
Športový imidž automobilu Alfa Romeo v spojení s verziou kombi a navyše so vznetovým motorom na prvý pohľad akosi nejde dohromady. A predsa, presne takou je aj testovaná Alfa Romeo 156 Sportowagon 2,4 JTD, automobil nižšej strednej triedy, ktorý však nie je typickou verziou kombi, ale ani jazdné a dynamické vlastnosti nepripomínajú diesel. Aj Sportwagon svojim atraktívnym dizajnom kráča po stopách modelov poslednej generácie značky a podobne ako sedan, z ktorého je odvodený, zachováva si aj jeho dynamický vzhľad. Zvýrazňuje ho najmä šikmo sa zvažujúci zadný stĺpik s výklopnými piatymi dverami, ale aj bočné línie bez líšt alebo iných ozdôb. Rovnako alebo aspoň zaujímavo pôsobí skryté umiestnenie kľučky zadných dverí do priestoru zadného bočného stĺpika. O tom, že Sportwagon nie je typickým kombi, dokumentuje objem batožinového priestoru 360 litrov, ktorý je o dvadsať litrov menší, ako má sedan. Vlastnosti tejto verzie, naopak, podčiarkuje veľká variabilnosť vnútorného priestoru a dobrý prístup cez výklopné piate dvere. Sportwagon teda nie je žiadne veľkopriestorové kombi na prepravu veľkého množstva batožín, ale karosárskym variantom pripomínajúcimi vlastnosti tejto verzie.

Sportwagom podobne ako sedan oplýva bohatosťou výbavy exteriéru i interiéru. Zovňajšok, ktorému dominuje vpredu veľké logo značky zasahujúce hlboko do predného nárazníka s integrovaným spojlerom a svetlometmi do hmly, zdobia aj ráfiky kolies z ľahkých zliatin, zadný strešný spojler i praktický základný strešný nosič. Interiéru nechýba vari nič z toho, čo by mal mať komfortný osobný automobil. Za trojramenným volantom športového strihu s hrubým vencom kontroluje otáčky a rýchlosť v prístrojovom štíte v klasickom kruhovom štýle otáčkomer a tachometer, ktorých čitateľnosť zvýrazňujú biele ciferníky. V rovnakom štýle, iba menšie sú ďalšie tri prístroje na stredovom paneli – teplomer chladiacej kvapaliny, palivomer a klasické ručičkové hodiny. Priestor na stredovom paneli vypĺňa autorádio a ovládanie klimatizácie, v dobrom dosahu vodiča. Podobne ako ovládanie elektrického otvárania okien a nastavovania vonkajších zrkadiel. Tradičné kvalitné materiály čalúnenia sedadiel a anatomické tvarovanie pre pohodlné sedenie nechýba ani variantu Sportwagon, podobne ako ani priestor pre pohodlné sedenie vodiča či spolujazdca. Pre cestujúcich vzadu je v Sportwagone o niečo viac priestoru nad hlavou ako v sedane. Pohonnou jednotkou Sportwagonu je preplňovaný vznetový motor s piatimi valcami umiestnenými v rade s objemom 2387 cm3 a priamym vstrekovaním nafty priamo do spaľovacieho priestoru valcov. Použitím systému vstrekovania Common Rail sa dosiahol výkon 100 kW/136 k, ktorý dokáže rozbehnúť Sportwagon z pokoja na rýchlosť 100 km/h ta 9,9 s a vyvinúť najvyššiu rýchlosť až 203 km/h. Ani s týmto výkonom, zrýchlením a maximálnou rýchlosťou však táto Alfa Romeo nemá na cestách a diaľniciach jazdiť bezpečne žiadne problémy. Jej jazdné vlastnosti totiž v ničom nezaostávajú za športovými jazdnými vlastnosťami, aké má verzia sedan, pretože Sportwagon je posadený na rovnakom podvozku. Vzhľadom na športovejšie zameranie značky i konkrétneho modelu je krútiaci moment posadený trošku vyššie, ako býva zvykom u týchto motorov, a tak treba pri svižnej jazde preradiť na nižší prevod skôr, ako klesnú otáčky motora pod 2000. Aj pri takomto štýle jazde je však spotreba nafty priaznivá, avšak o niečo vyššia. Počas nášho testu neprekročila hranicu 7,6 l/100 km, pri úspornejšom režime 6,4 l/100 km.

Z testovacích jázd sme nadobudli dojem, že atraktívny Sportwagon je automobilom schopným uspokojiť nároky aj náročnejších športovo založených vodičov, ktorý však občas musia myslieť aj prepravu objemnejších batožín či nákladov. Prekážkou pre väčší záujem kupujúcich je len jeho vyššia obstarávacia cena.
Technické údaje
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,4 JTD
Motor
Radový preplňovaný vznetový vodou chladený päťvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 2387 cm3, vŕtanie a zdvih 82/90,4 mm. Kompresný pomer 18,45 : 1. Najväčší výkon 100 kW/136 k pri otáčkach 4200 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 304 Nm pri otáčkach 2000 min.-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Priame vstrekovanie typu Common Rail s turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek a medzichladičom, elektronický systém riadenia motora Bosch EDC 15.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,800 – 2,235– 1,360 - 0,971 - 0,763, R – 3,545. Stály prevod hnanej nápravy 3,176.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na viacprvkové s priečnym skrutným stabilizátorom. Odpruženie vinutými pružinami a hydraulickými tlmičmi. Vzadu nezávislé typu McPherson s priečnym skrutným stabilizátorom. Odpruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi, vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 WR 15.
Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverové päťmiestne kombi.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4430/1745/1420 mm, rázvor náprav 2595 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1511/1498 mm. Priemer otáčania 11,6 m. Pohotovostná hmotnosť 1400 kg. Objem batožinového priestoru 360 l. Objem palivovej nádrže 63 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 203 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,0/5,6/6,8 l/100 km.
Cena základného modelu 1 056 000.
Autor: gold