SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Zisk koncernu DaimlerChrysler poklesol vlani takmer o polovicu

Stuttgart 26. februára (TASR) - Pre vysoké straty v Severnej Amerike poklesol v roku 2000 zisk automobilového koncernu DaimlerChrysler o 49 % na 5,2 miliardy EUR. Skupina Chrysler, ktorá v poslednom období zápasí s obrovskými problémami, zaznamenala 90-%

pokles zisku na 0,5 miliardy EUR. Obrat koncernu vzrástol na rekordnú hodnotu 162,4 miliardy EUR.

V 1. štvrťroku tohto roka podnik očakáva vysoké straty. Prevádzkový hospodársky výsledok by mal v dôsledku jednorazových efektov skĺznuť do straty 3,8 až 4,3 miliardy EUR. Dôvodom sú straty a reštrukturalizačné náklady v americkej časti koncernu Chrysler. Autovýrobca za celý rok 2001 očakáva prevádzkovú stratu 2,2 až 2,6 miliardy EUR. Ozdravovacie náklady spadajú v celej výške na 1. štvrťrok a do účtovnej knihy by sa mali podpísať sumou 3 miliardy EUR. Za celý rok by mal DaimlerChrysler dosiahnuť prevádzkový zisk 1,2 až 1,7 miliardy EUR, podmienený mimoriadnymi efektmi, a do roku 2002 by sa mal Chrysler opäť dostať do ziskovej zóny.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Šéf automobilky DaimlerChrysler Jürgen Schrempp si na plecia vzal veľké bremeno. Miliardové ozdravovanie Chrysleru a Mitsubishi, v ktorom má 34-% podiel, nemá v histórii automobilového priemyslu obdobu. Vo svetovom autokoncerne nezostane počas nasledujúcich rokov kameň na kameni.

Schrempp a jeho americký miestodržiteľ Dieter Zetsche dnes v doteraz nepoznanej úprimnosti vykreslili kroky na ceste k ružovej budúcnosti koncernu. "Je určité ojedinelé, že šéf spoločnosti verejne určuje exaktné ciele, čo sa týka výsledkov," uviedol automobilový boss pred 400 zástupcami médií z celého sveta v sildelfingerskej továrni stuttgartského koncernu.

S cieľmi, ktorými sa Schrempp chce zrejme otestovať, vstupuje "otec fúzie" do veľkého rizika, pretože po prvýkrát po uzatvorení "manželstva z lásky" medzi nemeckým podnikom Daimler Benz a americkým Chryslerom v roku 1998 nedával nejasné sľuby, ale jasne predpovedal budúce efekty. Schrempp, ktorý dnes na tlačovej konferencii pôsobil až príliš koncentrovane a nezvyčajne prosto, musel priznať, že "nie všetko sa podarilo tak, ako si predstavovali". Neisto zareagoval len raz, vtedy, keď sa ho jeden z novinárov opýtal, či je v hre aj jeho post. Po krátkom zaváhaní Schrempp odpovedal: "Prečo sa pýtate mňa? Myslíte si, že o tom rozhodujem sám? Tým ste takmer dostali odpoveď." Potom zmizol úsmev z jeho tváre.

Skryť Vypnúť reklamu

Schrempp médiám objasnil, že obaja veľkí akcionári, Deutsche Bank a Kuvajt, úplne stoja za reštrukturalizačným plánom, ktorý je stanovený do roku 2003. Z toho by sa dalo usúdiť, že jemu osobne dali do tohto termínu čas, aby koncern opäť doviedol do prijateľnej hladiny čiernych čísel. Každopádne v princípe aj tie najkrajšie ciele by sa mohli zmeniť na náhrobný kameň koncernu, napríklad ak by kráľ zákazník nespolupracoval. Predpoklad ozdravovacieho plánu Chrysleru stavia na tom, že v USA tento rok predajú po vlaňajších 17 miliónoch osobných automobilov stále ešte 16 miliónov. To je však vzhľadom na rôzne neisté vplyvy ako napríklad úrokový vývoj odvážny predpoklad. Napätie teda v nemecko-americkom koncerne ostane.

Koncern chce okrem iného v japonskej automobilke Mitsubishi do roku 2003 prepustiť 9 500 zamestnancov, čo z celkového počtu 65 000 predstavuje 14 %. Okrem toho v rámci ozdravovacieho programu by mali do roku 2003 realizovať úspory nákladov na materiál vo výške 15 % a výrobnú kapacitu by mali zredukovať o minimálne 20 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  3. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 888
  2. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 20 482
  3. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 019
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 066
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 9 519
  6. BUBO ponúka zľavu pre zaočkovaných 8 176
  7. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 515
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 897
  9. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 575
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 6 514
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

24 h
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj
Volkswagen Golf R

Elektromobily tvoria už podiel 16 percent.

4. máj
Skica interiéru novej Škody Fabia.

Pracovisko vodiča poteší zástancov klasickej koncepcie.

4. máj