SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Brzdy pre 21. storočie

Ak hovoríme o technike ABS, musíme sa vrátiť do minulého storočia. Vznikla pred viac ako 25 rokmi a zo začiatku boli takéto systémy vyhradené vozidlám vyššej triedy. Dnes ich nájdeme aj v ostatných automobiloch, viacerí výrobcovia ich ponúkajú aj v ...

Ak hovoríme o technike ABS, musíme sa vrátiť do minulého storočia. Vznikla pred viac ako 25 rokmi a zo začiatku boli takéto systémy vyhradené vozidlám vyššej triedy. Dnes ich nájdeme aj v ostatných automobiloch, viacerí výrobcovia ich ponúkajú aj v sériovej výbave. Najväčším výrobcom je Bosch, ktorý uviedol prvý systém ABS v roku 1978. V roku 1987 nasledovala regulácia preklzu kolies ASR. Ďalším medzníkom na postupe elektroniky do automobilov sa stal rok 1995, keď sa objavil elektronický program stability. Technologicky náročný systém predstavuje elektrohydraulická brzda alebo Senzoric Brake Control (SBC). Ďalším krokom by mohla byť elektromagnetická brzda bez hydrauliky, pre tú však treba zaviesť 42 voltovú elektrickú sieť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V nasledujúcich rokoch môžu prísť do sériovej výroby ďalšie funkcie bŕzd. Napríklad ak vodič trhane uvoľní pedál, systém Electronic Brake Prefill prisunie brzdové obloženie ku kotúčom a zabezpečí rýchlejšie zastavenie vozidla. Spolu s brzdovým asistentom minimalizuje brzdnú dráhu. Brake Dise Wiping je funkcia, ktorá vytláča za silného dažďa vodu na brzdových kotúčoch pravidelným pritláčaním brzdových doštičiek. Soft-Stop zaručí zas plynulé zastavenie tým, že brzdový systém krátko pred zastavením vozidla zníži prítlak bŕzd.

K vyvinutým systémom patrí napríklad Hill Hold Control, ktorý zabraňuje nechcenému cúvaniu pri rozjazde do kopca. Brzdový systém drží samočinne brzdný tlak a zabraňuje tak cúvaniu. Funkcia Stop&Go rozširuje systém regulácie vzdialenosti Adaptive Cruise Control (ACC). Na základe informácií zo snímačov sa môže brzdiť až do zastavenia a potom bez pričinenia vodiča zrýchliť, ak to umožní dopravná situácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Blízka budúcnosť má patriť automatickej parkovacej brzde, pričom ESP po stlačení tlačidla vodičom vytvorí tlak a pritlačí brzdové dostičky na kotúč. Následne sa mechanicky zablokuje strmeň kotúčovej brzdy. Elektricky ovládaný magnetický ventil integrovaný v strmeni hydraulicky ovláda príslušný mechanizmus a strmeň zostane bez hydraulického tlaku zablokovaný. Brzda sa uvoľní po vytvorení tlaku ESP, ktorý je o niečo vyšší ako tlak pri zablokovaní. (mat)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 643
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 110
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 642
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 689
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 011
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 827
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 068
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 048
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 043
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 013
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric