapkovité koncové svetlá sú výrazom originality. Oblosť tvarov vniesli talianski dizajnéri aj do interiéru. Vidieť i cítiť ju najmä na palubnej doske, prístrojovom štíte, stredovom paneli, ale aj na každom detaile. Napríklad na hlavici radiacej páky alebo na volante, čo spolu s pohodlnými tvrdšími sedadlami s mierne vystupujúcimi bokmi, ale aj dostatkom miesta pre nohy, nad hlavou a v okolí ramien dáva pocit komfortu.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä ponukou priestoru, a to aj na zadných sedadlách, predčí Brava väčšinu konkurentov vo svojej triede. Veľkým priestorom s objemom 380 litrov disponuje aj batožinový priestor, ktorý vďaka výklopným piatym dverám je dobre prístupný aj pre väčšie predmety. Ten možno sklopením operadiel zadných delených sedadiel zväčšiť. Komfort testovaného automobilu vo výbave Steel zvyšovala mechanická klimatizácia, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, centrálne zamykanie a elektrické ovládanie okien predných dverí, integrované autorádio s prehrávačom i množstvo odkladacích priestorov.


Bezpečnosť posádky chránia airbagy vodiča a spolujazdca, nastaviteľné bezpečnostné pásy s predpínačmi a opierky hláv pre päť cestujúcich, bezpečnosť samotného auta imobilizér v kľúči a alarm za príplatok. Výkon 76 kW/103 k motora s objemom 1,6 l a najvyšší krútiaci moment 145 Nm umožňuje pomerne ľahkej Brave slušnú dynamiku, keď z nuly na 100 km/h dokáže zrýchliť za 11,5 s a dosiahnuť až 180 km/h. Motor sa pri jazde pružný, takže ani v hustej mestskej premávke nemusíme neustále preraďovať. Má pomerne tichý chod, je dobre odhlučnený a má aj prijateľnú spotrebu. Pri vyšších rýchlostiach na diaľnici je v aute vďaka zaobleným líniám karosérie a nízkemu aerodynamickému hluku príjemné ticho. Vyššie rýchlosti pripomína len tachometer, pričom cestujúci v automobile túto rýchlosť pociťuje ako omnoho nižšiu.

SkryťVypnúť reklamu

Nadštandardne dobré jazdné vlastnosti Fiata Bravo ocení vodič hlavne pri svižnej jazde, najviac pri prechádzaní zákrutami. Automobil sa v zákrutách nakláňa len minimálne a malá nedotáčavosť sa ľahko koriguje volantom. Moderný tvar karosérie Brava je stále veľmi príťažlivý z hľadiska ceny, dostatku priestoru i toho, čo tento kompaktný automobil, vhodný hlavne pre rodiny s deťmi, ponúka.



TECHNICKÉ ÚDAJE
Fiat Brava 100 16V Steel


Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom 2xOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1581 cm3, vŕtanie a zdvih 86,4/67,4 mm. Kompresný pomer 10,5 : 1. Najväčší výkon 76kW (103 k) pri otáčkach 5750 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri otáčkach 4000 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu Weber-Marelli.

SkryťVypnúť reklamu

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,91 – 2,24 – 1,52 - 1,16 - 0,91, R – 3,91. Stály prevod 3,35.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi, priečny skrutný stabilizátor. Vzadu viacprvkové zavesenie s pozdĺžnymi a priečnymi ramenami. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi, priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové  s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 14.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverový päťmiestny hatchback.


Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4190/1740/1410 mm, rázvor náprav 2540 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1461/1463 mm. Priemer otáčania 10,8 m. Pohotovostná hmotnosť 1090 kg. Objem batožinového priestoru 380/1165 l. Objem palivovej nádrže 58 l.


Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 180 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  10,4/5,9/7,6 l/100 km.


Cena: základný model 506 900 Sk



Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 11,6 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h  (III/IV)  7,7/12,1 s
80 – 120 km/h (IV/V) 12,7/18,5 s
Max.  rýchlosť 180 km/h
Spotreba priemerná 8,2 l/100 km


Porovnanie automobilov v rovnakej triede:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citroën Xsara 1,6i 16V SX
Zdvih. objem 1587 cm³
Výkon 81 kW/110 k
Krút. mom. 147/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,9 s
Max. rých. 195 km/h
Spotreba mesto 9,3 l/100 km
mimo mesta 5,5 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 556 000 Sk                                   


Ford Focus 1,6 16V Ambiente
Zdvih. objem 1596 cm³
Výkon 74 kW/100 k
Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,0 s
Max. rých. 185 km/h
Spotreba mesto 9,4 l/100 km
mimo mesta 5,6 l/100 km
kombinovaná 7,0 l/100 km
Cena 552 300 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mazda 323i 1,6 16V Comfort
Zdvih. objem 1598 cm³
Výkon 72 kW/98 k
Krút. mom. 145/3700 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,6 s
Max. rých. 182 km/h
Spotreba mesto 9,6 l/100 km
mimo mesta 6,3 l/100 km
kombinovaná 7,5 l/100 km
Cena 519 900

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 316
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 130
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 898
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 874
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 382
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 767
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 803
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 230
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 988
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 958
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 038
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 874
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu