Zisk koncernu DaimlerChrysler poklesol vlani takmer o polovicu

Stuttgart 26. februára (TASR) - Pre vysoké straty v Severnej Amerike poklesol v roku 2000 zisk automobilového koncernu DaimlerChrysler o 49 % na 5,2 miliardy EUR. Skupina Chrysler, ktorá v poslednom období zápasí s obrovskými problémami, zaznamenala 90-%

pokles zisku na 0,5 miliardy EUR. Obrat koncernu vzrástol na rekordnú hodnotu 162,4 miliardy EUR.

V 1. štvrťroku tohto roka podnik očakáva vysoké straty. Prevádzkový hospodársky výsledok by mal v dôsledku jednorazových efektov skĺznuť do straty 3,8 až 4,3 miliardy EUR. Dôvodom sú straty a reštrukturalizačné náklady v americkej časti koncernu Chrysler. Autovýrobca za celý rok 2001 očakáva prevádzkovú stratu 2,2 až 2,6 miliardy EUR. Ozdravovacie náklady spadajú v celej výške na 1. štvrťrok a do účtovnej knihy by sa mali podpísať sumou 3 miliardy EUR. Za celý rok by mal DaimlerChrysler dosiahnuť prevádzkový zisk 1,2 až 1,7 miliardy EUR, podmienený mimoriadnymi efektmi, a do roku 2002 by sa mal Chrysler opäť dostať do ziskovej zóny.

Šéf automobilky DaimlerChrysler Jürgen Schrempp si na plecia vzal veľké bremeno. Miliardové ozdravovanie Chrysleru a Mitsubishi, v ktorom má 34-% podiel, nemá v histórii automobilového priemyslu obdobu. Vo svetovom autokoncerne nezostane počas nasledujúcich rokov kameň na kameni.

Schrempp a jeho americký miestodržiteľ Dieter Zetsche dnes v doteraz nepoznanej úprimnosti vykreslili kroky na ceste k ružovej budúcnosti koncernu. "Je určité ojedinelé, že šéf spoločnosti verejne určuje exaktné ciele, čo sa týka výsledkov," uviedol automobilový boss pred 400 zástupcami médií z celého sveta v sildelfingerskej továrni stuttgartského koncernu.

S cieľmi, ktorými sa Schrempp chce zrejme otestovať, vstupuje "otec fúzie" do veľkého rizika, pretože po prvýkrát po uzatvorení "manželstva z lásky" medzi nemeckým podnikom Daimler Benz a americkým Chryslerom v roku 1998 nedával nejasné sľuby, ale jasne predpovedal budúce efekty. Schrempp, ktorý dnes na tlačovej konferencii pôsobil až príliš koncentrovane a nezvyčajne prosto, musel priznať, že "nie všetko sa podarilo tak, ako si predstavovali". Neisto zareagoval len raz, vtedy, keď sa ho jeden z novinárov opýtal, či je v hre aj jeho post. Po krátkom zaváhaní Schrempp odpovedal: "Prečo sa pýtate mňa? Myslíte si, že o tom rozhodujem sám? Tým ste takmer dostali odpoveď." Potom zmizol úsmev z jeho tváre.

Schrempp médiám objasnil, že obaja veľkí akcionári, Deutsche Bank a Kuvajt, úplne stoja za reštrukturalizačným plánom, ktorý je stanovený do roku 2003. Z toho by sa dalo usúdiť, že jemu osobne dali do tohto termínu čas, aby koncern opäť doviedol do prijateľnej hladiny čiernych čísel. Každopádne v princípe aj tie najkrajšie ciele by sa mohli zmeniť na náhrobný kameň koncernu, napríklad ak by kráľ zákazník nespolupracoval. Predpoklad ozdravovacieho plánu Chrysleru stavia na tom, že v USA tento rok predajú po vlaňajších 17 miliónoch osobných automobilov stále ešte 16 miliónov. To je však vzhľadom na rôzne neisté vplyvy ako napríklad úrokový vývoj odvážny predpoklad. Napätie teda v nemecko-americkom koncerne ostane.

Koncern chce okrem iného v japonskej automobilke Mitsubishi do roku 2003 prepustiť 9 500 zamestnancov, čo z celkového počtu 65 000 predstavuje 14 %. Okrem toho v rámci ozdravovacieho programu by mali do roku 2003 realizovať úspory nákladov na materiál vo výške 15 % a výrobnú kapacitu by mali zredukovať o minimálne 20 %.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 702
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 120
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 264
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 251
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 040
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 993
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 815
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.