Šiltovka a víťazstvá

Medzi top konštruktérov v F-1 patril Colin Chapman, zakladateľ spoločnosti Lotus, ktorého uznával celý technický svet. Jeho genialita mu zaručila nesmrteľnosť, hoci prekvapujúco náhle zomrel v roku 1982.


Lotus 72 začal novú éru F-1



Víťazný prejazd monopostu Lotus cieľovou čiarou oslavoval tento muž hodením svojej šiltovky v smere prichádzajúcej formuly. Firmu Lotus Engineering založil v päťdesiatych rokoch a na trate pretekov F-1 začali postupne prichádzať zaujímavé nápady. Za revolučný sa považuje rok 1970, keď sa po cigarových tvaroch formúl objavil Lotus 72 so širokým, plochým a špicatým predkom. Na toto vozidlo padol tieň smrti Rakúšana Jochena Rindta, ktorý sa vďaka piatim víťazstvám v roku 1970 stal majstrom sveta „in memoriam". Mnohí obvinili Chapmana z toho, že v honbe za úspechmi stavia príliš ľahké a krehké monoposty. V Lotuse 72D sa stal majstrom sveta v roku 1972 Brazílčan Emerson Fittipaldi.

Potom prišli na rad takzvané wing cary, ktoré využívali v bočných pontónoch obrátené krídla, zvyšujúce prítlak vozidla. Z tohto obdobia pochádza ďalší majster sveta na Lotuse 78 - Mario Andretti. Po ére wing carov zhotovil Chapman Lotus 88 s dvojitým šasi, ktorého jedna časť vytvárala prítlačný efekt. Po dvoch tréningoch aj táto konštrukcia dostala „červenú". Lotus absolvoval v pretekoch F-1 celkovo 490 pretekov, 79 vyhral. Posledným Lotusom bol model Mk 109.

O technickej šikovnosti majiteľa tímu Lotus svedčí aj šesť titulov majstra sveta: Jim Clark (1963 a 1965), Graham Hill (1968), Jochen Rindt (1970), Fittipaldi (1972) a Mario Andretti (1978). (mat)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 072
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 830
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 765
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 795
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 071
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 840
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 504
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 428
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 357

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Dobré ráno: Trump obišiel spojencov, uznal Jeruzalem

USA môžu zničiť mierové snahy.

KOŠICE KORZÁR

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa primátor.

Neprehliadnite tiež

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stoja v kolónach

Pri ceste do práce treba počítať s polhodinovým zdržaním.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.