Predaj Fiatu má oživiť auto roka

V roku 1899 Giovanni Ceirano a Aristide Faccioli skonštruovali vozidlo Wellyes považované za prapredka automobilov značky Fiat.


Fiat Panda získal európsky titul Auto roka 2004.



Do vývoja motorov a automobilov sa v tom čase zapojil aj Giovanni Agnelli. V júli 1899 založil spoločnosť Fabbrica Italiana Automobili Torino (skratka FIAT), ktorá prevzala od Ceirana patenty použité na jeho vozidle a Faccioli sa stal technickým riaditeľom. Pod značkou Fiat začali vznikať tvarovo zaujímavé automobily. Prvé vozidlo malo označenie 4 HP, pod kapotou bol teda motor s výkonom štyri kone.

Turínska továreň značky Fiat bola oficiálne otvorená 19. marca 1900. Meno Agnelli sa objavilo aj v neskoršej histórii značky. V roku 1966 prevzal vedenie automobilky vnuk zakladateľa, ktorý mal rovnaké meno ako jeho dedko - Giovanni. Vtedy mal 41 rokov. Pohon predných kolies začal Fiat používať v roku 1969 v modeli s číselným označením 128.

Fiat v tomto období prevzal automobilku Lancia a získal 50 percent Ferrari. V roku 1989 po smrti Enza Ferrariho sa značka Ferrari stala súčasťou Fiatu. Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov vznikli automobily Fiat 500, 850, 128, 127 a 124/125. Výrazné úspechy v automobilovom športe zaznamenal Fiat 131 Abarth, s ktorým sa Fiat stal trojnásobným majstrom sveta automobilových súťaží (1977, 1978 a 1980).

K menu Fiat patrí aj ladič Abarth, ktorý upravoval automobily tak, aby poskytli zákazníkom väčší športový zážitok. K športovým autám patrilo napríklad kupé X1/9, ktoré sa vyrábalo od roku 1972 až do roku 1989. V polovici osemdesiatych rokov sa stala súčasťou Fiatu aj Alfa Romeo.

Osobitú pozornosť si zasluhuje Fiat Tipo, pri ktorom chcel Fiat raziť cestu absolútne automatizovanej výroby. Na pásoch však chýbali ľudia, ktorí by si na takýto automobil mohli zarobiť a kúpiť si ho. Preto táto myšlienka nenašla širšie uplatnenie. V deväťdesiatych rokoch nasledovali modely Cinquecento (1993), Punto (1994), dvojičky Bravo/Brava (1995), Barchetta a Coupé. Agnelli odstúpil zo svojej funkcie v roku 1996 a v januári minulý rok zomrel.

Značka Fiat chce v súčasnosti oživiť pokles predaja novými modelmi, medzi ktoré patrí napríklad malá Panda. O jej dobrom nástupe na túto cestu svedčí aj zisk titulu Auto roka 2004.

(mat)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 738
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 542
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 606
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 231
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 688
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 364
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 173
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 122
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 771
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 711

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.