SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Šiltovka a víťazstvá

Medzi top konštruktérov v F-1 patril Colin Chapman, zakladateľ spoločnosti Lotus, ktorého uznával celý technický svet. Jeho genialita mu zaručila nesmrteľnosť, hoci prekvapujúco náhle zomrel v roku 1982.


Lotus 72 začal novú éru F-1



Víťazný prejazd monopostu Lotus cieľovou čiarou oslavoval tento muž hodením svojej šiltovky v smere prichádzajúcej formuly. Firmu Lotus Engineering založil v päťdesiatych rokoch a na trate pretekov F-1 začali postupne prichádzať zaujímavé nápady. Za revolučný sa považuje rok 1970, keď sa po cigarových tvaroch formúl objavil Lotus 72 so širokým, plochým a špicatým predkom. Na toto vozidlo padol tieň smrti Rakúšana Jochena Rindta, ktorý sa vďaka piatim víťazstvám v roku 1970 stal majstrom sveta „in memoriam". Mnohí obvinili Chapmana z toho, že v honbe za úspechmi stavia príliš ľahké a krehké monoposty. V Lotuse 72D sa stal majstrom sveta v roku 1972 Brazílčan Emerson Fittipaldi.

Potom prišli na rad takzvané wing cary, ktoré využívali v bočných pontónoch obrátené krídla, zvyšujúce prítlak vozidla. Z tohto obdobia pochádza ďalší majster sveta na Lotuse 78 - Mario Andretti. Po ére wing carov zhotovil Chapman Lotus 88 s dvojitým šasi, ktorého jedna časť vytvárala prítlačný efekt. Po dvoch tréningoch aj táto konštrukcia dostala „červenú". Lotus absolvoval v pretekoch F-1 celkovo 490 pretekov, 79 vyhral. Posledným Lotusom bol model Mk 109.

O technickej šikovnosti majiteľa tímu Lotus svedčí aj šesť titulov majstra sveta: Jim Clark (1963 a 1965), Graham Hill (1968), Jochen Rindt (1970), Fittipaldi (1972) a Mario Andretti (1978). (mat)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 957
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 241
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 19 883
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 962
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 673
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 746
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 944
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 838
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 699
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.