SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Redakčný test: Fiat Brava 100 Steel ako stvorený pre rodinu

Keď Fiat predstavil dvojicu Bravo a Brava, očakával od ich uvedenia predajný úspech. Stali sa automobilom roku 1996. Približne za tri roky sa ich predalo vyše trištvrte milióna...


Keď Fiat predstavil dvojicu Bravo a Brava, očakával od ich uvedenia predajný úspech. Stali sa automobilom roku 1996. Približne za tri roky sa ich predalo vyše trištvrte milióna. Potom prišla modernizácia oboch modelov. Teraz čaká oba sesterské modely generačné striedanie. Kým však odídu zo scény a nahradí ich nové Stilo, podrobili sme päťdverový hatchback Brava s motorom 1,6 vo výbave Steel redakčnému testu.


Automobil nižšej strednej triedy s motorom vpredu a pohonom predných kolies ešte stále poteší svojim vonkajším vzhľadom i priestranným interiérom. Klinovitý tvar predku a dokonale oblé tvary celej karosérie sa starajú o priaznivú aerodynamiku. Originálne kvapkovité koncové svetlá sú výrazom originality. Oblosť tvarov vniesli talianski dizajnéri aj do interiéru. Vidieť i cítiť ju najmä na palubnej doske, prístrojovom štíte, stredovom paneli, ale aj na každom detaile. Napríklad na hlavici radiacej páky alebo na volante, čo spolu s pohodlnými tvrdšími sedadlami s mierne vystupujúcimi bokmi, ale aj dostatkom miesta pre nohy, nad hlavou a v okolí ramien dáva pocit komfortu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najmä ponukou priestoru, a to aj na zadných sedadlách, predčí Brava väčšinu konkurentov vo svojej triede. Veľkým priestorom s objemom 380 litrov disponuje aj batožinový priestor, ktorý vďaka výklopným piatym dverám je dobre prístupný aj pre väčšie predmety. Ten možno sklopením operadiel zadných delených sedadiel zväčšiť. Komfort testovaného automobilu vo výbave Steel zvyšovala mechanická klimatizácia, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, centrálne zamykanie a elektrické ovládanie okien predných dverí, integrované autorádio s prehrávačom i množstvo odkladacích priestorov.


Bezpečnosť posádky chránia airbagy vodiča a spolujazdca, nastaviteľné bezpečnostné pásy s predpínačmi a opierky hláv pre päť cestujúcich, bezpečnosť samotného auta imobilizér v kľúči a alarm za príplatok. Výkon 76 kW/103 k motora s objemom 1,6 l a najvyšší krútiaci moment 145 Nm umožňuje pomerne ľahkej Brave slušnú dynamiku, keď z nuly na 100 km/h dokáže zrýchliť za 11,5 s a dosiahnuť až 180 km/h. Motor sa pri jazde pružný, takže ani v hustej mestskej premávke nemusíme neustále preraďovať. Má pomerne tichý chod, je dobre odhlučnený a má aj prijateľnú spotrebu. Pri vyšších rýchlostiach na diaľnici je v aute vďaka zaobleným líniám karosérie a nízkemu aerodynamickému hluku príjemné ticho. Vyššie rýchlosti pripomína len tachometer, pričom cestujúci v automobile túto rýchlosť pociťuje ako omnoho nižšiu.

SkryťVypnúť reklamu

Nadštandardne dobré jazdné vlastnosti Fiata Bravo ocení vodič hlavne pri svižnej jazde, najviac pri prechádzaní zákrutami. Automobil sa v zákrutách nakláňa len minimálne a malá nedotáčavosť sa ľahko koriguje volantom. Moderný tvar karosérie Brava je stále veľmi príťažlivý z hľadiska ceny, dostatku priestoru i toho, čo tento kompaktný automobil, vhodný hlavne pre rodiny s deťmi, ponúka.



TECHNICKÉ ÚDAJE
Fiat Brava 100 16V Steel


Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom 2xOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Hlava valcov  z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1581 cm3, vŕtanie a zdvih 86,4/67,4 mm. Kompresný pomer 10,5 : 1. Najväčší výkon 76kW (103 k) pri otáčkach 5750 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri otáčkach 4000 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie benzínu Weber-Marelli.

SkryťVypnúť reklamu

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,91 – 2,24 – 1,52 - 1,16 - 0,91, R – 3,91. Stály prevod 3,35.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi, priečny skrutný stabilizátor. Vzadu viacprvkové zavesenie s pozdĺžnymi a priečnymi ramenami. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi, priečny skrutný stabilizátor.  Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové  s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 14.

SkryťVypnúť reklamu

Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverový päťmiestny hatchback.


Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4190/1740/1410 mm, rázvor náprav 2540 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1461/1463 mm. Priemer otáčania 10,8 m. Pohotovostná hmotnosť 1090 kg. Objem batožinového priestoru 380/1165 l. Objem palivovej nádrže 58 l.


Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 180 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116  10,4/5,9/7,6 l/100 km.


Cena: základný model 506 900 Sk



Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 11,6 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h  (III/IV)  7,7/12,1 s
80 – 120 km/h (IV/V) 12,7/18,5 s
Max.  rýchlosť 180 km/h
Spotreba priemerná 8,2 l/100 km


Porovnanie automobilov v rovnakej triede:

SkryťVypnúť reklamu

Citroën Xsara 1,6i 16V SX
Zdvih. objem 1587 cm³
Výkon 81 kW/110 k
Krút. mom. 147/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,9 s
Max. rých. 195 km/h
Spotreba mesto 9,3 l/100 km
mimo mesta 5,5 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 556 000 Sk                                   


Ford Focus 1,6 16V Ambiente
Zdvih. objem 1596 cm³
Výkon 74 kW/100 k
Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,0 s
Max. rých. 185 km/h
Spotreba mesto 9,4 l/100 km
mimo mesta 5,6 l/100 km
kombinovaná 7,0 l/100 km
Cena 552 300 Sk                                   

SkryťVypnúť reklamu

Mazda 323i 1,6 16V Comfort
Zdvih. objem 1598 cm³
Výkon 72 kW/98 k
Krút. mom. 145/3700 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,6 s
Max. rých. 182 km/h
Spotreba mesto 9,6 l/100 km
mimo mesta 6,3 l/100 km
kombinovaná 7,5 l/100 km
Cena 519 900

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 204
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 357
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 131
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 954
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 151
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 698
  8. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 1 518
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská.

Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.


13 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Je to efekt pandémie, šéfovia si presadili luxusnú formu cestovania.


13 h
Notre Dame má obklopovať zeleň.

Katedrálu chcú verejnosti opätovne sprístupniť o dva roky.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Voľba šéfa RTVS bude tento týždeň v parlamente.


a 1 ďalší 21m

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  2. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  4. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  5. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  6. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  7. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 466
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 432
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 895
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 929
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 725
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 553
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 194
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu