Mníchov 26. októbra (TASR) - Nielen najnovšia tragédia v Gotthardskom tuneli spôsobila, že vodiči sa počas jazdy tunelom cítia neisto a tento úsek cesty chcú mať za sebou čo najskôr. Psychický tlak vedie k tomu, že aj inak sebaistý šofér stráca počas cesty tunelom schopnosť odhadnúť správne rýchlosť svojho auta a dĺžku tunela, tvrdí v rozhovore pre dnešné vydanie nemeckého denníka Süddeustche Zeitung dopravný psychológ zo Spolkového úradu pre cestnú dopravu v Berlíne Hardy Holte.
Monotónna jazda v uzatvorenom priestore často narúša schopnosť vodiča odhadnúť správne celkovú situáciu. Odporúča sa preto aspoň občas pozrieť na tachometer, aby auto neprekročilo predpísanú rýchlosť.
Dôležité je aj nedržať sa presne stredovej čiary, pretože v prípade obojstrannej premávky môže zohrať práve tento moment tragickú úlohu. Aj napriek tomu, že človek sa inštinktívne vyhýba kamennej stene tunela, je lepšie držať sa pravého okraja vozovky, radí Holte.
Podľa cestárov je najdôležitejšie dodržiavať predpísanú rýchlosť a vzdialenosť áut. Medzi osobnými vozidlami by mala táto vzdialenosť dosahovať minimálne 50 metrov, v prípade nákladného auta by nemala poklesnúť pod 100 metrov.
Pokiaľ sa v tuneli objaví dym alebo oheň, treba sa pokúsiť pokračovať opatrne v jazde. Pokiaľ to už celková situácia neumožňuje, je potrebné odstaviť vozidlo pri pravom okraji vozovky, vypnúť motor, zobrať dokumenty a ľahšiu batožinu a utekať k najbližšiemu núdzovému východu proti smeru prúdenia vzduchu. A to aj v prípade, pokiaľ utekajúci musí obchádzať oheň.
Pri požiaroch áut sa jedovaté, životu nebezpečné splodiny dostávajú do ovzdušia v priebehu niekoľkých minút. Vzduch pri zemi zostáva dýchateľný dlhšie, upozorňujú odborníci.
jč dem