Brzdy pre 21. storočie

Ak hovoríme o technike ABS, musíme sa vrátiť do minulého storočia. Vznikla pred viac ako 25 rokmi a zo začiatku boli takéto systémy vyhradené vozidlám vyššej triedy. Dnes ich nájdeme aj v ostatných automobiloch, viacerí výrobcovia ich ponúkajú aj v ...

Ak hovoríme o technike ABS, musíme sa vrátiť do minulého storočia. Vznikla pred viac ako 25 rokmi a zo začiatku boli takéto systémy vyhradené vozidlám vyššej triedy. Dnes ich nájdeme aj v ostatných automobiloch, viacerí výrobcovia ich ponúkajú aj v sériovej výbave. Najväčším výrobcom je Bosch, ktorý uviedol prvý systém ABS v roku 1978. V roku 1987 nasledovala regulácia preklzu kolies ASR. Ďalším medzníkom na postupe elektroniky do automobilov sa stal rok 1995, keď sa objavil elektronický program stability. Technologicky náročný systém predstavuje elektrohydraulická brzda alebo Senzoric Brake Control (SBC). Ďalším krokom by mohla byť elektromagnetická brzda bez hydrauliky, pre tú však treba zaviesť 42 voltovú elektrickú sieť.

V nasledujúcich rokoch môžu prísť do sériovej výroby ďalšie funkcie bŕzd. Napríklad ak vodič trhane uvoľní pedál, systém Electronic Brake Prefill prisunie brzdové obloženie ku kotúčom a zabezpečí rýchlejšie zastavenie vozidla. Spolu s brzdovým asistentom minimalizuje brzdnú dráhu. Brake Dise Wiping je funkcia, ktorá vytláča za silného dažďa vodu na brzdových kotúčoch pravidelným pritláčaním brzdových doštičiek. Soft-Stop zaručí zas plynulé zastavenie tým, že brzdový systém krátko pred zastavením vozidla zníži prítlak bŕzd.

K vyvinutým systémom patrí napríklad Hill Hold Control, ktorý zabraňuje nechcenému cúvaniu pri rozjazde do kopca. Brzdový systém drží samočinne brzdný tlak a zabraňuje tak cúvaniu. Funkcia Stop&Go rozširuje systém regulácie vzdialenosti Adaptive Cruise Control (ACC). Na základe informácií zo snímačov sa môže brzdiť až do zastavenia a potom bez pričinenia vodiča zrýchliť, ak to umožní dopravná situácia.

Blízka budúcnosť má patriť automatickej parkovacej brzde, pričom ESP po stlačení tlačidla vodičom vytvorí tlak a pritlačí brzdové dostičky na kotúč. Následne sa mechanicky zablokuje strmeň kotúčovej brzdy. Elektricky ovládaný magnetický ventil integrovaný v strmeni hydraulicky ovláda príslušný mechanizmus a strmeň zostane bez hydraulického tlaku zablokovaný. Brzda sa uvoľní po vytvorení tlaku ESP, ktorý je o niečo vyšší ako tlak pri zablokovaní. (mat)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 410
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 145
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 233
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 573
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 283
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 869
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 910
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 598
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 753
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 333

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Na Krym nejdú nič zisťovať. Odpoveď si nesú v kufri

Marček a spol. sa idú podpísať pod Putinovu verziu udalostí.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.