SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Predaj Fiatu má oživiť auto roka

V roku 1899 Giovanni Ceirano a Aristide Faccioli skonštruovali vozidlo Wellyes považované za prapredka automobilov značky Fiat.


Fiat Panda získal európsky titul Auto roka 2004.



Do vývoja motorov a automobilov sa v tom čase zapojil aj Giovanni Agnelli. V júli 1899 založil spoločnosť Fabbrica Italiana Automobili Torino (skratka FIAT), ktorá prevzala od Ceirana patenty použité na jeho vozidle a Faccioli sa stal technickým riaditeľom. Pod značkou Fiat začali vznikať tvarovo zaujímavé automobily. Prvé vozidlo malo označenie 4 HP, pod kapotou bol teda motor s výkonom štyri kone.

Turínska továreň značky Fiat bola oficiálne otvorená 19. marca 1900. Meno Agnelli sa objavilo aj v neskoršej histórii značky. V roku 1966 prevzal vedenie automobilky vnuk zakladateľa, ktorý mal rovnaké meno ako jeho dedko - Giovanni. Vtedy mal 41 rokov. Pohon predných kolies začal Fiat používať v roku 1969 v modeli s číselným označením 128.

Fiat v tomto období prevzal automobilku Lancia a získal 50 percent Ferrari. V roku 1989 po smrti Enza Ferrariho sa značka Ferrari stala súčasťou Fiatu. Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov vznikli automobily Fiat 500, 850, 128, 127 a 124/125. Výrazné úspechy v automobilovom športe zaznamenal Fiat 131 Abarth, s ktorým sa Fiat stal trojnásobným majstrom sveta automobilových súťaží (1977, 1978 a 1980).

K menu Fiat patrí aj ladič Abarth, ktorý upravoval automobily tak, aby poskytli zákazníkom väčší športový zážitok. K športovým autám patrilo napríklad kupé X1/9, ktoré sa vyrábalo od roku 1972 až do roku 1989. V polovici osemdesiatych rokov sa stala súčasťou Fiatu aj Alfa Romeo.

Osobitú pozornosť si zasluhuje Fiat Tipo, pri ktorom chcel Fiat raziť cestu absolútne automatizovanej výroby. Na pásoch však chýbali ľudia, ktorí by si na takýto automobil mohli zarobiť a kúpiť si ho. Preto táto myšlienka nenašla širšie uplatnenie. V deväťdesiatych rokoch nasledovali modely Cinquecento (1993), Punto (1994), dvojičky Bravo/Brava (1995), Barchetta a Coupé. Agnelli odstúpil zo svojej funkcie v roku 1996 a v januári minulý rok zomrel.

Značka Fiat chce v súčasnosti oživiť pokles predaja novými modelmi, medzi ktoré patrí napríklad malá Panda. O jej dobrom nástupe na túto cestu svedčí aj zisk titulu Auto roka 2004.

(mat)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 365
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 217
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 572
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 776
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 526
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


5 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


16 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 031
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 891
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 145
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 029
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 388
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 378
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 004
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu