Brzdy pre 21. storočie

Ak hovoríme o technike ABS, musíme sa vrátiť do minulého storočia. Vznikla pred viac ako 25 rokmi a zo začiatku boli takéto systémy vyhradené vozidlám vyššej triedy. Dnes ich nájdeme aj v ostatných automobiloch, viacerí výrobcovia ich ponúkajú aj v ...

Ak hovoríme o technike ABS, musíme sa vrátiť do minulého storočia. Vznikla pred viac ako 25 rokmi a zo začiatku boli takéto systémy vyhradené vozidlám vyššej triedy. Dnes ich nájdeme aj v ostatných automobiloch, viacerí výrobcovia ich ponúkajú aj v sériovej výbave. Najväčším výrobcom je Bosch, ktorý uviedol prvý systém ABS v roku 1978. V roku 1987 nasledovala regulácia preklzu kolies ASR. Ďalším medzníkom na postupe elektroniky do automobilov sa stal rok 1995, keď sa objavil elektronický program stability. Technologicky náročný systém predstavuje elektrohydraulická brzda alebo Senzoric Brake Control (SBC). Ďalším krokom by mohla byť elektromagnetická brzda bez hydrauliky, pre tú však treba zaviesť 42 voltovú elektrickú sieť.

V nasledujúcich rokoch môžu prísť do sériovej výroby ďalšie funkcie bŕzd. Napríklad ak vodič trhane uvoľní pedál, systém Electronic Brake Prefill prisunie brzdové obloženie ku kotúčom a zabezpečí rýchlejšie zastavenie vozidla. Spolu s brzdovým asistentom minimalizuje brzdnú dráhu. Brake Dise Wiping je funkcia, ktorá vytláča za silného dažďa vodu na brzdových kotúčoch pravidelným pritláčaním brzdových doštičiek. Soft-Stop zaručí zas plynulé zastavenie tým, že brzdový systém krátko pred zastavením vozidla zníži prítlak bŕzd.

K vyvinutým systémom patrí napríklad Hill Hold Control, ktorý zabraňuje nechcenému cúvaniu pri rozjazde do kopca. Brzdový systém drží samočinne brzdný tlak a zabraňuje tak cúvaniu. Funkcia Stop&Go rozširuje systém regulácie vzdialenosti Adaptive Cruise Control (ACC). Na základe informácií zo snímačov sa môže brzdiť až do zastavenia a potom bez pričinenia vodiča zrýchliť, ak to umožní dopravná situácia.

Blízka budúcnosť má patriť automatickej parkovacej brzde, pričom ESP po stlačení tlačidla vodičom vytvorí tlak a pritlačí brzdové dostičky na kotúč. Následne sa mechanicky zablokuje strmeň kotúčovej brzdy. Elektricky ovládaný magnetický ventil integrovaný v strmeni hydraulicky ovláda príslušný mechanizmus a strmeň zostane bez hydraulického tlaku zablokovaný. Brzda sa uvoľní po vytvorení tlaku ESP, ktorý je o niečo vyšší ako tlak pri zablokovaní. (mat)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 544
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 787
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 530
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 341
  5. Kam do tepla v januári? 2 505
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 374
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 163
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 309
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 067

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.