. V sezóne nazbieral rekordných 123 bodov a pred druhým Coulthardom (McLaren) mal v konečnom účtovaní priepastný 58-bodový náskok. M. Schumacher vyhral v sezóne deväť pretekov, jeho mladší brat Ralf na Williamse pridal ďalšie tri prvenstvá. V Suzuke s M. Schumacherom vystúpil na pódium aj Kolumbijčan Juan-Pablo Montoya (Williams) a Coulthard (McLaren). O prvých šesť miest sa podelili jazdci dominantných stajní v tomto ročníku F 1 Ferrari, McLaren a Williams. M. Schumacher si v sobotňajšej kvalifikácii vyjazdil pole position (43. v kariére), v pretekoch vyrazil z najvýhodnejšej pozície. V nájazde do prvej zákruty si ustrážil druhého Montoyu a potom už kontroloval vedúcu priečku. Väčšina špičkových pretekárov išla na dva pitstopy, len Brazílčan Barrichello zašiel do boxov na výmenu pneumatík a doplnenie paliva tri razy, potom zvádzal ostré súboje s Ralfom Schumacherom. V pohodových pretekoch si Coulthard bez problémov ustrážil post vicemajstra, Barrichello skončil až piaty. V 6. kole mal nebezpečne vyzerajúcu haváriu Alesi na Jordane, v plnej rýchlosti narazil do vozidla Sauber Fína Räikkönena, ktorý dostal v zákruhe hodiny. „Takto som si rozlúčku s formulou 1 nepredstavoval," povzdychol si 37-ročný Francúz Alesi, keď sa dostal z kokpitu rozbitého monopostu. S formulou 1 sa lúčil aj Fín Häkkinen, údajne len na rok a v depe ho tímoví kolegovia zasypali darčekmi pre jeho 10-mesačného syna Huga. M. Schumacher získal štvrtý titul majstra sveta, s celkovými 801 bodmi už preskočil v historických tabuľkách doterajšieho lídra Alaina Prosta z Francúzska, s 53 víťazstvami posunul hranicu do nebeských výšin.
V roku 2002 pribudne vo formule 1 nový tím Toyota.
Hlasy v cieli - M. Schumacher: „Perfektný záver sezóny, víťazstvo je pred zimnou prestávkou dôležité. V prvej časti som si pripravil náskok, mal som výborné pneumatiky. Po výmene som už z pneumatík tak neťažil, lebo som sa dostal za Häkkinena, ale náskok vystačil." Montoya: „Proti vynovenému Ferrari sme nemali žiadnu šancu. Aj s druhým miestom som spokojný. Bol to pre mňa úspešný ročník vstupu do formuly 1." Coulthard: „Moje auto nemalo ideálne nastavenie, o to väčšiu radosť mám, že som sa dostal na stupeň víťazov. V závere ma pustil pred seba Häkkinen, musím sa mu za to poďakovať."
Veľká cena Japonska (okruh 5,964 km, 53 kôl, 310,792 km): 1. M. Schumacher (Nem., Ferrari) 1:27:33,298 h (priem. rýchlosť 212,664 km/h), 2. Montoya (Kol., Williams-BMW) + 3,153 s, 3. Coulthard (V. Brit., McLaren-Mercedes) + 23,261, 4. Häkkinen (Fín., McLaren-Mercedes) + 35,539, 5. Barrichello (Braz., Ferrari) + 36,544, 6. R. Schumacher (Nem., Williams-BMW) + 37,122.
Ďalšie poradie: 7. Button (V. Brit., Benetton-Renault) + 1:37,102 min, 8. Trulli (Tal., Jorda-Honda) + 1 kolo, 9. Heidfeld (Nem., Sauber-Petronas) + 1 kolo, 10. Villeneuve (Kan., BAR-Honda) + 1 kolo, 11. Alonso (Šp., European-Minardi) + 1 kolo, 12. Frentzen (Nem., Prost-Acer) + 1 kolo, 13. Panis (Fr., BAR-Honda) + 2 kolá, 14. Verstappen (Hol., Arrows-Asiatech) + 2 kolá, 15. Bernoldi (Braz., Arrows-Asiatech) + 2 kolá, 16. Yoong (Malaj. European-Minardi) + 3 kolá.
Nedokončili: 6. kolo - Alesi (Fr., Jordan-Honda) havária, 6 - Räikkönen (Fín., Sauber-Petronas) havária, 25 - Irvine (V. Brit., Jaguár-Cosworth) došiel mu benzín, 45 - Enge (ČR, Prost-Acer) brzdy, 47 - De la Rosa (Šp., Jaguár-Cosworth) unikajúci olej, 48 - Fisichella (Tal., Benetton-Renault) prevodovka.
Najrýchlejšie kolo: Montoya 1:36,450 v 30. kole.
Celkové poradie MS po 17 pretekoch: 1. M. Schumacher 123 bodov, 2. Coulthard 65, 3. Barrichello 56, 4. R. Schumacher 49, 5. Häkkinen 37, 6. Montoya 31, 7. Heidfeld 13, 8. Villeneuve 12, 9. Räikkönen 9, 10. Trulli 9, 11. Fisichella 8, 12. Irvine 7, 13. Frentzen 6, 14. Alesi 6, 15. Panis 5, 16. De la Rosa 3, 17. Button 2, 18. Verstappen 1.
Pohár konštruktérov: 1. Ferrari 179 bodov, 2. McLaren 102, 3. Williams 80, 4. Sauber 22, 5. BAR 17, 6. Jordan 17, 7. Benetton 10, 8. Jaguár 10, 9. Prost 4, 10. Arrows 1.
Nová sazóna 2002 sa začne v marci Veľkou cenou Austrálie.