Predaj Fiatu má oživiť auto roka

V roku 1899 Giovanni Ceirano a Aristide Faccioli skonštruovali vozidlo Wellyes považované za prapredka automobilov značky Fiat.


Fiat Panda získal európsky titul Auto roka 2004.



Do vývoja motorov a automobilov sa v tom čase zapojil aj Giovanni Agnelli. V júli 1899 založil spoločnosť Fabbrica Italiana Automobili Torino (skratka FIAT), ktorá prevzala od Ceirana patenty použité na jeho vozidle a Faccioli sa stal technickým riaditeľom. Pod značkou Fiat začali vznikať tvarovo zaujímavé automobily. Prvé vozidlo malo označenie 4 HP, pod kapotou bol teda motor s výkonom štyri kone.

Turínska továreň značky Fiat bola oficiálne otvorená 19. marca 1900. Meno Agnelli sa objavilo aj v neskoršej histórii značky. V roku 1966 prevzal vedenie automobilky vnuk zakladateľa, ktorý mal rovnaké meno ako jeho dedko - Giovanni. Vtedy mal 41 rokov. Pohon predných kolies začal Fiat používať v roku 1969 v modeli s číselným označením 128.

Fiat v tomto období prevzal automobilku Lancia a získal 50 percent Ferrari. V roku 1989 po smrti Enza Ferrariho sa značka Ferrari stala súčasťou Fiatu. Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov vznikli automobily Fiat 500, 850, 128, 127 a 124/125. Výrazné úspechy v automobilovom športe zaznamenal Fiat 131 Abarth, s ktorým sa Fiat stal trojnásobným majstrom sveta automobilových súťaží (1977, 1978 a 1980).

K menu Fiat patrí aj ladič Abarth, ktorý upravoval automobily tak, aby poskytli zákazníkom väčší športový zážitok. K športovým autám patrilo napríklad kupé X1/9, ktoré sa vyrábalo od roku 1972 až do roku 1989. V polovici osemdesiatych rokov sa stala súčasťou Fiatu aj Alfa Romeo.

Osobitú pozornosť si zasluhuje Fiat Tipo, pri ktorom chcel Fiat raziť cestu absolútne automatizovanej výroby. Na pásoch však chýbali ľudia, ktorí by si na takýto automobil mohli zarobiť a kúpiť si ho. Preto táto myšlienka nenašla širšie uplatnenie. V deväťdesiatych rokoch nasledovali modely Cinquecento (1993), Punto (1994), dvojičky Bravo/Brava (1995), Barchetta a Coupé. Agnelli odstúpil zo svojej funkcie v roku 1996 a v januári minulý rok zomrel.

Značka Fiat chce v súčasnosti oživiť pokles predaja novými modelmi, medzi ktoré patrí napríklad malá Panda. O jej dobrom nástupe na túto cestu svedčí aj zisk titulu Auto roka 2004.

(mat)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.