Zisk koncernu DaimlerChrysler poklesol vlani takmer o polovicu

Stuttgart 26. februára (TASR) - Pre vysoké straty v Severnej Amerike poklesol v roku 2000 zisk automobilového koncernu DaimlerChrysler o 49 % na 5,2 miliardy EUR. Skupina Chrysler, ktorá v poslednom období zápasí s obrovskými problémami, zaznamenala 90-%

pokles zisku na 0,5 miliardy EUR. Obrat koncernu vzrástol na rekordnú hodnotu 162,4 miliardy EUR.

V 1. štvrťroku tohto roka podnik očakáva vysoké straty. Prevádzkový hospodársky výsledok by mal v dôsledku jednorazových efektov skĺznuť do straty 3,8 až 4,3 miliardy EUR. Dôvodom sú straty a reštrukturalizačné náklady v americkej časti koncernu Chrysler. Autovýrobca za celý rok 2001 očakáva prevádzkovú stratu 2,2 až 2,6 miliardy EUR. Ozdravovacie náklady spadajú v celej výške na 1. štvrťrok a do účtovnej knihy by sa mali podpísať sumou 3 miliardy EUR. Za celý rok by mal DaimlerChrysler dosiahnuť prevádzkový zisk 1,2 až 1,7 miliardy EUR, podmienený mimoriadnymi efektmi, a do roku 2002 by sa mal Chrysler opäť dostať do ziskovej zóny.

Šéf automobilky DaimlerChrysler Jürgen Schrempp si na plecia vzal veľké bremeno. Miliardové ozdravovanie Chrysleru a Mitsubishi, v ktorom má 34-% podiel, nemá v histórii automobilového priemyslu obdobu. Vo svetovom autokoncerne nezostane počas nasledujúcich rokov kameň na kameni.

Schrempp a jeho americký miestodržiteľ Dieter Zetsche dnes v doteraz nepoznanej úprimnosti vykreslili kroky na ceste k ružovej budúcnosti koncernu. "Je určité ojedinelé, že šéf spoločnosti verejne určuje exaktné ciele, čo sa týka výsledkov," uviedol automobilový boss pred 400 zástupcami médií z celého sveta v sildelfingerskej továrni stuttgartského koncernu.

S cieľmi, ktorými sa Schrempp chce zrejme otestovať, vstupuje "otec fúzie" do veľkého rizika, pretože po prvýkrát po uzatvorení "manželstva z lásky" medzi nemeckým podnikom Daimler Benz a americkým Chryslerom v roku 1998 nedával nejasné sľuby, ale jasne predpovedal budúce efekty. Schrempp, ktorý dnes na tlačovej konferencii pôsobil až príliš koncentrovane a nezvyčajne prosto, musel priznať, že "nie všetko sa podarilo tak, ako si predstavovali". Neisto zareagoval len raz, vtedy, keď sa ho jeden z novinárov opýtal, či je v hre aj jeho post. Po krátkom zaváhaní Schrempp odpovedal: "Prečo sa pýtate mňa? Myslíte si, že o tom rozhodujem sám? Tým ste takmer dostali odpoveď." Potom zmizol úsmev z jeho tváre.

Schrempp médiám objasnil, že obaja veľkí akcionári, Deutsche Bank a Kuvajt, úplne stoja za reštrukturalizačným plánom, ktorý je stanovený do roku 2003. Z toho by sa dalo usúdiť, že jemu osobne dali do tohto termínu čas, aby koncern opäť doviedol do prijateľnej hladiny čiernych čísel. Každopádne v princípe aj tie najkrajšie ciele by sa mohli zmeniť na náhrobný kameň koncernu, napríklad ak by kráľ zákazník nespolupracoval. Predpoklad ozdravovacieho plánu Chrysleru stavia na tom, že v USA tento rok predajú po vlaňajších 17 miliónoch osobných automobilov stále ešte 16 miliónov. To je však vzhľadom na rôzne neisté vplyvy ako napríklad úrokový vývoj odvážny predpoklad. Napätie teda v nemecko-americkom koncerne ostane.

Koncern chce okrem iného v japonskej automobilke Mitsubishi do roku 2003 prepustiť 9 500 zamestnancov, čo z celkového počtu 65 000 predstavuje 14 %. Okrem toho v rámci ozdravovacieho programu by mali do roku 2003 realizovať úspory nákladov na materiál vo výške 15 % a výrobnú kapacitu by mali zredukovať o minimálne 20 %.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 360
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 367
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 446
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 199
  5. Kam do tepla v januári? 1 772
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 575
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 527
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 432
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 114
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 907

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.