Londýn 8. októbra (TASR) - Japonskí výrobcovia osobných automobilov dosiahli v minulom roku svoj strategický cieľ: vyrobiť väčšinu japonských vozidiel predaných v Európe na starom kontinente. V uplynulom roku doviezli Japonci zo svojich domácich tovární 1,002 milióna vozidiel a v Európe ich vyrobili 1,351 milióna.
Podľa nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung ďalším strategickým cieľom Japoncov bude výroba dvoch miliónov vozidiel v európskych závodoch. Tento rok by z ich montážnych pásov malo zísť 1,5 milióna a na budúci rok ešte o 150 000 viac. Japonci postavili v Európe moderné závody, ktoré dosahujú vysokú produktivitu práce. Majú však viac zamestnancov ako ich európski konkurenti v rozvoznej a predajnej sieti.
Pritom však je pozoruhodný rast prepojenia medzi japonskými, európskymi a americkými firmami. Renault získal v Nissane podiel 36,8 % a 22,5 % akcií kúpil v Nissane Diesel, výrobcovi nákladných automobilov. DaimlerChrysler kúpil podiel 37,3 % v automobilke Mitsubishi Motors. Okrem toho jestvuje veľa ďalších prepojení medzi nimi, o ktorých sa veľa nehovorí, napríklad pri výrobe súčiastok, či v prepojení prepravných a obchodných sietí. Napríklad Fuji Heavy Industries predáva v Japonsku vozidla Porsche a aj švédske Volvá. Toyota predáva volkswageny a s najväčšou európskou automobilkou spolupracuje na vývoji navigačných systémov pre motorové vozidlá. Toyota s francúzskym Peugeotom pripravuje montáž malého vozidla vo východnej Európe. Honda a Rover vzájomne využívajú svoje licenčné práve a pod.
Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
* jns zll