Zisk koncernu DaimlerChrysler poklesol vlani takmer o polovicu

Stuttgart 26. februára (TASR) - Pre vysoké straty v Severnej Amerike poklesol v roku 2000 zisk automobilového koncernu DaimlerChrysler o 49 % na 5,2 miliardy EUR. Skupina Chrysler, ktorá v poslednom období zápasí s obrovskými problémami, zaznamenala 90-%

pokles zisku na 0,5 miliardy EUR. Obrat koncernu vzrástol na rekordnú hodnotu 162,4 miliardy EUR.

V 1. štvrťroku tohto roka podnik očakáva vysoké straty. Prevádzkový hospodársky výsledok by mal v dôsledku jednorazových efektov skĺznuť do straty 3,8 až 4,3 miliardy EUR. Dôvodom sú straty a reštrukturalizačné náklady v americkej časti koncernu Chrysler. Autovýrobca za celý rok 2001 očakáva prevádzkovú stratu 2,2 až 2,6 miliardy EUR. Ozdravovacie náklady spadajú v celej výške na 1. štvrťrok a do účtovnej knihy by sa mali podpísať sumou 3 miliardy EUR. Za celý rok by mal DaimlerChrysler dosiahnuť prevádzkový zisk 1,2 až 1,7 miliardy EUR, podmienený mimoriadnymi efektmi, a do roku 2002 by sa mal Chrysler opäť dostať do ziskovej zóny.

Šéf automobilky DaimlerChrysler Jürgen Schrempp si na plecia vzal veľké bremeno. Miliardové ozdravovanie Chrysleru a Mitsubishi, v ktorom má 34-% podiel, nemá v histórii automobilového priemyslu obdobu. Vo svetovom autokoncerne nezostane počas nasledujúcich rokov kameň na kameni.

Schrempp a jeho americký miestodržiteľ Dieter Zetsche dnes v doteraz nepoznanej úprimnosti vykreslili kroky na ceste k ružovej budúcnosti koncernu. "Je určité ojedinelé, že šéf spoločnosti verejne určuje exaktné ciele, čo sa týka výsledkov," uviedol automobilový boss pred 400 zástupcami médií z celého sveta v sildelfingerskej továrni stuttgartského koncernu.

S cieľmi, ktorými sa Schrempp chce zrejme otestovať, vstupuje "otec fúzie" do veľkého rizika, pretože po prvýkrát po uzatvorení "manželstva z lásky" medzi nemeckým podnikom Daimler Benz a americkým Chryslerom v roku 1998 nedával nejasné sľuby, ale jasne predpovedal budúce efekty. Schrempp, ktorý dnes na tlačovej konferencii pôsobil až príliš koncentrovane a nezvyčajne prosto, musel priznať, že "nie všetko sa podarilo tak, ako si predstavovali". Neisto zareagoval len raz, vtedy, keď sa ho jeden z novinárov opýtal, či je v hre aj jeho post. Po krátkom zaváhaní Schrempp odpovedal: "Prečo sa pýtate mňa? Myslíte si, že o tom rozhodujem sám? Tým ste takmer dostali odpoveď." Potom zmizol úsmev z jeho tváre.

Schrempp médiám objasnil, že obaja veľkí akcionári, Deutsche Bank a Kuvajt, úplne stoja za reštrukturalizačným plánom, ktorý je stanovený do roku 2003. Z toho by sa dalo usúdiť, že jemu osobne dali do tohto termínu čas, aby koncern opäť doviedol do prijateľnej hladiny čiernych čísel. Každopádne v princípe aj tie najkrajšie ciele by sa mohli zmeniť na náhrobný kameň koncernu, napríklad ak by kráľ zákazník nespolupracoval. Predpoklad ozdravovacieho plánu Chrysleru stavia na tom, že v USA tento rok predajú po vlaňajších 17 miliónoch osobných automobilov stále ešte 16 miliónov. To je však vzhľadom na rôzne neisté vplyvy ako napríklad úrokový vývoj odvážny predpoklad. Napätie teda v nemecko-americkom koncerne ostane.

Koncern chce okrem iného v japonskej automobilke Mitsubishi do roku 2003 prepustiť 9 500 zamestnancov, čo z celkového počtu 65 000 predstavuje 14 %. Okrem toho v rámci ozdravovacieho programu by mali do roku 2003 realizovať úspory nákladov na materiál vo výške 15 % a výrobnú kapacitu by mali zredukovať o minimálne 20 %.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 103
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 513
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 626
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 783
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 097
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 980
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 809
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 750
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 713
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 287

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.